25 مرداد 1396 - 09:58

افزایش قیمت موادغذایی در قطر/ فشار بر روی نقدینگی بانک‌ها

تحریم‌های عربی علیه قطر باعث افزایش قیمت موادغذایی و نوشیدنی در این کشور شده؛ ضمن اینکه بخش بانکداری این کشور هم با کاهش نقدیندگی روبرو شده است.
کد خبر : ۷۳۵۹۵
پرچم قطر

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از رویترز، با شروع تحریم های عربی علیه قطر که از چند ماه قبل به رهبری عربستان سعودی و مشایعت امارات متحده عربی و بحرین کلید خورد، بخش مسکن و مواد غذایی این کشور را تحت الشعاع خود قرار داده است؛ ضمن اینکه فشار این سه کشور عربی بر روی بانکداری قطر با هدف کاهش نقدیندگی بانک های قطری هم در دستور کار تحریم های عربی قرار گرفته است.  


در همین حال قیمت مواد غذایی و نوشیدنی در ماه گذشته میلادی، جولای، در قطر با رشد ۴.۵ درصد روبرو شده است که این رقم از حداقل سال ۲۰۱۴ میلادی بی سابقه گزارش می‌شود.  


قیمت مواد غذایی و نوشیدنی ها در ماه گذشته میلادی در قطر در مقایسه با ماه قبل از آن هم ۴.۲ درصد رشد نشان می دهد و علت اصلی آن این است که پیش از این محصولات لبنی و مواد غذایی از طریق مرزهای عربستان سعودی به قطر وارد می شدند که با بسته شدن مرزهای عربستان، مسیر ارسال این اقلام به قطر طولانی تر شده که بر روی قیمت آن تاثیر گذاشته است.


همچنین قیمت مسکن و خدمات شهری در ماه گذشته میلادی در قطر ۳.۶ درصد روند نزولی به خود گرفته و از ابتدای سال جاری میلادی گرد و غبار کسادی بر روی آن نشسته است؛ اما با شدت گرفتن تحریم های عربی این کاهش قیمت کاملا محسوس شده است.


البته بانک های سعودی، اماراتی و بحرینی با اعمال فشار بر روی نقدینگی در بخش بانکداری قطر به برداشت سپرده ها و وام های خود از این کشور کرده اند که تا حدودی هم این موضوع بر روی بازار مسکن قطر تاثیر منفی گذاشته است.  


قیمت کفش، پوشاک و لوازم خانگی در قطر برای ماه گذشته میلادی سیر نزولی داشته و دلیل آن به قدرت خرید بالا قطری ها برای تهیه این کالاها با قیمت بالاتر است؛ اما موادغذایی به دلیل فاسد شدن آنها و زمان محدود برای ارسال و توزیع با افزایش بها روبرو شده است.


بر همین اساس، تحلیلگران اقتصادی بر این باور هستند که این افزایش قیمت و کساد در بازار مسکن نمی تواند تاثیر به سزایی بر روی اقتصاد بحرین بگذارد و این کشور همچنان یکی از قدرتمندترین اقتصادی های منطقه خلیج فارس در سال جاری و آینده میلادی خواهد بود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر