شرکت پویا

بانک‌های ایرانی حرکت به سمت استفاده از شعب تمام الکترونیک، خودبانک و VTMها را آغاز کرده‌اند و این ابزارها روز به روز در حال گسترش است.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، افزایش املاک در نظام بانکی در کنار افزایش پرسنل یک معضل بزرگ محسوب می‌شود و لازم است که بانک‌ها برای افزایش بهره‌وری خود ترکیب سرمایه‌گذاری‌های خود را از سمت سرمایه‌گذاری از املاک به سمت سرمایه‌گذاری روی فناوری ببرند، اما باز هم وجود ساختمان‌ها و نیروی انسانی غیربهره‌ور موضوعی است که بانک‌ها باید در قالب بازآفرینی شعب در دستور کار خود قرار دهند.

 در این راه می‌توان از ابزارهای جایگزین شعب استفاده کرد، مانند استفاده از خودپردازها که می‌توان عملیات موجود در آن‌ها را گسترش داد. VTMها در آینده جایگزین خوبی برای شعب خواهند بود، در بسیاری از کشورهای اروپایی این اتفاق رخ داده و بازآفرینی با استفاده از ربات‌های مکانیزه و خودپرداز، VTM  و سایر ابزارهایی که بانک‌ها به خدمت می‌گیرند، اتفاق افتاده است.

در کشور ما نیز شاهدیم که بانک‌ها حرکت به سمت استفاده از شعب تمام الکترونیک، خودبانک و VTMها را آغاز کرده‌اند و در همین زمینه اولین شعبه تمام الکترونیک بانک رفاه در شعبه دکتر حسابی خیابان ولیعصر با همکاری شرکت پویا راه‌اندازی شد.

معاون فروش شرکت پویا در این باره در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه در حال حاضر خودبانک جامع پویا برای بانک رفاه بومی‌سازی و پیاده‌سازی شده است، گفت: برای پیاده سازی این سیستم  چند راس باید با هم مرتبط و هماهنگ می‌شدند که یکی از این رئوس ایجاد زیرساخت لازم برای ارتباطات و تبادل اطلاعات است و راس دیگر شرکت پویا است که نرم‌افزارها و سخت افزارها را تهیه کرد.

شهروز زندی افزود: راس سوم سیستم پرداخت با کارت بانک است چرا که خدماتی که ارائه می‌شود با سیستم های پشت صحنه و عمدتا سیستم کارت و سیستم core باید انجام می‌شد که این ارتباطات به دلیل اینکه سیستم پرداخت با کارت در بانک رفاه توسط شرکت پویا پشتیبانی می‌شود به سرعت به ثمر رسید.

وی با اشاره به اینکه مجموعه خدماتی که در خودبانک ارائه می‌شود، بخش قابل توجهی از خدمات شعب عادی را پوشش می‌دهد، گفت: در حال حاضر بخش قابل توجهی از شعب بانک‌ها یعنی حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد زیان‌ده هستند، چراکه به دلیل اینکه مراجعه به این شعب با توسعه بانکداری الکترونیک کاهش یافته است و با توجه به هزینه‌هایی مانند هزینه زمین، ساختمان و نیروی انسانی منابع کافی جذب نمی‌کنند و درآمد کافی ندارند.

معاون فروش شرکت پویا ادامه داد: بسیاری از خدمات شعب با خودبانک خودکارسازی شده است و مرکز ارائه خدمات با تعداد بسیار کمتر نیروی انسانی به کل خودبانک‌های کشور سرویس می دهد که صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای در هزینه مکان و نیروی انسانی خواهد شد.

زندی با بیان اینکه علاوه بر خدماتی مانند پرداخت قبوض، دریافت و انتقال وجه و ... که در گذشته توسط خودپردازها ارائه شده و خدمات جدیدی نیز در خودبانک ارائه می‌شود، افزود: یکی از این خدمات عملیات چک است که افراد می‌توانند چک بانکی خود را از هر یک از بانک‌ها با مراجعه به خودبانک پس از احراز هویت به حساب واریز کنند.

وی افزود: اگر چک عهده همان بانک باشد به حسابشان واریز می‌شود و اگر عهده سایر بانک‌ها باشد تصویر چک به عنوان رسید به مشتری تحویل و چک به سیستم چکاوک می‌رود و پس از پاس شدن به حساب واریز می‌شود.

معاون فروش شرکت پویا با تاکید بر اینکه در این سیستم آورنده چک به چهار طریق احراز هویت می شود که عامل نخست کارت بانکی و پین است، گفت: عامل دوم کارت ملی است که توسط دستگاه اسکن شده و در مرکز فرابانک رویت و با ثبت احوال کنترل می‌شود.

وی افزود: عامل سوم اثر انگشت است که نگهداری می‌شود و به مرور پایگاه اطلاعاتی غنی اثر انگشت فراهم می‌شود و عامل چهارم امضای آورنده است که پد مخصوصی روی دستگاه تعبیه شده که علاوه بر اینکه شکل امضا را دریافت می‌کند سه مولفه بیومتریک امضا (فشار قلم، سرعت حرکت قلم و شتاب قلم) را نیز اندازه‌گیری و ثبت می‌کند و به مرور پایگاه اطلاعاتی از امضای مشتریان نیز جمع‌آوری خواهد شد.

زندی با اشاره به اینکه در VTM به جز عملیات چک دو سرویس دیگر ارائه می‌شود که یکی از آنها افتتاح حساب است، گفت: مشتریان می‌توانند به دستگاه مراجعه و با ارائه مدارک شناسایی حساب افتتاح کنند که کارت متصل به حساب صادر می‌شود و مشتری می‌تواند از طریق دستگاه خوددریافت وجه یا چک خود را به حساب واریز کند.

وی ادامه داد: خدمت دیگر فروش کارت هدیه با متن دلخواه است که متن پس از ممیزی روی کارت هدیه پرینت و کارت تحویل می‌شود.

معاون فروش شرکت پویا یادآور شد: در خدمت پرداخت قبوض نیز نوآوری انجام شده و افراد می‌توانند چند قبض را همزمان پرداخت و رسید دریافت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =