19 شهريور 1396 - 10:17

پاسخگویی شفاف به سپرده‌گذاران با اجرای IFRS

یک پژوهشگر بانکی گفت: در صورت‌های مالی بخشی به عنوان حقوق سامان سپرده‌های سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده که با استاندارد IFRS می‌توانیم پاسخ صحیحی به سپرده‌گذاران سرمایه‌گذاری دهیم.
کد خبر : ۷۴۶۵۱
ifrs

سعید جمشیدی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، با تاکید بر لزوم شفاف‌سازی در نظام بانکی اظهار داشت: هدف از اجرای استاندارد IFRS سلامت نظام بانکی است.


وی با بیان اینکه بعد از برجام و ایجاد ارتباط با بانک‌های بین‌المللی بحث شفا ف‌سازی اهمیت بسیاری پیدا کرد، گفت: اجرای IFRS ارتقای نظام نظارت بانکی را در پی دارد و به شفاف‌سازی صورت های مالی در بانک‌ها کمک بسیاری خواهد کرد.


این پژوهشگر و مدرس بانکی با تاکید بر اینکه بانک‌ها در حال حاضر با چند مشکل مواجه هستند، افزود: بدهی‌های دولت، دارایی‌های منجمد بانک‌ها که از محل وصولی‌هایشان به جای پول نقد دارایی‌های غیر منقول در اختیارشان قرار گرفته است، بحث استمهال‌ها و فرصت دادن به بدهکاران و در مجموع بحث کفایت سرمایه مشکل عمده بانک‌ها است.


وی افزود: بانک‌ها دو نوع منابع مالکیتی و منابع وکالتی دارند، منابع مالکیتی در سود و زیان بانک نشان داده می‌شود اما منابع وکالتی یعنی سپرده‌های سرمایه گذاری که به بانک‌ها وکالت می‌دهند منابعشان را در روش‌های اعطای تسهیلات پیش‌بینی‌شده به کار بیندازند.


جمشیدی ادامه داد: با توجه به اینکه  بانکداری در کشور ما بدون ربا است و سود حاصله سود مشاع است، باید مشخص شود چه میزان متعلق به سرمایه‌گذار است و آیا سود علی‌الحساب پرداختی منطبق با آنچه دریافت می‌کنیم است یا خیر؟


مشاور مدیرعامل در امور اعتباری بانک تجارت خاطرنشان کرد: در صورت‌های مالی بخشی به عنوان حقوق سامان سپرده‌های سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده که با استاندارد IFRS می‌توانیم پاسخ صحیحی به سپرده‌گذاران سرمایه‌گذاری دهیم.


وی ادامه داد: همچنین می‌توانیم مطالبات جاری، سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول را شفاف سازی کنیم که این موارد می‌تواند شفافیت را به کار بانک‌ها تزریق کند و در بورس و درارتباطات بین‌المللی بسیار موثر و مبنایی برای مقایسه بانک‌های ما با بانک‌های بین‌المللی باشد.


برچسب ها: ifrs شفافیت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر