28 شهريور 1396 - 18:14
حکیمی در پاسخ به ایبِنا؛

چک صیاد از فردا در شعب بانک ها

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت:‌طرح و رنگ چک های صیاد گلبهی است و از فردا در شعب بانک ها ارائه و توزیع می شود.
کد خبر : ۷۵۱۱۵
سامانه صیاد

به گزارش خبرنگار ایبِنا، ناصر حکیمی در مراسم رونمایی از سامانه صیاد که در حاشیه جلسه شورای پول و اعتبار برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا با بیان این مطلب افزود: ‌چک های موجود تا ۱۵ اردیبهشت ماه ۹۷ دارای اعتبار است و درخواست و دریافت از طریق اینترنت  بانک  انجام می شود و گیرنده چک می تواند از طریق پیامک استعلام چک ها را انجام دهد.


وی با بیان اینکه امیدواریم با راه اندازی سامانه صیاد که از امروز فعالیت خود را آغاز می کند، اطمینان و اعتماد به چک بیشتر شود و این ابزار به عنوان یکی از ابزار های تامین مالی خرد و پرداخت باشد، اظهارداشت:‌ چک هایی که برای بعد از این تاریخ صادر شده است، از اعتبار ساقط نمی شود و به قوت خود باقی است.


حکیمی تصریح کرد:‌البته تنها تفاوت این است که از اریبهشت سال ۹۷ این چک ها  تنها در بانکی که آن را صادر کرده قابل نقد شدن است اما سایر چک های متصب به سامانه صیاد قابل وصول است.


معاون فناوری های نوین بانک مرکزی ادامه داد:‌ محتوای پیامک استعلام این است که آیا صادر کننده سابقه صدور چک بلا محل دارد یا خیر؟ و معیار آن آیین نامه های فعلی بانک مرکزی در مورد صدور چک بلامحل است.


حکیمی در مورد آیین نامه صدور دسته چک های جدید نیز گفت: آیین نامه تغییر نکرده است اما در حال مذاکره با بانک ها هستیم.


وی اظهار داشت:‌ از روز های آتی دسته چک غیر صیادی توسط بانک ها صادر نمی شود و تا اردیبهشت سال 1397 بسیاری از دسته چک ها صیادی خواهد بود.


به گفته معاون فناوری های نوین بانک مرکزی، سامانه صیاد زیر ساختی است که صدور چک الکترونیک را تسریع می کند.


حکیمی درباره تفاوت سامانه های صیاد و چکاوک گفت:‌ سامانه چکاوک برای چک بین بانکی است و سامانه صیاد، تمام چک های کشور را تحت پوش قرار می دهد.


وی در عین حال توضیح داد که در سامانه چکاوک، فرآیند شناسایی چک توسط بانکی غیر از صادر کننده چک ایجاد می شود و این موضوع چالشی را ایجاد می کند که با استاندارد شدن سایز و ابعاد چک برطرف می شود؛ قابلیتی به سامانه صیاد اضافه شده که براساس آن امکان خواندن چک از طریق بارکد دو بعدی را امکان پذیر می سازد.


وی در تشریح تفاوت های چک های سامانه صیاد گفت:‌ زمانی که به باجه کلر بانک مراجعه می کنیم، قسمت بزرگی از اطلاعات به صورت ماشینی قابل خواندن است؛ همچنین این سامانه اجازه می دهد برای خواباندن چک به حساب از ماشین استفاده کنیم.


معاون  فناوری های نوین بانک مرکزی درباره امنیت سامانه صیاد اظهار داشت:همانطور که اسکناس به عنوان یک اوراق امنیتی هویت ملی دارد و همه افراد به راحتی می توانند اسکناس واقعی را از غیرواقعی تشخیص دهند، چنین هویتی را برای چک ایجاد می کنیم و به همین منظور یکسان سازی چک ها را انجام دادیم.


وی با بیان اینکه سه نکته در شناخت اوراق امنیتی مانند اسکناس وجود دارد، گفت: از طریق لمس کردن، نگاه کردن و استفاده از ابزار تشخیصی می توان جعلی بودن یک اسکناس را مشخص کرد که هم اکنون چک های صیادی نیز این قابلیت را دارند.


رحیمی: برای چک مانند اسکناس هویت ملی تعریف کردیم
رحیمی مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه صیاد گفت: چک های مورد استفاده در شبکه بانکی کشور در حال حاضر متکثر است و در طرح ها، رنگ ها و اندازه های مختلفی توسط مشتریان بانک ها مورد استفاده قرار می گیرد که طرح صیاد با هدف یکپارچه سازی و استانداردسازی چک ها طراحی و اجرا شده است. در این پروزه به دنبال هویت بخشی به چک به عنوان یک اوراق بهادار همچون اسکناس هستیم و علاوه بر یکسان سازی طرح ظاهری چک ها، به برگه های چک صیاد ویژگی های امنیتی نیز افزوده شده است.
رحیمی در خصوص ویژگی های امنیتی چک های صیادی عنوان کرد: برای چک های صیادی سه سطح ویژگی امنیتی تعریف شده است. در سطح اول سری و سریال های چک به صورت برجسته چاپ شده که با لمس قابل تشخیص است. در سطح دوم ویژگی های امنیتی نگاه کردنی مانند واتر مارک و طرح مخفی در برگه چک وجود دارد که این دو سطح به راحتی توسط عموم مردم قابل تشخیص است. در سطح سوم نیز ویژگی های امنیتی حرفه ای به چک ها افزوده شده که قابل تشخیص توسط  ابزارها است و برای بانکداران و اشخاصی که استفاده مستمر و مکرری از چک ها دارند قابل استفاده است.
لازم به ذکر است سامانه صیاد به صورت ۲۴ ساعته از طریق سامانه پیامکی به درخواست های استعلامی پاسخ خواهد داد و شماره این سامانه پیامکی به زودی از طریق بانک مرکزی به اطلاع عموم خواهد رسید. همچنین از تاریخ رونمایی برگه چک های صیادی برای متقاضیان دسته چک صادر می شود و تاریخ ۱۵ اردیبهشت نیز زمان جایگزینی چک های صیادی با دسته چک های قدیمی است. یکی دیگر از ویژگی های صیاد امکان درخواست دسته چک از طریق اینترنت است. لازم به ذکر است صیاد هیچ گونه تغییری در قوانین و مقررات مربوط به چک ایجاد نمی کند و در بعد فرآیندی و فنی از طریق اصلاح رویه ها را اصلاح می کند. 


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر