20 شهريور 1396 - 12:58
وزیر ارتباطات اعلام کرد:

پیگیری حذف اپلیکیشن های ایرانی در گوگل و اپ استور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به پیگیری حذف برنامه های ایرانی از گوگل و اپ استور، به ضرورت برنامه ریزی برای عدم وابستگی مطلق به برنامه های انحصاری شرکت های مانند گوگل تاکید کرد.
کد خبر : ۷۴۷۳۱
آذری جهرمی

به گزارش ایبِنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی صبح امروز در گفتگویی درباره تحریم اپلیکیشن های ایرانی در گوگل و اپ استور، با اشاره به اینکه در این حوزه تحریم های جدیدی وضع نشده است، افزود : رییس جمهوری آمریکا به دنبال ایجاد خلل در توافقات انجام شده است البته دولت ایران مدیریت عاقلانه ای در این حوزه داشته و بهانه ای به دست آنان نداده است.


وی ادامه داد : طبیعی است که دولت آمریکا با توجه به اهداف خود دست به چنین اقداماتی بزند و جدیت خودشان را نسبت به شعارهای داده شده نشان دهند.


وزیرارتباطات با تاکید به اینکه دستورالعمل جدیدی در این حوزه صادر نشده است، گفت: اما رفتار دولتمردان آمریکا یک نگرانی در شرکت های آمریکایی بوجود آورده است که در صورت تعاملات مالی تحت بازرسی های وزارت خزانه داری قرار میگیرند و به همین علت این شرکت ها محدودیت و بازنگری در این حوزه داشتند.


آذری جهرمی افزود: به دلیل اینکه تحریم جدیدی از سوی کنگره آمریکا نبوده و دستور اجرایی ویژه ای در این حوزه صادر نشده است نمی توان گفت که تحریمی انجام شده و چیزی که مشخص است رفتار دولت آمریکا برای شرکت های آمریکایی ایجاد نگرانی کرده است.


این وزیر دولت دوازدهم در ادامه گفت: شرکت های آمریکایی برای برخی از فعالیت های خود نیاز به مجوز از خزانه داری آمریکا دارند و وزارت خزانهداری آمریکا اعلام کرده است که برای برخی از این فعالیت ها مجوز صادر کرده و برای تعدادی هم مجوزی نداده است و ضرورت دارد که پیگیری حقوقی در این زمینه انجام شود که مشکلات ایجاد شده برای برنامه های ایرانی مرتفع شود.


وی با بیان اینکه در این حوزه با ۲ مشکل روبرو هستیم، خاطر نشان کرد : یکی از این مشکلات مربوط به شرکت گوگل است که به صورت متن باز عمل می کند و نوعی انحصارذاتی درارایه سرویس های خود دربازار دارد و ما در ایران در حوزه مارکت های اندرویدی در درون کشور تا حدود بسیاری بی نیاز از خدمات بیرونی هستیم و در داخل کشور برای اپلیکیشن های ایرانی مشکلی بوجود نمی آید.


وزیر ارتباطات تصریح کرد: اما اگر به دنبال بازار بین المللی باشیم طبیعی است که حذف این اپلیکیشن ها بازار بین الملل ما را محدود می کند.


وی در پاسخ به اینکه آیا این مشکل حل می شود، نیز تاکید کرد: در این حوزه ۲ مسئله وجود دارد که باید حل شود یکی اینکه این مورد را به عنوان یک زنگ هشدار تلقی و جدی بگیریم و تلاش کنیم که استراتژی برای موبایل و کسب و کارهای نوپا در درون کشور داشته باشیم.


آذری جهرمی افزود : به دلیل اینکه تاثیر بسیاری در کسب و کارهای نوپای جوانان در کشور دارد،  ما تمام تلاش خود را برای حل این مسئله انجام می دهیم.


وی درباره مسئله دیگری در این حوزه نیز گفت: در دنیا و به طور مثال در کشوری مانند کره جنوبی حرکت هایی به سمت عدم وابستگی مطلق به گوگل و اندروید را آغاز کردند و ما نیز این برنامه را در دستور کار خود قرار دادیم البته این تصمیم استراتژیکی است و نمی توان یک شبه تصمیم گرفت و باید تمام جوانب موضوع بررسی شود و در نهایت استراتژی اتخاذ شود که برنامه ای کلیدی در این حوزه داشته باشیم.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به فعالیت شرکت سامسونگ کره جنوبی برای کم کردن وابستگی به برنامه اندروید اشاره کرد و گفت: این شرکت یک سیستم عاملی را با این هدف توسعه داده است و می توان با این شرکت و یا شرکت های چینی مذاکراتی در این زمینه انجام داد.


وی با تاکید به اینکه ما نباید زندگی عادی مردم را  مختل کنیم، اظهار داشت: تمام تلاش دولت و شرکت های آمریکایی این است که زندگی مردم مختل شده و ایجاد نارضایتی کند و ما نباید با تصمیمی زندگی عادی مردم را مختل کنیم و این همان هدفی است که دولت آمریکا به دنبال آن است.


آذری جهرمی افزود : زندگی عادی مردم نباید تحت تاثیر این اقدامات قرار گیرد و از این تهدیدی که آنان بوجود آورده اند باید یک فرصت جدی ایجاد کنیم.


وی درباره ایجاد محدودیت برای فعالیت کسب و کارهای نوپا و اپلیکیشن های ایرانی در داخل کشور نیز گفت: جهاد اقتصادی در حوزه اشتغال همین جوانانی هستند که در این حوزه در حال فعالیت می باشند و کسب و کارهای نوپا می تواند مشکل بزرگ اشتغال را در کوتاه مدت حل کند البته نیاز به سازو کارهای قانونی دارد.


وزیر ارتباطات ادامه داد: برخی از کسب و کارهای نوپا برای برخی از کسب و کارهای سنتی ایجاد مزاحمت می کند و ما نمی توانیم نسبت به کسب و کارهای سنتی هم بی تفاوت باشیم ولی کسب و کارهای سنتی هم نباید مقابل تکنولوژی قرار بگیرند و نیاز به یک ساماندهی در این حوزه وجود دارد.


وی تاکید کرد : وقتی دشمن در این عرصه جهاد اقتصادی ورود می کند ما نباید تلاش کنیم که مانعی ایجاد شود و هر کجا می توانیم کمک و نگاه حمایتی داشته باشیم و چرا که حمایت از این کسب و کارهای به رفع مشکل بزرگی بیکاری کمک می کند.


آذری جهرمی در پاسخ به سوالی درباره رفع فیلتر از یکی از پیام رسان های خارجی در کشور هم، گفت: بخش های مختلف کشور در این مورد نظراتی دارند و در حال پیگیری موضوع هستیم والبته شورای عالی فضای مجازی مرجعی است که می تواند با در کنار هم گذاشتن نظرات به نتیجه برسد.


 وی تصریح کرد : مذاکرات ما با مجموعه های داخل کشور ادامه دارد و به نظر ما در این پیام رسان فضای مثبتی وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد و تهدیدات آن را نیز دفع کرد و اگر با نگاه فرصت محور به این موضوع نگاه کنیم می توانیم استفاده درستی از آن داشته باشیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر