20 شهريور 1396 - 10:07
زراعتی به ایبِنا خبر داد؛

مذاکرات برای حل مسائل بانکی با قطر/ مشکلات صادرکنندگان حل می شود

مدیرعامل بانک صادرات ایران از اقدامات موثر این بانک برای حل مشکلات بانکی صادرکنندگان ایرانی به قطر از طریق شعبه بانک صادرات در دوحه خبر داد.
کد خبر : ۷۴۷۰۷
سیاوش زراعتی

سیاوش زراعتی در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا در پاسخ به این سوال که  بانک‌های قطری با شعبه بانک صادرات که تنها شعبه بانکی ایرانی در این کشور است، همکاری چندانی ندارد و به همین دلیل صادرکنندگان ایرانی با مشکل بانکی برای توسعه تجارت و صادرات روبه رو هستند، گفت: می توانم به صادرکنندگان بگویم که توافقاتی انجام شده و کارهای موثری برای حل مشکل آنها در حال انجام است.


وی افزود: بانک صادرات ایران هم با تجار و صادرکنندگان ایرانی و هم با طرف قطری برای رفع موانع بانکی سر راه آنها مذاکراتی داشته است.


مدیرعامل بانک صادرات ایران ادامه داد که مشکلات بانکی در حال حل شدن است.


پیش از این محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران به ایبِنا گفته بود، در حال حاضر تنها بانک صادرات ایران در قطر فعال است ولی بانک های قطری حاضر به ارتباط گیری و مراوده با این بانک نیستند.


وی رغبت نداشتن بانک های قطری برای همکاری با بانک های ایرانی را به دلیل مشکلات متعددی عنوان کرد که بخشی از آن مربوط به FATF و بخش دیگری ناشی از سیاست های منطقه ای کشورهای حوزه خلیج فارس است.


لاهوتی با اشاره به نگاه بانک های قطری به هزینه- فایده روابط با بانک های ایرانی تصریح کرده بود: بانک های قطری با مقایسه حجم ناچیز تجارت تهران - دوحه با حجم تجارت بالای قطر با آمریکا و کشورهای اروپایی و به دلیل نگرانی از تهدید یا جریمه شدن از سوی دولت آمریکا، ترجیح می دهند بازارهای خود را حفظ کرده و بانک های خود را دچار تهدید نکنند؛ بدلیل حجم ناچیز تجارت، دولت های دو کشور بدنبال برقراری روابط بانکی نبودند و اهمیت ویژه ای به برقراری روابط نداده اند.


رئیس کنفدراسیون صادرات تاکید کرده بود: امروز همچنان مشکلات بانکی قطر برای بانک های ایرانی پابرجاست و در صورتی که بعد از اتفاقات اخیر این کشور خواهان همکاری با ایران باشد، در اولین مرحله باید روابط بانکی خود را با تهران عادی کند زیرا برجام اجرایی شده و دیگر بانک های ایرانی تحریم نیستند.


وی افزود: اگر روابط بانکی برقرار شود موضوع فاینانس، گشایش اعتبار و استفاده از خطوط اعتباری می تواند کمک کننده باشد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر