10 شهريور 1396 - 15:54

افزایش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیونی تعداد تراکنش های شاپرکی

شاپرک کارنامه چهارساله این شرکت را منتشره کرد که ،تعداد تراکنش‌ها از سال ۹۲ از حدود ۲۰۰ میلیون درماه با افزایش یک میلیارد و۲۰۰ میلیونی در سال ۹۶ ماهانه به یک میلیارد و۴۰۰ تراکنش افزایش یافته است.
کد خبر : ۷۴۳۱۹
شاپرک

به گزارش ایبِنا، شرکت شاپرک با انتشار کارنامه فعالیت چهار ساله خود به بررسی تغییرات بازار پرداخت الکترونیک از سال ۹۲ تا ۹۶ از منظر تغییرات در تعداد، مبلغ، کیفیت و سهم تراکنش های شاپرکی پرداخته که در زیر بخشی از این گزارش را می خوانیم.


کاهش ۳.۵ درصدی اسکناس و مسکوک به نقدینگی


بر اساس این گزارش نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به نقدینگی در سال‌های اخیر کاهش یافته و از حدود ۶ درصد در سال ۹۲ با کاهش ۳.۵ درصدی به ۲,۶۶ درصد در پایان سال ۹۵ رسیده‌است. لازم به ذکر است نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی همچنین شاخص نسبت اسکناس و مسکوک به نقدینگی، یکی از شاخص‌هایی است که  تأثیر صنعت پرداخت الکترونیک را در اقتصاد ملی و تسهیل مبادلات اقتصادی کشور نشان‌می دهد.




افزیش ۴۰ درصدی نسبت مبلغی به GDP


بر اساس این آمار، نسبت مبلغی تراکنش‌های شاپرک به تولید ناخالص داخلی، از ۷۱ درصد در تابستان ۹۳ با ۴۰ درصد افزایش به ۱۱۱ درصد در پائیز ۹۵ رسیده است که رشد قابل توجهی را در کنار سهم بزرگی از اقتصاد ملی نشان می‌دهد.





افزایش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیونی تعداد تراکنش های ماهانه


تعداد تراکنش‌های شاپرکی با افزایش حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تراکنشی از حدود ۲۰۰ میلیون تراکنش ماهانه در سال ۹۲ به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تراکنش در هر ماه در سال ۹۶ رسیده است.






افزایش ماهانه یک میلیاردی تراکنش های خرید


همچنین بر اساس گزارش شاپرک بیشترین افزایش مربوط  به تراکنش‌های خرید بوده است که از حدود ۱۵۰ میلیون در ماه در سال ۹۲ با یک میلیارد افزایش به صورت ماهانه به حدود بیش از  یک میلیارد و ۱۵۰ تراکنش در ماه در سال ۹۶ افزایش یافته‌است.


تراکنش‌های پرداخت قبض و خرید شارژ همچنین مانده‌گیری که در سال ۹۲ تعداد قابل ملاحظه‌ای نبودند نیز دراین چهار سال به ترتیب به کمی بیشتر ۲۰۰ و ۱۰۰ میلیون تراکنش در ماه رسیده‌اند.







رشد یک میلیاردی تعداد تراکنش های پایانه های فروش


پایانه‌های فروشگاهی همچنان پرتراکنش‌ترین ابزار پرداخت الکترونیک هستند که در طی این چهار سال رشد ی حدود یک میلیاردی در هر ماه را ثبت کرده اند و  همچنین تعداد تراکنش‌های موبایلی و اینترنتی هم به ترتیب حدود ۱۵۰ و ۳۰ میلیون در ماه افزایش یافته‌اند.








رشد یک هزار و ۵۰ میلیارد ریالی مبلغ اسمی تراکنش‌های شاپرکی



مبلغ اسمی تراکنش‌های شاپرکی در سال ۹۲ رقمی در حدود ۳۰۰ میلیارد ریال در ماه بوده که در سال ۹۶ به ماهانه حدود ۱۳۵۰ میلیارد ریال افزایش یافته‌است.





انطباق  ۹۰ درصدی پی‌اس‌پی‌ها با استانداردها


میزان انطباق عملکرد شرکت‌های پی‌اس‌پی با الزامات شاپرک از کمتر از ۲۰ درصد در سال ۹۲ به بالای ۹۰ درصد در پایان سال ۹۵ رسید. همچنین میزان تطابق عملکرد شرکت‌ها در حوزه استانداردهای امنیتی از ۳۵ درصد در سال ۹۳ به بیش از ۹۵ درصد در پایان سال ۹۵ رسیده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر