22 شهريور 1396 - 11:45
پرویزیان به ایبِنا خبر داد؛

جزییات قرارداد خط اعتباری ۱۰۰ میلیون دلاری بانک های ایران و کره

رئیس کانون بانک های خصوصی جزییات توافق بانک های ایران و کره جنوبی را برای استفاده از خطوط اعتباری بلندمدت و کوتاه مدت تشریح کرد.
کد خبر : ۷۴۸۳۰
پرویزیان

کوروش پرویزیان در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا درباره جلسه اخیر بانک های ایرانی و کره ای در سئول گفت: بانک های خصوصی ایران و بانک های کره ای جلسه مشترک بسیار خوبی داشتند که منجر به امضای توافقنامه ای برای ارتقای روابط و مناسبات بلندمدت همکاری های بین بانکی شد.


وی امضای این توافقنامه در شرایط کنونی را بسیار مهم توصیف و ابراز امیدواری کرد که با مناسبات بهتر بین بانک های ایران و کره جنوبی، زمینه اجرای خطوط اعتباری ۸ میلیارد یورویی فراهم شود.


مدیرعامل بانک پارسیان ادامه داد: ۵ بانک ایرانی برای استفاده از خطوط اعتباری کوتاه مدت به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار با طرف کره ای قرارداد امضا کردند و واردکنندگان می توانند از این خطوط استفاده کنند.


پرویزیان توضیح داد که خطوط اعتباری کوتاه مدت دارای سقف سه ماهه، شش ماهه و ۹ ماهه هستند و بانک های ایرانی به عنوان بانک عامل می توانند از آنها در مسیر پروژه هایی که تعیین شده، استفاده کنند.


وی افزود: بر اساس این قرارداد اگزیم بانک کره جنوبی ازطریق بانک های عامل ایرانی، نسبت به تأمین مالی پروژه های مختلف داخلی در حوزه های عمرانی و تولیدی اقدام می کند و نتیجه این تفاهم راه اندازی بسیاری از پروژه‌های عمرانی و تولیدی است  که اثرات بسیار مثبتی بر رشد اقتصادی کشور خواهد گذاشت.


هدف ازاین طرح، تامین مالی میان مدت (با دوره بازپرداخت نهایتاً تا ده سال) خرید کالاها و خدمات از کشور کره جنوبی به منظور اجرای طرح های زیربنایی تولیدی و صنعتی و طرح های توسعه ای در ایران است و وزارت امور اقتصاد و دارایی به منظور تضمین بازپرداخت تسهیلات دریافتی تحت قرارداد، نسبت به صدور ضمانت نامه بازپرداخت اقدام می کند.   


همچنین در قالب قرارداد مذکور، معادل یورویی ۱۰۰ میلیون دلار به عنوان تسهیلات ارزی کوتاه مدت(ریفاینانس) نیز اجرایی شد که تسهیلات موردنظر درقالب گشایش اعتبار اسنادی و باهدف تامین مالی کوتاه مدت جهت خرید کالاهای اساسی، ضروری، دارو و تجهیزات پزشکی(حداکثر با دوره بازپرداخت ۱۸۰ روزه) و مواد اولیه واحدهای تولیدی(حداکثر با دوره بازپرداخت ۳۶۰ روزه) توسط خریداران ایرانی از صادرکنندگان کره جنوبی قابل استفاده است.  


نرخ سود بابت تسهیلات ۱۸۰ روزه با یوریبور شش ماهه با حاشیه سود ۱۸ درصد؛ و برای تسهیلات ۳۶۰ روزه با یوریبور شش ماهه با حاشیه سود ۳/۲ درصد است و همچنین سررسید اعتبار اسنادی؛ حداکثر ۷ ماهه و غیرقابل تمدید است. لازم به ذکر است که نوع ارز اعتباری اسنادی از نوع یورو است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر