14 مرداد 1396 - 08:17
ندری با ایبِنا مطرح کرد؛

هزینه موسسات غیرمجاز در اقتصاد ایران/ رقابت ناسالم در نرخ سود

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به مشکلات موسسات پولی غیرمجاز در اقتصاد ایران، از وجود رقابت ناسالم در پرداخت نرخ سود از سوی این موسسات سخن گفت.
کد خبر : ۷۳۱۱۸
کامران ندری

کامران ندری در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، گفت: یکی از مهم ترین معضلات و مشکلاتی که در حال حاضر نظام بانکی کشور را درگیر کرده، حضور موسسات مالی و اعتباری است که بدون مجوز از بانک مرکزی فعالیت می کنند.


مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اظهارداشت: این موسسات مشکلات اساسی را برای نظام بانکی کشور ایجاد کرده اند و به دلیل اینکه تحت نظارت نیستند و مقررات بانک مرکزی را رعایت نمی کنند باعث شده تا ریسک سپرده گذاری در این موسسات افزایش یابد.


عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی افزود: بعضا اتفاق افتاده هموطنانی که در این موسسات سپرده گذاری کرده اند با مشکل مواجه شده و نتوانستند منابع و سپرده های خود را از این موسسات دریافت کنند.


ندری ادامه داد: مشکل دومی که این موسسات ایجاد کرده اند اینکه رقابت ناسالمی در پرداخت سود سپرده ها و سود بانکی ایجاد شده و رقابتی که این موسسات برای جذب منابع مردم داشته اند باعث شده تا نرخ سود سپرده ها افزایش یابد و این افزایش سبب شده که تقاضای کل در اقتصاد لطمه ببیند و مشکلاتی در این زمینه به وجود بیاید.


وی همچنین به مشکلاتی که برای تولیدکنندگان و بنگاه ها در چنین فضایی ایجاد شده اشاره کرد و گفت: مشکلات مطرح شده باعث شده تا سرمایه گذاران نتوانند فعالیت مناسبی داشته باشند.


مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی افزود: حتی خانوارها نیز برای خرید کالاهای بادوام خود به سختی می توانند از منابع بانک ها با نرخ سود بالا استفاده کنند و اساسا امکان استفاده از تسهیلات بلندمدت با نرخ سودهای موجود تقریبا وجود ندارد.


به گفته ندری، این مشکلات باعث شده تا اقتصاد ایران که در سال های گذشته در رکود قرار داشت نتواند با سرعت قابل ملاحظه ای وضعیت خود را بهبود بخشیده و از رکود خارج شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر