30 مرداد 1396 - 10:37
زنگنه:

دولت دوازدهم برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی بنزین ندارد

وزیر نفت دولت دوازدهم با تشریح برنامه‌های این وزارتخانه در دولت دوزادهم گفت: دولت دوازدهم برای سهمیه‌بندی بنزین برنامه‌ای ندارد و افزایش قیمت بنزین بستگی به تصمیم دولت دارد.
کد خبر : ۷۳۷۹۴
زنگنه وزیر نفت

به گزارش ایبِنا؛ بیژن نامدار زنگنه در برنامه «تیتر امشب» در پاسخ به این پرسش که نخستین دستور کار وزارت نفت در دولت دوازدهم چه خواهد بود، توضیح داد: برنامه‌های کلی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده و در گام نخست، این برنامه‌ها در قالب برنامه‌های کوتاه مدت و ضربتی و برنامه‌های بلندمدت طبقه‌بندی و پیگیری خواهد شد.


وی پیگیری امضای قراردادهای جدید نفتی را با هدف جذب سرمایه خارجی به منظور توسعه میدان‌های مشترک و افزایش ضریب بازیافت مخازن، مهمترین اولویت وزارت نفت عنوان کرد و افزود: اگر به افزایش ضریب بازیافت بی توجهی صورت گیرد به طور حتم بسیاری از ذخایر کشور از دست خواهد رفت و تولید به وضعیت بحرانی دچار خواهد شد.


تولید و صادرات گاز؛ اولویت دوم وزارت نفت


وزیر نفت دولت دوازدهم اولویت بعدی را افزایش صادرات گاز و شرط تحقق آن را تولید گاز عنوان کرد و گفت: اولویت نخست در این زمینه، تکمیل فرآیند توسعه میدان گازی مشترک پارس جنوبی است که ۶ فاز آن نیمه تمام است و باید امسال و سال آینده وارد مدار شوند.  


زنگنه در ادامه، تکمیل گازرسانی، جهش در صنعت پتروشیمی و بهسازی پالایشگاه‌ها را از دیگر برنامه‌های وزارت نفت در دولت دوازدهم خواند و افزود: همانطور که پیش‌تر هم اعلام شده است، از ابتدای فرآیند گازرسانی در کشور تا آغاز به کار دولت یازدهم، ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده بود و تنها در دولت یازدهم به ۹ هزار روستا گازرسانی شد؛ اکنون نیز گازرسانی به پنج هزار روستا در دستور کار قرار دارد که تحقق آن منتج به پوشش ۹۵ درصدی جمعیت برخوردار از نعمت گاز در کشور می‌شود.  


وی افزود: پتروشیمی که جهش نخست آن در سال‌های ۷۶ تا ۸۸ با محوریت دولت رخ داد، این بار باید شاهد جهشی با محوریت بخش خصوصی باشد. همچنین احداث یک پایانه نفتی در خلیج فارس که‌ مورد تاکید رئیس جمهوری بوده است، از دیگر اولویت‌های وزارت نفت در دولت دوازدهم خواهد بود.   


زنگنه همچنین بر بهبود ساختار نفت، ارتقای کیفیت، افزایش مهارت‌های حرفه‌ای کارکنان صنعت نفت و اشتغال‌زایی تاکید کرد و گفت: ده‌ها میلیارد دلار قراردادی که در صدد اجرای آن هستیم، باید تقاضای خدمات و کالاهای ایرانی را تحریک کرده به طوری‌که بیش از دوسوم پروژه‌ها در داخل کشور انجام شود.   


وزیر نفت دولت دوازدهم به استهلاک بسیاری از تاسیسات صنعت نفت به ویژه در بخش بالادست این صنعت اشاره کرد و افزود: نوسازی و بازسازی تاسیسات هم در برنامه قرار دارد و باید با تامین منابع مالی مورد نیاز، این اقدام به طور جدی دنبال شود.  


وی درباره اینکه صنعت نفت به چه میزان سرمایه گذاری نیاز دارد، گفت: آنچه در برنامه ششم توسعه کشور آمده و به‌طور رسمی اعلام شده، این است که باید ۲۰۰ میلیارد دلار در بخش بالادستی و پایین دستی صنعت نفت سرمایه‌گذاری شود که از این میزان باید ۷۰ درصد از منابع خارجی تامین شود.   


وزیر نفت درباره اینکه آیا قراردادهایی که قرار است امضا شود، در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی خواهد بود، پاسخ داد: بخشی با این مدل قراردادی امضا خواهد شد. اما اولویت نخست برای امضای قراردادهای نفتی، الگوی جدید قراردادهای نفتی است.


زنگنه اظهار داشت: همزمان با اجرای الگوی جدید قراردادهای نفتی، کارگروهی برای جذب منابع مالی تشکیل می‌شود تا از منابع مالی دیگر همچون فاینانس (داخلی وخارجی) و صندوق توسعه ملی هم استفاده شود، اما سعی بر این است تا حد امکان از منابع صندوق توسعه ملی استفاده نشود.


وی درباره مذاکره با شرکت‌های خارجی برای حضور در صنعت نفت اظهار کرد: مذاکره با شرکت‌های خارجی به‌طور جدی پیگیری می شود و برخی از آنها برنامه و پیشنهادهای فنی خود را ارائه داده‌اند.  


زنگنه با بیان اینکه دریافت پول گاز از سوی عراق با مشکلاتی همراه است، تصریح کرد: بانک‌های ایرانی و عراقی به راحتی به هم وصل نمی شوند، بیشتر بانک‌های عراقی در کنترل آمریکایی هاست که سبب ایجاد برخی مشکلات شده است.    


دولت دوازدهم برای سهمیه بندی بنزین برنامه ای ندارد


وزیر نفت با بیان اینکه دولت دوازدهم برای سهمیه بندی بنزین برنامه ای ندارد، اظهار کرد: افزایش قیمت بنزین بستگی به دولت دارد و من نمی توانم اکنون در این باره حرفی بزنم، این موضوعی است که باید درباره آن در دولت بحث شود.


زنگنه در توضیح مهمترین اقدامی که وزارت نفت در دولت یازدهم انجام داد، گفت: افزایش تولید و صادرات نفت، پس گرفتن سهم از دست رفته ایران در بازارهای جهانی نفت خام و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، وارد مدار کردن ۱۱ فاز پارس جنوبی، افزایش ۹ میلیون تنی تولید محصولات پتروشیمی و گازرسانی به ۹ هزار روستا تنها در طول فعالیت دولت یازدهم، از مهمترین اقدام‌های چهار سال گذشته است.


 وزیر نفت درباره ادامه روند توسعه گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور گفت: این موضوع به امید خدا تا سال آینده پایان می‌یابد، استان های کرمان، خراسان، آذربایجان غربی و فارس نسبت به بقیه مناطق وضع خوبی ندارند که در دولت دوازدهم به این استان‌ها بیشتر رسیدگی می‌شود.


وی با اشاره به اینکه عملکرد تولید محصولات پتروشیمی در دولت یازدهم حدود ۲۵ درصد رشد یافت، ادامه داد: در چهار سال گذشته، ۹ میلیون تن تولید این محصولات افزایش یافت که ان شاء الله این روند افزایشی ادامه خواهد یافت.


زنگنه با بیان اینکه با توجه به بازشدن فضای بین المللی به منظور تأمین مالی پروژه های پتروشیمی، جهش عظیمی را در این بخش شاهد خواهیم بود، تصریح کرد: با جذب سرمایه خارجی و ورود فناوری‌های نو به کشور باید در زنجیره تولید پتروشیمی فعالیت کنیم و تنها در حال تولید کود اوره و تبدیل متانول و اتان به اتیلن و پلی اتیلن نباشیم؛ پتروشیمی تنها این نیست.


وزیر نفت درباره مهمترین وظایف وزارت نفت که در برنامه ششم توسعه کشور برعهده دارد، یادآور شد: افزایش تولید نفت و گاز در بالادست و افزایش تولید محصولات پتروشیمی و بالابردن کیفیت و کمیت فرآورده‌های نفتی در پایین دست، از اهم وظایف وزارت نفت است.


وی در ادامه درباره چالش‌های پیش رو گفت: برخی مشکلات داخلی نیز وجود دارد مانند، قیمت و رشد مصرف انرژی. شدت انرژی کشور ما به هیچ وجه قابل قبول نیست و به‌طور حتم باید به روش‌های بهینه سازی و قیمتی، صنعت انرژی را اداره کرد.


زنگنه در پایان با اشاره به اینکه پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، مشکلی برای دریافت مبالغ صادرات نفتی وجود ندارد، گفت: تنها طلب نفتی ناچیزی از کشور هند که به دوران تحریم‌ها مربوط می شود، وجود دارد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر