11 شهريور 1396 - 10:07
بررسی آثار بخشنامه نرخ سود؛

آغاز حرکت نقدینگی به بازار سرمایه/ بورس جذابتر شد

با اجرای دقیق بخشنامه نرخ سود بانکی از امروز در شبکه بانکی کشور برخی از کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنند که از دو هفته آینده نتایج آن در بورس نمایان خواهد شد.
کد خبر : ۷۴۳۲۴
بورس اوراق بهادار

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ اجرای بخشنامه جدید بانک مرکزی درباره نرخ سود بانکی از امروز در تمام بانک های کشور لازم الاجرا شده و بانک مرکزی در این ابلاغیه بر رعایت دقیق حداکثر نرخ سود ۱۵ درصد سالانه و نرخ سود علی‌الحساب برای سپرده‌های کوتاه مدت عادی (روز شمار) حداکثر ۱۰ درصد سالانه تاکید کرده است.  


برخی از کارشناسان اقتصادی می‌گویند که یکی از اهداف بانک مرکزی از ابلاغ این بخشنامه حمایت از بازار سرمایه بوده است و براین اساس حرکت منابع و نقدینگی به سمت این بازار را پیش بینی می کنند و معتقدند که این اقدام بانک مرکزی می تواند جان تازه ای به بورس کشور ببخشد.


این در حالی است که طی ماه‌های اخیر وضعیت بازار سرمایه چندان رضایت سرمایه گذاران بورسی را در پی نداشته و اهالی بازار سرمایه همواره در انتظار این بودند که این بازار با تلنگری جدید دوباره رونق خود را به دست آورد.


حسین خزلی خرازی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره تاثیر اجرای بخشنامه جدید بانک مرکزی و تاکید بر اجرای دقیق نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار به بانک‌ها از امروز افزود:‌ به صورت تئوریک و در دنیای واقعی هر گونه کاهش در نرخ تورم و نرخ بهره بانکی، بازار بورس را جذاب‌تر می‌کند و شاخص‌های بورس را افزایش می‌دهد؛ اما در سال‌های اخیر این اتفاق نیفتاده زیرا آنچه اعلام می‌شود با آنچه عمل می‌شود، متفاوت است.


این تحلیلگر مسائل بازار سرمایه تصریح کرد: طی چند روز گذشته تمام بانک‌های خصوصی و اصل چهل و چهاری به شدت در این باره تبلیغ کردند و حتی روز گذشته که جمعه بود برخی از بانک تا ساعت ۹ شب باز بودند و برای تبدیل سپرده‌ها و جذب سپرده‌های جدید با نرخ قبلی اقدام می کردند.  


مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی خاطرنشان کرد:‌ بنابراین وقتی که بین برداشت و ذهن مسوولان و دستورات یا هماهنگی‌هایی که صورت می‌گیرد و آنچه در واقعیت بازار پول اتفاق می‌افتد تفاوت وجود دارد ممکن است که پدیده واقعی و عینی اتفاق نیافتد.


خزلی خرازی بیان کرد: به عبارت دیگر بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی عملا به روش های مختلف نرخ‌های بالاتری را پرداخت می کنند ولی ظاهرا روی کاغذ قرار است که نرخ سپرده‌ها کاهش یابد. با این اتفاق شاهد جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه نخواهیم بود.


این کارشناس ارشد مسائل بورس گفت: هر چند که این روزها به دلایل متعدد دیگری وضعیت بورس کمی بهتر شده که از جمله آنها اعلام گزارش شرکت ها مخصوصا شرکت های بزرگ است که وضعیت و پیش بینی های آینده را بهتر نشان می دهد و طبیعی است که جو شبکه بانکی خصوصا مشکلاتی که برای موسسات غیرقانونی بوجود آمد سرمایه گذاری در بورس را جذاب تر کرد.


وی در پایان یادآور شد: اما برای مشاهده نتایج این پدیده یعنی اجرای بخشنامه جدید بانک مرکزی حداقل باید دو هفته صبر کرد و دید که تصمیمی که از امروز یازدهم شهریورماه قرار است اجرایی شود به طور واقعی در شبکه پولی اتفاق می افتد یا خیر که بتواند تاثیر واقعی بر بازار سرمایه داشته باشد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر