16 شهريور 1396 - 11:19

سیگنال‌های رشد پایدار اقتصادی/ خروج صنایع از رکود

آمارهای جدید از وضعیت رشد اقتصادی ۳ ماهه اول سال‌جاری نشان می‌دهد که اقتصاد ایران در مدار رشد پایدار قرار گرفته و چرخ‌های صنعت به حرکت درآمده است.
کد خبر : ۷۴۶۰۹
اقتصاد ایران

به گزارش ایبِنا، پایگاه اطلاع رسانی دولت در گزارشی اعلام کرد: مرکز آمار ایران، آمار رشد اقتصادی در بخش‎های مختلف را در فصل بهار منتشر کرد که نشان دهنده حرکت چرخ‎های اقتصاد کشورمان بر مدار رشد متوازن است. بر اساس این آمار بخش صنعت در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۹ درصد، بخش کشاورزی ۳.۱ درصد و بخش خدمات ۸.۳ درصد رشد کرده است. نکته جالب اینکه میزان رشد تولید ناخالص داخلی در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل بدون احتساب نفت بیشتر از محسوب کردن نفت رشد کرده است.


آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‏ دهد اقتصاد کشورمان در سه ماهه بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، بدون احتساب نفت ۷ درصد و با احتساب نفت ۶.۵ درصد رشد کرده است. به باور کارشناسان این مسئله نشان می‎دهد که شائبه نفتی بودن رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۵ هم چندان محلی از اعراب ندارد و با وجود برخی مشکلات بخش‎های صنعتی و کشاورزی و خدماتی هم در این مدت همپا با بخش نفت رشد کرده و در بهار امسال حتی جلوتر از این بخش هم بودند.


نشانه‎های رونق ادامه‎دار اقتصادی


به اعتقاد کارشناسان اقتصادی دولت یازدهم موفق شد شرایط بسیار نامناسب  رکود- تورمی را به نحوی مدیریت کند که علاوه بر کنترل تورم افسار گیسخته ۴۰ درصدی، رشد اقتصادی نزدیک منفی ۷ درصدی را به سمت مثبت شدن سوق دهد. ثبات اقتصادی، اتخاذ سیاست ‏های منضبط مالی، برنامه‎ریزی درست و اصولی کلان، رفع مشکلات بین‏ المللی و ... سلاح‎هایی بود که دولتمردان با آن به جنگ نابسامانی‎های اقتصادی فراوانی که به ارث برده بودند رفتند و حالا آمار و ارقام نشان می‎دهد از این جنگ پیروزمندانه خارج شده‎اند.


مهدی تقوی؛ استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در تحلیل آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در مورد رشد اقتصاد بخش‎های مختلف به پایگاه اطلاع‎رسانی دولت می‎گوید: «اقتصاد کشور قبل از سر کار آمدن دولت آقای روحانی در یک سراشیبی سقوط قرار گرفته بود و آمار و شاخص‎های اقتصادی نشان دهنده وضعیت بسیار نامناسب و خطرناک اقتصادی بودند. اما با سیاست ‏های درستی که دولت یازدهم در عرصه‎های سیاست داخلی، سیاست خارجی و حوزه اقتصادی اتخاذ کرد خوشبختانه اقتصاد کشور از این سراشیبی سقوط به سمت یک مسیر هموار هدایت شد و آمار و ارقام منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‎دهد زمینه‎های لازم برای حرکت در مسیر رشد پایدار اقتصادی فراهم شده است. »


رشد ۴.۹ درصدی صنعت در فصل بهار از نظر کارشناسان نشان می ‏دهد اثرات سیاست‎های مخرب صنعتی بر این بخش که باعث تعطیلی هزاران واحد صنعتی و راکد شدن هزاران واحد دیگر شده بود در حال برطرف شدن است و چرخ‎های صنعت و اقتصاد کشورمان به حرکت درآمده در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است.


تقوی در اینباره می‎گوید: «وقتی رشد بدون نفت بالاتر از رشد با نفت است، یعنی تولید کالا و خدمات در کشور افزایش یافته و این همان چیزی است که اقتصاد ایران به آن نیاز دارد؛ چرا که از این محل است که می‎توان به افزایش تولید اشتغال امیدوار بود. »


ادامه رشد بخش کشاورزی و خدمات در بهار امسال بر اساس گزارش مرکز آمار هم از نظر کارشناسان نشان دهنده پویایی اقتصاد ملی و قرار گرفتن آن در مسیر صحیح و درست خود است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها