20 مرداد 1396 - 08:43
ایبِنا بررسی کرد؛

تضعیف تدریجی دلار دراقتصاد ایران/ارزهای محلی جایگزین دلار می‌شوند

انعقاد پیمان‌های پولی دو و چندجانبه که در قالب برنامه ششم توسعه مطرح شده، در دوره پسابرجام می‌تواند تاثیر سیاست‌های یکباره و تحریمی غرب بر علیه کشور را خنثی کرده و یا کاهش دهد.
کد خبر : ۷۳۳۸۵
حواله ارزی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، چند سالی است که موضوع انعقاد پیمان‌های پولی با سایر کشورها و انجام بخشی از مبادلات اقتصادی با ارزهای محلی مطرح بوده و در یکسال پس از توافقات برجام نیز این موضوع در مذاکرات بانکی انجام شده با هیات های خارجی مطرح بوده است.


کارشناسان می گویند مبادله با ارزهای محلی کشورها و کاهش نقش دلار در مراودات اقتصادی باعث کمتر شدن فشارهای ناشی از تحریم های آمریکا و کشورهای غربی بر علیه کشورمان خواهد شد و در عین حال بر مهار فشارهای تورمی نیز تاثیرگذار است.


همچنین فراهم شدن امکان مراودات اقتصادی با ارزهای محلی باعث تقویت جایگاه پول ایران در سطح بین المللی خواهد شد و از آنسو نیز باعث مقاوم سازی مبادلات خارجی کشورهای استفاده کننده از این نوع پیمان ها می شود.


بنابراین برای ایران که طی سال ها در سایه تحریم های ظالمانه و یک طرفه غربی ها بوده، تقویت پیمان های پولی، کاهش نقش دلار در مبادلات بین المللی و حذف تدریجی دلار از سبد ارزی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و حتی در این زمینه طی سال های اخیر نیز مقرراتی در بانک مرکزی تدوین شده است.


بر پایه این گزارش، خروج تدریجی از مبادلات با دلار و حتی یورو و حرکت مراودات اقتصادی به سمت داد و ستد با ارزهای محلی مطرح و پیگیری می شود و ایران در طول سال های اخیر بعضا این روش از مبادلات اقتصادی را با برخی کشورها انجام داده است.


در قالب برنامه ششم توسعه نیز انعقاد پیمان های پولی دو و چندجانبه با کشورهای طرف تجارت در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی مطرح شده است و دولت باید در این زمینه اقدامات موثری را انجام دهد.


حمید زمان زاده عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره شرایط پسابرجام، تقویت روابط بین المللی بانک ها و همچنین تلاش برای انجام پیمانهای پولی و مراودات اقتصادی ایران با سایر کشورها به ارزهای محلی گفت: اگر ما تحریمهای ظالمانه خارجی را نداشتیم خیلی بحث پیمانهای پولی اهمیتی نداشت و اصراری بر انجام آن نبود.


وی اظهارداشت: ولی در شرایط تحریم ممکن است پیمانهای پولی بتواند تا حدودی کمک کننده باشد که ما بیاییم با برخی کشورها به توافقی برسیم که بخشی از مراودات را به ارزهای محلی انجام دهیم، یا اینکه یک حسابی را ایجاد کنیم که بتوانیم داد و ستدها را از طریق آن پیگیری نماییم.


زمان زاده افزود: این شرایط به ما کمک کنند تا مشکلات مبادلات از طریق دلار کاهش یابد اما به لحاظ سیاسی اگر مشکلات کاهش یابد، پیمانهای پولی و حذف دلار از مبادلات خیلی کمک کننده نخواهد بود.


وی درباره کاهش نقش دلار در مبادلات اقتصادی ایران و جایگزینی آن با ارزهای دیگر از جمله یورو تاکید کرد: ما اگر بتوانیم سایر ارزها را در سبد ارزی ایران تقویت کنیم، برخی مشکلات مبادله با دلار از بین خواهد رفت و از این طریق، انجام مبادلات برای ایران مفید خواهد بود.


سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: بنابراین از طریق پیمانهای پولی کشورها میتوانند منافعی را داشته باشند و گرفتاری های مطرح شده برطرف شود. شاید اگر شرایط دیگری داشتیم، پیمان های پولی مناسب نبود چون در زمانی که پیمان پولی داشته باشیم باید در قبال صادرات نفت از آن کشور کالا وارد کنیم، در حالی که می توانیم از کشور دیگری کالای با کیفیت تر وارد کنیم و مجبور نباشیم از کشور طرف پیمان پولی کالا وارد نماییم.


زمان زاده درباره تغییر ارز گزارشگری از دلار به یورو نیز گفت: در چنین شرایطی همه حساب ها نیز باید از دلار به یورو تغییر کند که هزینه به همراه خواهد داشت، ولی اگر بخواهیم چنین کاری را انجام دهیم باید توضیحات آن نیز در نظر گرفته شود. یک بخش شاید این باشد که یورو در یک مقطع تقویت شده و ما به این دلیل بخواهیم ارز گزارشگری را تغییر دهیم، ولی این دلیل ممکن است ماندگاری نداشته باشد؛ از اینرو در این شرایط ممکن است برای کشور هزینه هایی ایجاد شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر