06 شهريور 1396 - 11:10
جهانگیری عنوان کرد:

شفافیت اقتصاد کشور با استقرار دولت الکترونیک

معاون اول رئیس جمهور گفت: استقرار دولت الکترونیک باعث شفافیت اقتصاد می‌شود و کمک می‌کند از این راه فساد ریشه‌کن شود.
کد خبر : ۷۴۱۲۰
اسحاق جهانگیری

به گزارش خبرنگار ایبِنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز در مراسم تکریم محمود واعظی و معارفه محمد جواد آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر، افزود: دولت یازدهم در همه بخش‌های مختلف اقتصادی، اجرایی، سیاسی، فرهنگی و سیاست خارجی کارهای بزرگی انجام داده و مقایسه شرایط امروز با آغاز بکار دولت و دشواری‌های مسیر نشان می‌دهد که کارهای عظیمی صورت گرفته است.


معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: مسیری که در دولت یازدهم برای آی تی و آی سی تی باز شده می‌تواند زمینه ساز توسعه کشور با قدرت و سرعت بیشتر شود.


وی با اشاره به اینکه برای توسعه کشور بخش‌های پیشران آن باید شناسایی و تمرکز بر آن بخش انجام شود، گفت: فناوری اطلاعات در جهت توسعه کشور است و اقدامات مثبت در این بخش حرکت کشور را به دنبال دارد.


وی با تأکید بر اینکه اصلی‌ترین اولویت کشور مسائل اقتصادی است، افزود: در ملاقاتی که روز شنبه گذشته با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان مجدد بر روی مسائل اقتصادی تأکید کردند.


جهانگیری افزود: مسئله اصلی اقتصاد، اقتصاد مقاومتی است که بین تمام کارشناسان بر سیاست‌های کلی آن اجماع وجود دارد و فناوری اطلاعات از منظر اقتصاد مقاومتی در پنج رویکرد اصلی بخش اول است.


وی ادامه داد: یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی درون زایی است که فناوری اطلاعات و بخش های مرتبط با آن به معنای واقعی استفاده از ظرفیت‌های داخلی است چرا که از فکر انسان ها استفاده می شود.


جهانگیری یادآور شد: یکی دیگر از رویکردهای اقتصاد مقاومتی دانش بنیان بودن اقتصاد است که هیچ رشته ای و اندازه فناوری اطلاعات دانش بنیان نیست.  عدالت محوری از آرمان‌های انقلاب و یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی است و اکنون همانطور که پایتخت از امکانات فناوری اطلاعات و اینترنت پر سرعت بهره مند است، ۲۸ هزار روستای دور افتاده در کشور نیز از این امکانات بهره مند هستند که این رویکرد باید ادامه پیدا کند.


معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مردمی بودن اقتصاد به این معنا که مردم محور اصلی اقتصاد باشند، یکی دیگر از رویکردهای اقتصاد مقاومتی است، گفت: واگذاری امور به مردم و کناره‌گیری از مداخله گری در امور از رویکردهای این وزارتخانه بوده و همیشه سعی کرده به عنوان دستگاه برنامه ریز عمل کند.


جهانگیری تاکید کرد: جفا است که مسائل علمی به این بزرگی که می‌تواند کانون توسعه باشد را نادیده بگیریم و خود را به این موضوع محدود کنیم که در این مسیر آسیب هایی وجود دارد.


وی افزود: آسیب در همه بخش ها وجود دارد اما مهم این است که از فرصت‌های فناوری اطلاعات بهره لازم را برای توسعه کشور ببریم.


معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: یکی از مهمترین کارهای این وزارتخانه استقرار دولت الکترونیک بوده که هدف از آن دسترسی آسان و بر خط همه مردم به امکانات و خدمات دولت است.


وی با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف استقرار دولت الکترونیک کاهش هزینه های دولت و افزایش کیفیت خدمات است، گفت: استقرار دولت الکترونیک باعث شفافیت اقتصاد می‌شود و کمک می‌کند از این راه فساد ریشه کن شود.


جهانگیری افزود متاسفانه امروز فساد در برخی سطوح که نمی‌توان تصور کرد، سوق پیدا کرده اما هدف ما این است که بیشتر از اینکه درباره آن حرف بزنیم با آن مبارزه کنیم تا ریشه کن شود.


وی ادامه داد: دولت الکترونیک کمک می‌کند خدمات دولت با سالم ترین و بهترین روش ها در اختیار مردم قرار گیرد و منجر به رضایت مندی آنها شود که هدف همه ما از خدمت در این نظام نیز همین مسئله است.


جهانگیری افزود: بهبود فضای کسب و کار یکی از مهمترین اهداف دولت است که وزارت ارتباطات در این زمینه وظیفه بسیار مهمی دارد.


معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حمایت از استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپا باید قانونمند شود، گفت: کسانی که به ناحق مطالبی را درباره وزیر ارتباطات دولت دوازدهم گفته‌اند روزی خودشان عذرخواهی خواهند کرد و شرایط به گونه‌ای پیش خواهد گرفت که دغدغه هایی که برخی فکر می کردند، کاملا مخالف خواهد شد و شاهد توسعه بیشتر خواهیم بود.


جهانگیری تصریح کرد: جلسه امروز به یاد شهید حججی برگزار شد که نحوه شهادتش و شجاعت وی ما را به یاد روزهای سخت ایام عاشورای حسینی انداخت.


وی افزود: شهید حججی می دانست چه در انتظارش است اما ذره ای از ترس در چهره اش دیده نمی شد و عزت و اقتدار جمهوری اسلامی را برای جهانیان به نمایش گذاشت.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر