22 مرداد 1396 - 14:52

آغاز به کار صندوق پسته در بورس کالا با همکاری بانک کشاورزی

صندوق کالای پسته ظرف ۲ هفته آینده با حمایت و همکاری بانک کشاورزی و شرکت بورس کالا، در این بورس‌ تشکیل و اوراق گواهی سپرده پسته فعال خواهد شد.
کد خبر : ۷۳۴۸۴
پسته

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک کشاورزی، بورس‌کالای ایران در نظر دارد با استفاده از ظرفیت های بانک کشاورزی زمینه عرضه پسته را در رینگ صادراتی فراهم کند و برای این منظور بازار پسته بورس‌کالا در فصل برداشت این محصول یعنی شهریور و مهر به سرعت توسعه یافته و شرایط برای عرضه اوراق گواهی سپرده کالای پسته فراهم می‌شود.


بر اساس این گزارش، به همین منظور مقرر است استاندارد گونه‌های مختلف پسته تدوین و به بورس‌کالا اعلام شود تا شرایط عرضه و معامله این محصول در بورس‌کالا فراهم آید.


شایان ذکر است ظرف هفته جاری نشست مشترک نمایندگان استان کرمان، بانک کشاورزی و صندوق توسعه ملی با محوریت اصلاح ساختار بازار محصول پسته برگزار خواهد شد و به زودی بانک کشاورزی اعتبار خرید پسته از تابلوی بورس‌کالا را تأمین می کند. علاوه بر این، بانک کشاورزی تسهیلات لازم را برای پذیرش انبارها و اوراق گواهی سپرده کالایی در بورس‌کالای ایران ارائه خواهد داد.


محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اعلام این که این صندوق کالایی جدید با همکاری کارگزاری بانک کشاورزی تاسیس خواهد شد، به تسهیل فرایند تأمین مالی تولیدکنندگان پسته از مسیر بورس‌کالا اشاره کرد و افزود: باید ورود و عرضه محصول در بورس‌کالا به‌عنوان شرط اعطای تسهیلات به کشاورزان از محل منابع بانک کشاورزی یا صندوق توسعه ملی تعیین شود.


وی با اشاره به مشوق‌هایی که مجلس برای عرضه‌کنندگان محصولات در بورس‌کالا درنظر گرفته، تأکید کرد: در قانون بودجه سال آینده، یک سری مشوق‌های مالیاتی را برای خریداران و عرضه‌کنندگان محصول از بورس‌کالا درنظر خواهیم گرفت. در کنار آن تسهیل فرایند دریافت اوراق گواهی سپرده کالایی را به‌عنوان ضمانت دریافت تسهیلات هم مدنظر خواهیم داشت.


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بر اجرای کار مطالعاتی به‌منظور تدوین استراتژی فعالیت در حوزه صادرات پسته را مورد تأکید قرار داد و اعلام کرد: بسیاری از مشکلات حوزه صادرات با ایجاد بازار پسته در بورس‌کالای ایران حل خواهد شد. نماینده مردم کرمان در مجلس گفت: اقدامات لازم برای تاسیس بورس پسته در استان کرمان انجام شده است و امسال برای نخستین بار در فصل برداشت محصول، پسته در بورس‌کالا عرضه می‌شود.


وی با بیان اینکه عزم و اراده لازم برای ساماندهی بازار پسته در استان کرمان شکل گرفته است، تأکید کرد: در ساختار جدید با تاسیس بورس پسته به‌دنبال حل مشکلات موجود در حوزه صادرات پسته هستیم. پور ابراهیمی افزود: نبود کیفیت و استاندارد مشخص ازجمله مشکلات موجود بر سر راه صادرات پسته بوده است، اما مشکلاتی از این دست در قالب ساختار بورس قابل رفع است.


وی تصریح کرد: در بورس‌کالا معاملات به‌صورت شفاف انجام می‌شوند و تجمیع منابع مالی یکی از کارکردهای بورس است و یکی از ضعف‌های ما در حوزه صادرات این است که محصولات کشاورزی را به‌صورت خرد در بازار جهانی عرضه می‌کنیم اما با تاسیس بورس پسته این مشکل برطرف می‌شود. پورابراهیمی ادامه داد: ظرفیت بسیار مهمی برای ایجاد تحول در ساختار تولید، تجارت و صادرات پسته وجود دارد و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.


بر اساس این گزارش، حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس‌کالای ایران اعلام کرد: ارزش معاملات بورس‌کالای ایران در سال گذشته معادل ۶.۵درصد از کل تولید ناخالص داخلی ایران بوده است.


سلطانی‌نژاد با تأکید بر اینکه بورس‌کالا به‌دنبال حذف هیچ‌کس نیست، تأکید کرد: با ورود پسته به بورس‌کالا، فعالان بازار این محصول می‌توانند از مزایای متعددی ازجمله قیمت عادلانه بهره‌مند شوند و بازار مستمری برای این محصول ایجاد شود.


به گفته وی بورس‌کالا به کشف منصفانه قیمت کالاهای صادراتی کمک و از وارد شدن ضرر به تولیدکنندگان جلوگیری می‌کند.


سلطانی نژاد با بیان اینکه در بورس‌کالا، محصولات به ۲ روش فیزیکی و اوراق گواهی سپرده عرضه می‌شوند، افزود: سرمایه‌گذاران در بازار گواهی سپرده بورس‌کالا، از معافیت مالیاتی برخوردارند.


وی با بیان اینکه پسته با هر دو روش فیزیکی و اوراق گواهی سپرده در بورس‌کالا عرضه می‌شود، گفت: با عرضه پسته در قالب اوراق گواهی سپرده کالایی، از گردش بی‌رویه محصول در بازار کاسته می‌شود و ریسک معاملات کاهش می‌یابد. ضمن اینکه اوراق گواهی سپرده کالایی می‌تواند به‌عنوان ضمانت اخذ تسهیلات از بانک‌ها ارائه شود.


مدیرعامل بورس‌کالای ایران تأکید کرد: معاملات بلندمدت در قالب ابزارهای مالی هدف بلندمدت بورس‌کالاست.


سلطانی نژاد تأکید کرد: ایران می‌تواند با بهره‌گیری از ابزارهای مالی بورس‌کالا در بازارهای جهانی بار دیگر به مرجع قیمت‌گذاری بازار پسته دنیا تبدیل شود. ضمن اینکه این ابزار به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا قیمت پسته ایران را در بلندمدت مدیریت کنند.


وی اعلام کرد: البته رسیدن به جایگاه تعیین‌کننده قیمت پسته در بازارهای خارجی به‌وجود یک بازار منسجم و آینده‌نگر و دارای ابزارهای مالی مطلوب نیاز دارد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر