04 شهريور 1396 - 14:26

جنگ اپل با اپ‌های ایرانی

اقدام شرکت اپل در حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ استور با واکنش کاربران ایرانی و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همراه بود اما مدیران اپل درباره علت آن پاسخ قانع‌کننده‌ای نداده‌اند.
کد خبر : ۷۴۰۲۲
اپل استور

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مدیران اپ استور در نامه‌ای به صاحبان اپلیکیشن‌های ایرانی اعلام کردند به دلیل تحریم‌های آمریکا، اپلیکیشن آنها را از روی درگاه خود حذف می‌کنند. بر این اساس این شرکت پیامی را با این محتوا برای شرکت‌های ایرانی فرستاده است. «ما نمی‌توانیم اپلیکیشن شما را در اپ استور قرار دهیم. بر اساس قوانین و تحریم‌های ایالات متحده، اپ استور نمی‌تواند میزبان اپلیکیشن کشورهای تحت این تحریم باشد؛ البته این برنامه ممکن است در آینده تغییر کند. اگر این تحریم‌ها برداشته شود، پیغامی حاوی آپلود مجدد اپلیکیشن‌ها برای شما ارسال خواهد شد.»


 تاکنون مشخص شده که لینک دانلود استارت‌آپ‌های الوپیک، دیجی‌کالا، بامیلو، علی‌بابا، تخفیفان، زورق، دلیون فود و کارتلی ایران از روی اپ استور حذف شده‌اند، این در حالی است که پیش از این آپ‌های بانکی از روی اپ استور برداشته شده بود.


این اقدامات در حالی انجام می‌شود که با وجود تحریم های آمریکا محصولات اپل به وفور در ایران یافت می‌شود و این شرکت سهم عمده‌ای از بازار ایران را در اختیار دارد که البته تحریم‌ها موجب شده مردم مجبور باشند محصولات را با قیمت بالاتری نسبت به قیمت جهانی خرید کنند و از طرفی پشتیبانی قابل توجه‌ای نیز دریافت نمی‌کنند.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به این خبر در توییتر خود نوشت: «۱۱٪ سهم بازار گوشی ایران متعلق به اپل است. احترام به حقوق مصرف‌کننده امروزه یک اصل است که اپل رعایت نکرده. حذف آپ‌ها را پیگیری حقوقی می‌کنیم.


همچنین تعدادی از فعالان استارت‌آپ‌های حذف شده در اپ استور یک نامه اعتراضی عمومی منتشر کردند و از تمام کسانی که نسبت به این موضوع اعتراض دارند خواستند این نامه را امضا کنند که تاکنون بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر این نامه اعتراضی را امضا کرده‌اند.


به دنبال این اقدام اپل، برخی کاربران ایرانی اعتراض خود را در فضای مجازی اعلام کردند و با هشتک #StopRemovingIranianApps به این اقدام واکنش نشان دادند و موجی توییتری راه انداختند که وزیر ارتباطات نیز با انتشار این مطلب در توییتر به این جمع پیوست:


“IT should be used for making human life better and comfortable not a tool for discrimination between countries.”


آی تی ابزاری برای بهتر شدن و راحت‌تر شدن زندگی انسان‌هاست نه ابزاری برای تبعیض بین کشورها


این در حالی است که مسئولان شرکت اپل تاکنون واکنشی به این اقدامات نشان نداده‌اند و تنها سخنگوی شرکت اپل در گفتگو با نیویورک تایمز صحت این مطلب را تایید اما از اظهار نظر بیشتر خودداری کرده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها