03 شهريور 1396 - 10:42

جذابیت بازار سرمایه با کاهش نرخ سود/تاکید بر کنترل حجم اوراق بدهی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کاهش نرخ سود را عاملی برای افزایش جذابیت بیشتر بازار سرمایه دانست و بر لزوم کنترل حجم اوراق بدهی تاکید کرد.
کد خبر : ۷۳۹۱۲
شاپور محمدی

به گزارش ایبِنا از سنا، شاپور محمدی گفت: از نظر سازمان بورس حجم اوراق بدهی و حجم اوراقی که دولت منتشر می کند باید کنترل شود. وی به اوراق بدهی منتشر شده خارج از بازار سرمایه اشاره کرد و ادامه داد: اوراقی که غیررسمی معامله می شود هم منجر به برخی ارتباطات غیررسمی شده و هم باعث شده نرخ سود این اوراق  افسار گسیخته بالا برود، بر همین اساس باید این نرخ ها کنترل شود.


رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه این سازمان در خصوص اوراق بدهی به دنبال برنامه ریزی دقیق است گفت: این برنامه ریزی به نحوی خواهد بود که به بازار سهام و اوراقی که در حال حاضر در حال معامله است، آسیب وارد نشود که به مرور بازار ثانویه این اوراق فراهم خواهد شد و در این رابطه با وزیر اقتصاد گفتگو شده تا هماهنگی بین تمام بازارها ایجاد شود.


جذابیت بیشتر بازار سهام با کاهش نرخ سود بانکی


محمدی با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی به بازار سهام کمک می کند، گفت: سازمان بورس صندوق ها را ملزم می کند به نرخ های اعلامی خود پایبند باشند و بیشتر در بازار سهام فعال شوند؛ البته با کاهش نرخ سود بانکی بازار سهام جذابیت بیشتری برای صندوق ها خواهد داشت.


رییس سازمان بورس افزود: با کاهش نرخ سود بانکی و اوراق بدهی بازار سهام می تواند یک جایگزین خوب برای سپرده های بانکی و حتی اوراق باشد. وی در خصوص معامله اوراق قدیمی در بازارهای غیر رسمی نیز گفت: همه اوراق غیر رسمی در بازارهای منظم معامله خواهند شد. برخی از این اوراق سررسید می شوند و فشاری به بازار نمی آورد.


محمدی ادامه داد: حتما حجم کلی اوراق را تنظیم می کنیم و با زمانبندی در پذیرش، اوراق جدید در بازار رسمی جایگزین اوراق قبلی می شود و این فرآیند به نحوی خواهد بود که حجم اوراق با رشد معقولی که در بودجه پیش بینی شده حرکت کند و بیش از آن نباشد.


وی تاکید کرد: با این تمهیدات به امید خدا در بازار سهام شادابی خواهیم داشت و نرخ بازار پول و بازار بدهی نیز با این تصمیمی که بانک مرکزی گرفته تنظیم خواهد شد تا جذابیت بیشتری برای بازار سهام ایجاد شود.


تلاش بورس برای رسیدن به یک شکل ثابت درباره صورت های مالی بانک ها


رییس سازمان بورس در خصوص وضعیت صورت های مالی بانک ها نیز اینگونه توضیح داد: سازمان بورس از هر نوع اطلاعاتی که به تصمیم گیری سرمایه گذار کمک کند استقبال می کند.


دبیر شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه استانداردهای ملی در قوانین ما مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: تلاش سازمان بورس این است که یک فرمت واحد به وسیله بانک مرکزی، سازمان حسابرسی و سازمان بورس تنظیم شود و بانک ها بتوانند یک صورت مالی ارایه کنند.


وی ادامه داد: اگر بیش از یک صورت مالی هم وجود داشته باشد چون ما سعی داریم سرمایه گذاران از همه اطلاعاتی که وجود دارد استفاده کنند همه این اطلاعات را افشا می کنیم و معتقدیم هرچه اطلاعات بیشتری در دسترس باشد، تصمیم گیری سرمایه گذاران آسان تر  می شود.


سازمان بورس مشکلی برای برگزاری مجامع بانک ها ندارد


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص مجامع بانک ها نیز اینگونه توضیح داد: در برگزاری مجامع بانک ها سازمان بورس هیچ مشکلی ندارد و از برگزاری زودتر این مجامع استقبال می کند، هم اکنون نیز بحث صورت های مالی و تفاهم هایی است که باید با بانک مرکزی داشته باشند.


بازگشایی نمادها ظرف ۶۰ الی ۹۰ دقیقه براساس قانون جدید


وی با اشاره به اجرای قانون جدید توقف و بازگشایی نمادها گفت: با اعلام زمان بندی اجرای قانون توقف و بازگشایی نمادها، ظرف دو ماه آینده نماد متوقف نخواهیم داشت؛ به این ترتیب هر نمادی که بسته شود ظرف ۶۰ الی ۹۰ دقیقه بازگشایی می شود و این تحول بزرگی در کشور است.


محمدی با بیان اینکه باید به اختیار تصمیم گیری برای سهامداران احترام گذاشت، گفت: وظیفه سازمان بورس شفاف سازی است اما تصمیم گیر نهایی سهامدار است. با اجرای قانون جدید شرکت هایی که اطلاعات نمی دهند فهرست را به مردم اعلام و دفعات مکابته برای دریافت اطلاعات را نیز افشا می کنیم.


رییس سازمان بورس درباره زمان اجرای این قانون گفت: طی دو هفته دیگر زمان بندی اجرای قانون بر روی سایت سازمان بورس منتشر می شود و بر این اساس، هیچ نمادی متوقف نمی شود مگر اینکه مشکل قضایی و خارج از سازمان بورس داشته باشد.


وی در خاتمه اظهار امیدواری کرد: با سیاست جدید بانک مرکزی اوراق جدید با نرخ پایین منتشر شود که هم فشار به دولت کم شود و هم رقابت پذیری سهام در مقابل اوراق به سطح بهینه خود برسد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها