06 شهريور 1396 - 09:58
ایبِنا گزارش می‌دهد:

نحوه مواجهه بانک‌های مرکزی با ارز دیجیتال/اعتماد جهان به بیت‌کوین

بانک‌های مرکزی دنیا در مورد پدیده‌های نوظهور مالی روش‌های مختلفی را به کار می‌گیرند، برخی به کل آن پدیده را ممنوع و برخی به کل آزاد می‌کنند و برخی نیز روش‌های میانه‌ای را بر می‌گزینند.
کد خبر : ۷۴۰۶۹
بیت کوین

به گزارش خبرنگار ایبِنا، این روزها تحلیل‌گران اقتصادی جهان علاوه بر بررسی نرخ شاخص‌هایی مانند نفت خام، طلا و دلار به یک شاخص دیگر نیز توجه می‌کنند؛ بیت‌کوین که طی چند ماه گذشته به دلیل رشد قیمت استثنایی از جذابیت بیشتری برخوردار شده در حال تبدیل شدن به یکی از ابزارهای مهم تبادل مالی در جهان است.


بیت کوین یک ارز دیجیتال است که به هیچ بانک و دولتی متصل نیست. همانند پول نقد به کاربران اجازه می‌دهد به صورت ناشناخته به دریافت و پرداخت پول بپردازند و یا همانند دیگر سرویس‌های پرداخت آنلاین، امکان معامله از طریق اینترنت را فراهم می‌کند.


هرچند هنوز هیچ دولتی در دنیا بیت‌کوین را به‌عنوان پول به رسمیت نشناخته و تنها برخی دولت‌ها نظیر آمریکا و آلمان آن را به‌عنوان یک کالا پذیرفته‌اند، اما دنیای کسب‌وکار و شرکت‌های فناوری بیت‌کوین را جدی گرفته‌اند. چراکه بیت‌کوین به خوبی می‌تواند تجارت آزاد در فضای آنلاین را تسهیل کند و این فرصتی است که برای شرکت‌های فعال در اینترنت بسیار جذاب است. به همین دلیل شرکت‌های بزرگی نظیر آمازون، پی‌پل، تسلا، اور استاک، ساب وی و بسیاری دیگر هم‌اکنون بیت‌کوین را می‌پذیرند.


تحلیلگران بازار در بورس «وال استریت» آمریکا در مورد آینده بیت کوین، بسیار خوشبین‌تر از گذشته هستند. این در حالی است که به گفته این تحلیگران پیش‌بینی می‌شود قیمت هر واحد بیت کوین تا اواسط سال ۲۰۱۸ میلادی به ۶ هزار دلار افزایش پیدا کند.


فرشید یعسوبی در این باره در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه قیمت بیت‌کوین از ماه آوریل تاکنون سه برابر شده است، افزود: بیت‌کوین به دلیل اینکه به راحتی در بازارهای جهانی استفاده می‌شود و می‌توان بدون اینکه نظارتی بر آن باشد خرید کرد برای مردم جذاب شده که این موضوع با توجه به اینکه حجم ثابتی از بیت‌کوین وجود دارد باعث رشد سه برابری نرخ آن شده است.


وی ادامه داد: بانک‌های مرکزی دنیا در مورد پدیده‌های نوظهور مالی روش‌های مختلفی را به کار می‌گیرند، برخی به کل آن پدیده را ممنوع و برخی به کل آزاد می‌کنند و برخی نیز روش های میانه‌ای را بر می‌گزینند.


این کارشناس حوزه بانکداری الکترونیک افزود: طبیعتا این بازار باید مدیریت شود اما این موضوع که نقش بانک مرکزی در مورد بیت‌کوین چگونه خواهد بود، نهایی نشده است چراکه مکانیزم استفاده از بیت کوین زیرساخت بلاک چین است و بلاک‌چین اصولا براساس حذف بانک مرکزی عمل می‌کند لذا نقشی در این مورد برای بانک مرکزی در نظر گرفته نشده است.


یعسوبی با تاکید بر اینکه اکنون برای صحبت کردن در مورد آینده بیت کوین زود است، یادآور شد: بیت‌کوین مانند بحث فین تک‌ها است گاهی به شکل حبابی عمل می‌کند و ناگهان این حباب می‌ترکد، همه استارت‌آپ‌ها پس از رشد اولیه وارد دره مرگ می‌شوند اما در صورتی که بتوانند از این دره رهایی یابند رشد بسیار خوبی خواهند داشت که می‌توان گوگل، eBay و فین تک‌هایی که رشد یافتند را در این زمینه مثال زد.


وی درباره مزایا و معایب استفاده از بیت‌کوین گفت: بیت‌کوین مانند دادوستد بدوی اما بر پایه زیرساخت بلاک چین است که دو نفر می‌توانند بدون نیاز به وجود نهاد سومی با یکدیگر در ارتباط مالی باشند که این امر از مزایای بیت کوین به شمار می‌رود.


یعسوبی افزود: از سویی دیگر عدم شفافیت از معایب بیت‌کوین به شمار می‌رود و مشخص نیست که انتهای این پول به کجا می‌رسد یا در چه مواردی استفاده می‌شود، البته در داخل زنجیره بلاک‌چین می‌توان به این اطلاعات دست یافت اما در اختیار حاکمیت‌ها نیست.


وی در پاسخ به اینکه چه میزان می‌توان به بیت کوین اعتماد کرد، گفت: اکنون بیت‌کوین در جهان مورد استفاده قرار گرفته و رشد قیمتی که داشته نیز حاصل همین اعتماد است و پس از گذشت چند سال استفاده از این ارز دیجیتال مشکل خاصی مشاهده نشده است.  


در حال حاضر در فضای مجازی برخی سایت ها به کاربران ایرانی بیت‌کوین ارائه می‌دهند که نشان از نفوذ استفاده از این فناوری در کشور دارد؛ البته هنوز استفاده از بیت کوین یا پول دیجیتال در کشور رایج نشده و تنها در مقیاس‌های کوچک مبادلاتی با آن صورت می‌گیرد اما با توجه به اینکه استفاده از بیت کوین به‌ منظور نقل و انتقالات مالی راحت و سهل‌الوصول است و ظرف چند دقیقه امکان انتقال مبالغ بالا در این سیستم وجود دارد ممکن است با مرور زمان استفاده از آن گسترده شود از اینرو به‌ منظور جلوگیری از ضررهای احتمالی در آینده لزوم ورود بانک مرکزی به این حوزه اجتناب‌ناپذیر است.


برچسب ها: بلاک چین بیت کوین
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر