07 شهريور 1396 - 11:15
معاون اقتصادی رییس جمهور:

بانک‌ها در شرایط رکود سوددهی ندارند/ الزام به تعادل بخشی بازارها

معاون اقتصادی رییس جمهوری با بیان اینکه در شرایط رکود بانک‌ها نمی‌توانند سودده باشند، گفت:‌ راه دستیابی به عدل در حوزه اقتصاد مشی اعتدالی با اولویت دادن به تعادل در بازارها است.
کد خبر : ۷۴۱۸۹
نهاوندیان

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمد نهاوندیان امروز در بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی افزود: هنگامی که اقتصاد رکود دارد بانک ها نمی توانند سوده باشد لذا باید تعادل در بازارها وجود داشته باشد.


معاون اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه راه دستیابی به عدل در حوزه اقتصاد مشی اعتدالی با اولویت دادن به تعادل در بازارها است، گفت: لازمه این تعادل هماهنگی بین سیاست های اقتصادی و بخش های مختلف است و باید در سیاست‌ها نگاه کل نگرانه داشته باشیم.


وی گفت: تقسیم بندی‌هایی که در تشکیلات اقتصادی رخ داده است از نظر تقسیم کارخوب است اما ما یک اقتصاد داریم و وظیفه سیاست‌گذار اقتصادی حصول اطمینان از هماهنگی بخش‌های مختلف است.


نهاوندیان با بیان اینکه نمونه های فراوانی در اقتصاد داشتیم که با ناهماهنگی مضرات غیر قابل جبرانی در اقتصاد ایجاد کرد، گفت: التهاب های شدید ارزی اواخر دهه ۸۰ حاصل سیاست هایی بود که همراه با بخشی نگری در اوایل این دهه اتخاذ شد.


وی افزود: اصرار بر سیاست ارزی غیرقابل توجیه با تورمی که وجود داشت باعث جهش نرخ ارز شد که نتیجه آن، افزایش واردات، عقب ماندن صادرات و صدمه به تولید کشور بود.


معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: باید رفتار مالی دولت قاعده مند شود و دولت عزم زیادی در شفافیت هدفمند و قاعده مندی دارد.


وی اظهار داشت:‌ هر چند برای مسکن مهر نیت خوبی وجود داشت و اینکه برای اقشار کم  مسکن تامین کنیم کسی با آن مخالف نیست، اما اینکه تامین منابع آن منجر به تورم شود نیازمند اندیشیدن است.


وی خاطرنشان کرد:‌ مسکن مهر باعث شد تا پول پرقدرت بانک مرکزی مورد بهره گیری قرار گیرد که در نهایت نیز منجر به تورم شد.


نهاوندیان با اشاره به تسهیلات تکلیفی بانک ها نیز گفت: این امر به دلیل ناهماهنگی در سیاست‌ها است. وقتی که یک بخشی نه با نگاه بخشی و با توجه به اهمیت دستگاهی به کل اقتصاد کشور توجه کند و به دنبال ثبات و آرامش باشد می تواند به اقتصاد کشور کمک کند.


نهاوندیان، آرامش و ثبات اقتصادی را از اولویت ها دانست و افزود:‌ توفیق کاهش نرخ تورم همراه با رشد اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است که حاصل شد.


وی ادامه داد:‌ باید رفتار مالی دولت قاعده مند شود و دولت عزم زیادی در شفافیت هدفمند و قاعده مندی در رفتار دارد. نظام پرداخت به سمت محصول گرا بودن حرکت می کند و نظام بودجه به سمت شفافیت ومنضبط بودن خواهد رفت.


وی با تاکید بر اینکه مجلس نیز باید با دولت در بخش بودجه ای و کاهش بار مالی همکاری کند، تصریح کرد: مشکلاتی که در صندوق های بازنشستگی ایجاد شد باید ر فع شود؛ البته جلوه مهم در ناهماهنگی بین سیاست ها  در بازار های مالی است.


وی ادامه داد:‌ با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی خواستار افزایش تولید است و این امر نیازمند کاهش هزینه تولید ملی و ایجاد اشتغال است؛ بنابراین سیاست گذاری باید به سمت هماهنگی در بازار ها حرکت کند.


نهاوندیان با تاکید بر اهمیت نقش نظام بانکی خاطرنشان کرد: در اصلاح نظام بانکی گاهی به قدری افراطی می شویم که به قوت ها توجه نمی شود و این در حالی است که مجموعه عظیمی نیروی انسانی در این شبکه وجود دارد که از نقاط قوت است البته مشکلات تحریم باعث شد که  از روز آمدی دور شویم و باید برای رفع این مشکل حرکت کنیم.


وی گفت:‌ به طور حتم نظام بانکی باید منضبط ترین بخش در اقتصاد ایران باشد. معنا ندارد در فضای بانکی با بی انضباطی هایی از روی نیت فاسد و یا بی مبالاتی همانند  موسسات غیرمجاز  مواجه شویم.


معاون اقتصادی رییس جمهور خاطرنشان کرد: دارایی های مسموم و آلوده را باید جدا کرد و باید اعتماد به سیستم بانکی سر جای خود بماند. اجرای انضباط از اهمیت زیادی برخوردار است. لازمه تقویت شفافیت است و قانون ضد پولشویی با خواست خودمان باید به صورت گسترده در نظام بانکی اعمال شود.


وی با اشاره به جذب سرمایه‌گذاری خارجی اظهارداشت:‌ باید در بازارهای مختلف با بانک های خارجی تعامل داشته باشیم.


وی ادامه داد:‌ اگر همه ما اجماع داریم که نیازمند اقتصادی مناسب هستیم این امر نیازمند هماهنگی است و این مساله وظیفه فردی خاص و چند نفر معدود نیست.


وی ادامه داد:‌ همه ما در یک کشتی نشسته ایم اینکه من بنگاهم را سودآور کنم در اقتصادی که سود آور نیست نمی تواند پایدار باشد و باید نگاه اعتدالی داشته باشیم. اگر نگاه هماهنگی گرا داشته باشیم هم رشد پایدار و هم تعادل ایجاد می شود اقتصاد ما تصمیم گرفته است اقتصاد پیشرو باشد و به پیشرفت برسد، همچنین نرخ سود تسهیلات باید در اقتصاد ایران کاهش یابد اما این باید دستوری نیست و بر اساس منطق است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر