06 شهريور 1396 - 10:24
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد:

همگرایی بین صادرکنندگان و تولیدکنندگان برای واقعی شدن نرخ ارز

رئیس کنفدراسیون صادرات تاکید کرد که در یک سال و نیم گذشته همگرایی خوبی بین صادرکنندگان و تولیدکنندگان داخلی درباره واقعی شدن نرخ ارز و افزایش نرخ آن متناسب با تورم ایجاد شده است.
کد خبر : ۷۴۰۸۸
لاهوتی

محمد لاهوتی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، با بیان این مطلب افزود: نرخ ارز همواره یکی از دغدغه‌های جدی در حوزه صادرات بوده است.


وی تصریح کرد: تا پیش از این هر زمانی بحث افزایش نرخ ارز البته متناسب با نرخ تورم مطرح می شد، به نام تولید و با اشاره به لزوم واردات ماشین آلات یا مواد اولیه با این موضوع مخالفت می شد؛ اما در یک سال و نیم اخیر هم تولیدکنندگان و هم صادرکنندگان تاکید داشته اند که نرخ ارز باید متناسب با تورم افزایش یابد.


عضو اتاق بازرگانی درباره دلیل این همگرایی گفت: قاچاق در حال از پا در آوردن تولید است و صادرکنندگان نیز خواهان واقعی شدن نرخ ارز هستند؛ البته افزایش نرخ ارز حتما باید متناسب با نرخ تورم باشد و نه بیش از آن.


رئیس کنفدراسیون صادرات به اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت در روز رای اعتماد از مجلس اشاره کرد و افزود: قرار نیست که نرخ ارز یله و رها باشد بلکه این نرخ باید هر سال و متناسب با نرخ تورم افزایش داشته باشد.


لاهوتی سیاست بانک مرکزی در حوزه ارز را تعدیل و حرکت به سمت واقعی شدن نرخ ارز دانست و گفت: در ۲ ماه اخیر نرخ ارز مبادله ای حدود ۳ تا ۴ درصد رشد داشته ولی همزمان نرخ بازار آزاد نیز رشد کرده است.


وی با بیان اینکه نرخ ارز بازار آزاد نیز با قیمت واقعی فاصله دارد، اظهارداشت: در صورتی که نرخ ارز در بازار آزاد نیز متناسب با تورم رشد نکند و با فشار و به شکل تصنعی پایین نگاه داشته شود، شاهد افزایش نرخ ارز خواهیم بود.


این فعال اقتصادی با اشاره به جهش یک باره نرخ ارز در سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ تصریح کرد: البته شرایط امروز ارزی کشور متفاوت از آن سال هاست اما برداشت شخصی من این است که در صورت واقعی نشدن نرخ ارز، شاهد جهش قیمت ها خواهیم بود.


رئیس کنفدراسیون صادرات خواستار واقعی شدن نرخ ارز شد و فاصله کنونی نرخ ارز مبادله ای با بازار آزاد را نیز بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ تومان اعلام کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر