22 مرداد 1396 - 09:40
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

بانکداری الکترونیک در صدر تبلیغات بانکی/ ۱۰ بانک پرتبلیغ کدامند؟

بررسی توزیع هزینه تبلیغاتی بانک‌ها و موسسات مالی نشان می‌دهد که بیشترین تمرکز در تبلیغات متعلق به حوزه خدمات بانکداری الکترونیک بوده است.
کد خبر : ۷۳۴۴۳
بانک‌ها - کراپ‌شده

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مطالعه و بررسی بانک‌ها از منظر مصرف‌کننده و تبلیغات نشان می‌دهد که طی ۱۲ ماه گذشته جمعیت بالای ۱۵ سال ساکن ۱۷ مرکز استان ۷۵ درصد مراجعه حضوری به بانک‌ها داشته‌اند. همچنین ۳۶ درصد مردم از خدمات بانکداری الکترونیک استفاده کرده‌اند.


براساس مطالعه شرکت پژوهشی  emrc واریز و دریافت وجه با ۵۷ درصد بیشترین عامل مراجعه حضوری افراد به بانک‌ها بوده است، هدف ۳۲ درصد افراد از مراجعه به بانک انتقال وجه و ۲۰ درصد نیز افتتاح حساب بوده است. همچنین ۱۱ درصد افراد به دلیل اطلاع‌یابی از موجودی حساب به بانک‌ها مراجعه کرده‌اند. ۲۱ درصد نیز برای انجام سایر خدمات به بانک‌ها مراجعه حضوری داشته‌اند.


بانک‌های غیردولتی تجاری ۷۰ درصد در بین مراجعین بانکی نفوذ دارند، همچنین نفوذ بانک‌های دولتی تجاری در بین مراجعین ۳۷ درصد و بانک های دولتی تخصصی و توسعه‌ای ۱۹ درصد است. موسسات مالی و اعتباری نیز با ۴ درصد کمترین نفوذ را در بین مراجعین داشته‌اند.


مطالعه عوامل مهم در انتخاب بانک‌ها نشان می‌دهد که گستره خدمات مهمترین عامل در انتخاب یک بانک است، پس از گستره خدمات که ۲۱ درصد آرا را به خود اختصاص داده است، شهرت و سابقه بانک با ۱۹ درصد، دسترسی راحت با ۱۳ درصد، کیفیت خدمات‌رسانی با ۱۲ درصد، تجربه گذشته و توصیه دیگران با ۱۰ درصد و تبلیغات با ۴ درصد آرا دیگر عوامل مهم در انتخاب یک بانک توسط مشتریان هستند.


در بخش دیگری از این پژوهش که در سه مورد رسانه تلویزیون، مجله و روزنامه است و در آن تخفیفات در نظر گرفته نشده مجموعه ۳۶ بانک و موسسه دارای فعالیت تبلیغاتی در نشریات و تلویزیون بوده‌اند و ۹۹ درصد از هزینه تبلیغات بانک‌ها در تلویزیون صرف شده است که از این میزان بانک‌ها بیشترین بودجه تبلیغاتی را در زمستان صرف کرده‌اند. بر این اساس هزینه تبلیغات صنعت بانکداری در زمستان سال ۹۵ حدود ۵۴ درصد کل هزینه در این سال است، این رقم ۶.۳ برابر متوسط هزینه فصلی تبلیغات این صنعت در ایام دیگر سال ۹۵ بوده است.


در تقسیم‌بندی هزینه تبلیغات براساس نوع بانک مطالعات نشان می‌دهد که بانک‌های غیر دولتی تجاری با سهم ۸۲ درصدی از کل هزینه بیشترین تبلیغات را انجام داده‌اند، موسسات اعتباری ۱۴ درصد، بانک‌های دولتی تجاری ۲ درصد و بانک‌های دولتی تخصصی و توسعه‌ای یک درصد از مجموع کل هزینه تبلیغات را به خود اختصاص داده‌اند.


همچنین با بررسی توزیع هزینه تبلیغاتی بانک‌ها و موسسات مالی مشخص می‌شود که بیشترین تمرکز در تبلیغات متعلق به حوزه خدمات بانکداری الکترونیکی بوده است. بعد از خدمات بانکداری الکترونیک با ۳۲ درصد، روابط عمومی ۱۶ درصد، حساب پس‌انداز ۱۳ درصد، کارت بانکی ۸ درصد، حساب سپرده و برندینگ هر کدام ۶ درصد، اعطای وام و تسهیلات و خدمات دستگاه خودپرداز هرکدام ۳ درصد و سایر خدمات بانکی ۱۳ درصد هزینه تبلیغاتی را به خود اختصاص داده‌اند.


توزیع هزینه تبلیغاتی بانک‌ها و موسسات مالی به تفکیک بانک‌ها نیز نشان می‌دهد که ۹۰ درصد کل هزینه تبلیغات صنعت بانکداری برای ۱۰ برند بوده است و بانک شهر با اختصاص ۲۵ درصد آن به خود بیشترین هزینه را برای تبلیغات انجام داده است. بانک صادرات با ۱۸ درصد و موسسه ملل با ۱۲ درصد رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.


بانک پاسارگاد ۱۰ درصد، بانک انصار ۸ درصد، بانک ملت ۴ درصد، بانک سینا ۳ درصد، بانک تجارت ۳ درصد، بانک پارسیان ۲ درصد و سایر بانک‌ها نیز ۱۰ درصد کل هزینه تبلیغات را به خود اختصاص داده‌اند.


برندهای فعال شیوه متفاوتی را در تخصیص بودجه به آگهی تلویزیونی به کار گرفته‌اند. ۴۲ درصد از تبلیغات بانک شهر آگهی بوده که تنها ۶ درصد از هزینه کل تبلیغات تلویزیونی این بانک را داشته است. در حالی که بانک صادرات ۶ درصد تبلیغات خود را تیزر تلویزیونی قرارداده که ۶۶ درصد بودجه کل به آن تخصیص یافته است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر