25 مرداد 1396 - 16:28

حل تهدید دامنه‌های اینترنتی ایرانیان

تنها راهکار حل تهدید علیه دامنه‌های اینترنتی ایرانی، ایجاد یک ثبت‌کننده بین‌المللی دامنه‌های GTLD ویژه ایرانیان است.
کد خبر : ۷۳۶۲۹
دامنه‌های اینترنت

به گزارش ایبِنا، در پی تهدید اخیر و ناگهانی شرکت ریسلو (Resello)  به عنوان بزرگ‌ترین ثبت‌کننده  دامنه‌های اینترنتی ایرانی مبنی بر جلوگیری از ایجاد و ثبت دامنه اینترنتی همچون .org .net .com برای کاربران ایرانی، موجی از نگرانی در میان فعالان و شرکت های حوزه فضای مجازی در کشور ایجاد شده است.


 در همین رابطه مهرداد سیجانی، مسئول کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران از تشکیل کارگروه ویژه‌ای متشکل از شرکت‌های خصوصی متخصص برای حل این مشکل خبر داد و گفت: راهکار نهایی حل این تهدید که در واقع نتیجه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است،  ایجاد یک ثبت‌کننده بین‌المللی دامنه‌های GTLD ویژه ایرانیان است.
سیجانی در این خصوص ادامه داد: متاسفانه ایران با داشتن سهم بیش از 400 هزار دامنه اینترنتی به دلایل مختلف از جمله تحریم و عدم توجیه اقتصادی، تاکنون اقدامی برای ایجاد یک ثبت‌کننده (registrar) با ماهیت ایرانی انجام نداده است و همواره شرکت‌ها خدمات ثبت دامنه GTLD خود را از شرکت‌های واسطه دریافت کردند.
تشویش‌های برخی سودجویان در فضای داخلی


مسئول کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به ارسال نامه تهدیدآمیز شرکت ریسلو به مشترکان ایرانی توضیح داد: شرکت ریسلو در اقدامی غیرحرفه‌ای نامه‌ای را با موضوع "عدم امکان ارائه خدمت جدید به دامنه‌های اینترنتی با مالکیت ایرانی" به نمایندگان فروش ایرانی ارسال کرده است. این شرکت در واقع اعلام کرده پیروی تغییراتی در سیاست کاری‌اش از تاریخ ۱۸جولای ۲۰۱۷ (۲۷ تیر۱۳۹۶) محدودیت‌هایی برای کاربران ایرانی خود در نظر خواهد گرفت که عملا به منزله پایان فعالیت این شرکت پس از ۴ سال در بازار ایران خواهد بود.


سیجانی در این رابطه گفت: در این ایمیل ریسلو هشدار داده است که از تاریخ مذکور کاربران ایرانی دیگر قادر به ایجاد حساب کاربری جدید، ثبت دامنه جدید و انتقال دامنه به پلتفرم ریسلو نخواهند بود و از تاریخ ۱۸ آگوست (۲۷ شهریور) امکان تمدید دامنه و سرویس‌های موجود از کابران ایرانی سلب خواهد شد.


مسئول کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به تشویش‌های بی‌اهمیت برخی شرکت‌های سودجو از این اقدام اخیر در فضای داخلی گفت: درحقیقت هدف تعدادی از شرکت‌ها و سایت‌ها در این ماجرا برای بزرگنمایی بی‌دلیل موضوع و ایجاد هیجان و نگرانی، تنها به منظور جذب سهم بازار بیشتر و انتقال تعدادی دامنه صورت گرفته و هیچ نتیجه دیگری در پی ندارد.


وی ادامه داد: اقدام برخی شرکت‌های سودجوی داخلی در ارسال ایمیل به مشتریان فضای مجازی به منظور ایجاد نگرانی و تشویش عملا نتیجه‌ای جز بدنامی برای اقدام‌کنندگان در پی نداشت.


شرکت‌ها مشکلات خود در زمینه دامنه‌های اینترنتی را اعلام کنند


به گفته سیجانی موضوع تحریم جدید دامنه‌های اینترنتی ایرانی هرچند به خودی خود مخاطره‌ای برای دامنه ها نیست اما برای شرکت‌های فعال و معتبر این حوزه که با وجود محدودیت‌ها هزینه‌های زیادی برای ارائه خدمات سالم به مشتریان ایرانی متحمل می‌شوند ضربه‌ای است که سرعت رشد و توسعه فناوری اطلاعات را کند می‌کند.
وی با بیان اینکه مشتریان شرکت‌های معتبر فضای مجازی نباید نگران باشند، گفت: اگر دامنه اینترنتی کاربران در نزد شرکت‌های باسابقه حوزه فضای مجازی ایران ثبت شده جای نگرانی وجود ندارد چراکه این شرکت‌ها سال‌هاست در اصول حاکم خود به حفظ مالکیت دامنه مشتریان اهمیت زیادی می‌دهند و در این رابطه به دنبال راهکارهای کوتاه‌مدت نیستند.


مسئول کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران ادامه داد: مقررات حاکم بر فضای ثبت IP و دامنه عملا  اجازه سلب مالکیت دامنه را به هیچ کشور و شرکتی نمی‌دهد.


سیجانی با اشاره به فعالیت کمیسیون فضای مجازی سازمان برای حل موضوع دامنه‌های اینترنتی ایرانی گفت: با وجود اینکه سود تجارت دامنه GTLD انگیزه کافی  برای شرکت‌های بزرگ این صنعت را ایجاد نمی‌کند اما در نظر داریم  به منظور کمک به روند رشد فضای مجازی، تجارت‌های آنلاین و فضای استارتاپ‌های کشور و  با تجمیع شرکت‌های معتبر و متخصص فضای مجازی، راه‌حل نهایی یعنی ایجاد ثبت‌کننده بین‌المللی برای ارائه خدمات ثبت دامنه‌های GTLD به ایرانیان را عملیاتی کنیم.
مسئول کمیسیون فضای مجازی در پایان گفت:  تمام شرکت‌های فعال و افرادی که در خصوص این رخداد نیاز به مشورت تخصصی دارند می‌توانند با کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای از طریق ایمیل  info@tehrannsr.org در تماس بوده و شکایات احتمالی خود را نیز در شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران مطرح کنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر