15 شهريور 1396 - 10:30
رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد؛

تقویت همکاری فعالان اقتصادی ایران و اوکراین

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در گذشته همکاری‌های خوبی با اوکراین داشته‌ایم، هرچند در مقطعی به دلیل تحریم‌ها مناسبات اقتصادی میان دو کشور کاهش یافت؛ اما در حال حاضر زمینه برای گسترش روابط آماده است.
کد خبر : ۷۴۵۵۷
شافعی

به گزارش ایبِنا، غلامحسین شافعی در دیدار با سفیر اوکراین در تهران، انرژی، کشاورزی، صنایع کوچک و متوسط، حمل‌ونقل و ترانزیت را از زمینه‌های همکاری ایران و اوکراین برشمرد و گفت: در روابط اقتصادی با اوکراین تنها به بازار خود اوکراین نگاه نمی‌کنیم؛ بلکه رابطه اقتصادی با اوکراین ما را به بازار اطراف این کشور متصل می‌کند.


وی با اشاره به دیدارش با یوشچنکو رئیس جمهور اسبق اوکراین افزود: در ملاقات با رئیس‌جمهور اسبق اوکراین در تیرماه گذشته، زمینه‌های همکاری دو طرف را بررسی کردیم و ایشان از اتاق برای حضور در این کشور دعوت کردند.


شافعی با اشاره به اعزام هیاتی از ایران برای حضور در نمایشگاه اوکراین گفت: هم‌زمانی این هیات با هیات اتاق ایران اتفاق خوبی است و می‌تواند آغاز جدیدی برای همکاری‌های اقتصادی دو کشور باشد.


وی خطاب یه سفیر اوکراین گفت: از شما تقاضا داریم به طرف‌های تجاری ما اطلاع دهید تا از سفر هیات ایرانی آگاه بشوند چراکه حضور فعالان اقتصادی بزرگ اوکراین در دیدار با فعالان اقتصادی ایرانی می‌تواند پایه و اساس خوبی برای همکاری‌های اقتصادی باشد.


رئیس اتاق ایران افزود: تلاش می‌کنیم تا در سفر پیش رو حلقه‌های همکاری میان فعالان اقتصادی ایران و اوکراینی شکل بگیرد و ما هم از همکاری‌های بیشتر با تجار اوکراینی استقبال می‌کنیم.


شافعی تصریح کرد: کار اصلی ما بعد از سفر شروع می‌شود و مهم این است که مذاکرات میان فعالان اقتصادی را حمایت و پیگیری کنیم تا به نتیجه مطلوب برسد.


وی با تأکید بر نقش مهم سفرا در روابط اقتصادی کشورها گفت: سفرا نقش سازنده‌ای در روابط اقتصادی کشورها دارند و نگاه اقتصادی سفرا کمک زیادی به پیشبرد اهداف اقتصادی ما می‌کند.


رییس اتاق ایران با تشکر از اتاق بازرگانی و صنایع اوکراین و نیز دعوت گنادی چیژیکوف رییس اتاق اوکراین، تلاش همه جانبه اتاق اوکراین به منظور برگزاری هر چه بهتر همایش و مذاکرات رودرروی تجاری شرکت‌های دو کشور را خواستار شد.


شافعی همچنین از همکاری، نقش مؤثر و اقدامات اتاق مشترک بازرگانی ایران و اوکراین جهت هماهنگی هیئت اعزامی اتاق ایران قدردانی کرد.


تأکید سفیر اوکراین بر همکاری‌ اوکراین و ایران


سفیر اوکراین در تهران بر توسعه روابط اقتصادی ایران و این کشور تا رسیدن به سطح مطلوب تأکید کرد.


سرهی بوردیلیاک با اشاره به سفر هیات اقتصادی برای شرکت در نمایشگاه کیف گفت: پنج استاندار ایران همراه هیات هستند و رئیس اتاق اوکراین هم از استانداران اوکراین برای حضور در نشستی مشترک دعوت کرده است.


بوردیلیاک با تأکید بر نقش مهم استان‌ها در توسعه روابط دو کشور گفت: توسعه روابط میان استان‌های دو کشور برای ما بسیار مهم است و امیدواریم به رشد و توسعه روابط با ایران برسیم.


سفیر اوکراین با اشاره به رشد فناوری در ایران و وجود پارک‌های علم و فناوری خوب در کشور گفت: من از پارک علم و فناوری قزوین دیدن کردم، این پارک بسیار توسعه یافته بود و تأثیر زیادی روی من گذاشت؛ به نظر من پارک‌های علم و فناوری می‌توانند از بهترین زمینه‌های همکاری میان ایران و اوکراین باشد.


وی در مورد عضویت کشورش در اتحادیه اروپا گفت: اوکراین از اول سپتامبر عضو ناظر اتحادیه اروپا می‌شود همچنین با داشتن منطقه آزاد تجاری مشترک با اتحادیه اروپا فرصت‌های خوبی برای ایران هم به وجود می‌آید. باید بدانیم که همکاری اقتصادی ما نیز بر اساس اصولی است که برای هر کشور اروپایی در نظر گرفته می‌شود.


بوردیلیاک با تأکید بر اهمیت سفر هیات ایرانی به اوکراین گفت: سفر شما به اوکراین آغاز یک مرحله جدید و راهی روبه‌جلو در روابط اقتصادی دو کشور است و بعد از سفر باید برای عملی کردن موارد مطرح‌شده تلاش کنیم.


دومین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران ۱۵ تا ۱۸ شهریورماه در کیف برگزار می‌شود. هیات اتاق ایران هم به سرپرستی رئیس اتاق، بیستم شهریورماه به اوکراین می‌رود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر