28 شهريور 1396 - 12:34

ارتقای رضایت شهروندان با راه اندازی اتوبانک

اتوبانک نوعی دستگاه های خودپرداز است که کاربر برای انجام امور بانکی از طریق دستگاه خودپرداز، نیازی به پیاده شدن از خودرو ندارد از این رو راه اندازی آن از سوی بانک ها به ارتقای رضایت شهروندان می انجامد
کد خبر : ۷۵۰۸۵
اتوبانک

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی ایران ارقام، اتوبانک یا خودروپرداز (drive up ATM)  نوعی از دستگاه های خودپرداز است که کاربر برای انجام امور بانکی از طریق دستگاه خودپرداز، نیازی به پیاده شدن از خودرو یا وسیله نقلیه ندارد.


دستگاه های اتوبانک،  استفاده از خدمات بانکی را علاوه بر شهروندان عادی، برای معلولان، جانبازان و افراد کم توان که پیاده شدن از اتومبیل و وسیله نقلیه برای استفاده از خدمات برای آنان دشوار است، بسیار آسان می کند.


اتوبانک (Drive up ATM)


مزیت های دستگاه های اتوبانک :


جلوگیری از اتلاف زمان برای پیدا کردن محل پارک اتومبیل برای کاربر


دسترس شهروندان به خدمات بانکداری الکترونیک بدون محدودیت زمانی و مکانی


کاهش ترافیک در بزرگراهها و جاده ها و ایستگاه های بین راهی


افزایش ضریب امنیت جابجایی وجه نقد» و «کاهش زمان انجام امور بانکی


امروزه دستگاه های خودروپرداز را می توان در سراسر جهان یافت. اولین دستگاه از این نوع در سال ۱۹۴۶ در بانک نشنال اکسچینج( Exchange National Bank ) در شیکاگو نصب شد. اولین نمونه مدرن و امروزی دستگاه یادشده هم توسط شرکت ان سی آر (NCR=National Cash Register) ساخته شد و در سال ۱۹۸۰ در باتون روژ(Baton Rouge) در ایالت لوئیزیانای آمریکا نصب شد. استفاده از این دستگاه ها در دهه های ۸۰ و ۹۰ میلادی در ایالات متحده به سرعت محبوب شد و در دهه اول قرن اخیر کاربرد آنها در تمام جهان گسترش یافت، به گونه ای که استفاده از دستگاه های یادشده در آفریقا، چین و غیره متداول شد. امروزه آمریکا، کانادا، عربستان سعودی، برزیل و کلمبیا از جمله محبوب ترین بازارهای نصب دستگاه های خودروپرداز محسوب می شوند.


این دستگاه ها امنیت بالایی دارند و دیوارۀ اتاقک آنها از فولاد و بتن ساخته می شوند. همچنین برروی آنها سیستم های هشدار خطر قدرتمندی نصب می شود تا از دزدیده شدن و آسیب زدن به آنها جلوگیری شود.


در ایران به دلیل پهناوری و گستردگی جغرافیایی و وجود جاده ها و اتوبان های متعدد، حجم زیادی از جابجایی کالا و مسافرت های بین شهری با خودرو و وسایل نقلیه جاده ای انجام می شود. برهمین اساس می توان گفت که راه اندازی اتوبانک ها توسط بانک­های کشور می تواند به ارتقای رضایت شهروندان از خدمات بانکداری و تقویت سرمایه اجتماعی نظام بانکداری، تسهیل دسترسی به خدمات بانکی به صورت شبانه روزی و هوشمندسازی و تقویت امنیت برای مشتریان و کاربران ازخدمات بانکداری الکترونیک کمک فراوانی بکند.


از اتوبانک یا خودروپردازها می توان برای تمام خدمات نقدی و غیرنقدی همانند دریافت پول، پرداخت قبوض و صورت حساب ها، انتقال وجه، دریافت صورت حساب و وضعیت گردش مالی و غیره استفاده کرد.


 در صورت مکان یابی دقیق و صحیح اتوبانک ها در نقاط راهبردی خاص و دوردست در داخل شهرها، جاده ها و اتوبان های بین شهری می توان گفت که این تاثیر بسزایی در کاهش هزینه های عملیات شعب(حذف شعبه نقاط دور دست) و توسعه دسترسی به خدمات بانکداری الکترونیک و دیجیتال خواهد گذاشت.


چند نکته امنیتی در هنگام استفاده از اتوبانک :


برای افزایش امنیت خود در زمان استفاده از خودروپردازها به خصوص در نقاط دورافتاده بهتر است ابتدا نگاهی به محیط اطراف بیندازید و در صورت عدم مشاهده افراد مشکوک از این دستگاه ها استفاده کنید.


زمان استفاده از دستگاه های یادشده را تاحد امکان کوتاه کنید.


درهای خودرو در زمان استفاده از این دستگاه قفل باشند و موتور خودرو نیز خاموش نشود.


ایران ارقام به دلیل در اختیار داشتن دانش فنی و گسترده ترین شبکه خدمات پشتیبانی و عملیاتی دستگاه های خودپرداز در سراسر کشور(۹۴ شعبه)، از آمادگی لازم برای راه اندازی و پشتیبانی «اتوبانک» برای همه بانک های کشور برخوردار است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر