23 شهريور 1396 - 09:43

حمایت مجلس از تک نرخی شدن ارز/ اجرا به صورت تدریجی

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از حمایت مجلس درباره تک نرخی شدن ارز خبر داد و خواستار اجرای تدریجی آن شد.
کد خبر : ۷۴۸۶۰
محمدرضا پورابراهیمی

به گزارش ایبِنا، محمدرضا پورابراهیمی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما گفت: در حوزه اقتصادی یکی از ساز و کارها این است که باید به سمت ایجاد شفافیت و جلوگیری از رانت و فساد برویم و باید ساز و کار نرخ ارز بر اساس عرضه و تقاضای واقعی شکل بگیرد و روندی را که موجب شده امروز میلیاردها دلار از منابع کشور به هدر برود و به یک رانت تبدیل شده، جلوگیری کنیم.


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: باید دولت و بانک مرکزی مصمم به تک نرخی کردن ارز باشند و مجلس نیز در این راستا از سیاست تک نرخی شدن ارز حمایت خواهد کرد. وی افزود: اما در حوزه اجرا خیلی از مولفه ها باید در این زمینه اثرگذار باشد که بتوانیم سیاست تک نرخی شدن ارز را به سرعت اجرایی و عملیاتی کنیم.


وی افزود: در جلسات مستمری که با رییس کل بانک مرکزی و مسئولین اقتصادی کشور داشتیم، مخصوصا بعد از برجام که شرایط مبادلات ارزی مهیا شده این امکان را فراهم می کند که به سمت تک نرخی شدن ارز برویم. سال های قبل پیشنهاد تک نرخی شدن ارز داده شد و تا امروز عملیاتی نشده که جای گله است. دغدغه های سفته بازی در بازار نیز با مکانیزم ها قابل حل است، چون بخشی از سفته بازی و سوداگری ها از طریق سیاست تک نرخی شدن ارز قابل حل خواهد بود.


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: از طریق ابزارهای مالی و مکانیزم جهانی می توان این کار را عملیاتی کرد. سوال از بانک مرکزی این است که امروز در کشور بازاری وجود ندارد که مبادلات جهانی صورت می گیرد؟ درخواست ما این است که نرخ بازار شفاف شود و با ساز و کارهای موجود می توان این کار را عملیاتی کرد.


پورابراهیمی گفت: باید این اهتمام از دولت دیده شود؛ بنابراین اگر دولت فضا را فراهم کند و بانک مرکزی مصمم به تک نرخی کردن ارز باشد کارها به خوبی انجام خواهد شد و اینها همه باید با اراده دولت و عزم جدی بانک مرکزی باشد و ما نیز از این کار و سیاست تک نرخی شدن ارز حمایت کنیم، اما باید به تدریج این کار انجام شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها