06 شهريور 1396 - 11:20

جلوگیری از ایجاد بازارهای غیررسمی در اقتصاد

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به ماموریت سنگین نظارتی بانک مرکزی، تعیین نرخ سود دستوری را باعث ایجاد بازارهای حاشیه‌ای دانست.
کد خبر : ۷۴۱۱۵
تاجگردون

به گزارش ایبِنا، غلامرضا تاجگردون با اشاره به ابلاغیه بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد، گفت: این روزها بازار سرمایه و بازار پول دچار تداخل شده و بازارهای حاشیه ای نیز در حال شکل گیری هستند، به ویژه با توجه به استفاده دولت از مکانیزم اسناد خزانه و اوراق مالی که از سال گذشته شدت گرفته است.


رییس کمیسیون بودجه مجلس، اظهارداشت: تعیین نرخ دستوری برای بانک ها سبب می شود که شرکت های وابسته به بانک ها برای تامین هزینه مالی در بازارهای حاشیه ای و غیررسمی سرمایه گذاری کنند.


وی، با بیان اینکه هماهنگی مناسبی بین بازار سرمایه، بازار پول و بازار سایه ای که شکل گرفته وجود ندارد، افزود: اگر وزارت اقتصاد و سازمان مدیریت نتوانند این روابط را به درستی تنظیم و هماهنگ کنند اثراث منفی در اقتصاد کشور ایجاد می شود که می تواند خطرات جدی برای کشور داشته باشد.


وی با تاکید بر اینکه نمی توان بازار پول را تک بعدی نگاه کرد و دستوری گفت:  کاهشی که در بازار غیررسمی در ارتباط با اسناد صورت می گیرد بعضا با نرخ های بسیار بالا انجام می شود و حتی ممکن است در این بخش نیز پولشویی صورت گیرد.


تاجگردون یادآور شد: بانک هایی که می خواهند در محیط سالم فعالیت کنند با تعیین نرخ دستوری به مشکل بر می خورند که پیشنهاد بنده این بوده که تیم اقتصادی دولت این سه موضوع را با یکدیگر ببیند، در غیر اینصورت مشکلات زیادی برای اقتصاد کشور و تیم اقتصادی رخ می دهد.


وی با اشاره به مشکلات تعیین دستوری نرخ سود بانکی، افزود: اگر نرخ سود بانکی به صورت تکلیفی برای بانک ها تعیین شود عملا موجب می شود که شرکت های وابسته به بانک ها برای تامین هزینه مالی در بازارهای حاشیه ای و غیررسمی سرمایه گذاری کنند، که این برای اقتصاد کشور بسیار خطرناک بوده و نظارت بانک مرکزی در این بخش را بسیار سخت می کند.


رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: حتما باید بازار پولی و سرمایه ساماندهی شود، که ماموریت بانک مرکزی در این بخش برای مدیریت و نظارت نیز سنگین است


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها