29 شهريور 1396 - 09:28

مذاکرات اقتصادی روحانی در نیویورک/ تاکید بر توسعه روابط بانکی

رئیس جمهوری که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می برد، در دیدار با سران کشورهای دیگر بر لزوم استفاده از فضای پسابرجام در توسعه مناسبات اقتصادی به ویژه در حوزه بانکی تاکید کرد.
کد خبر : ۷۵۱۲۴
روحانی

به گزارش ایبِنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر سه شنبه به وقت نیویورک در دیدار با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن، برجام را یک توافق مهم بین‌المللی دانست و تاکید کرد که امروز و پس از تلاش های زیاد ۷ کشور برای به نتیجه رسیدن مذاکرات و عملیاتی شدن برجام، نباید اجازه دهیم که یک کشور به صورت خودسرانه ای توافق را خدشه دار کند.


روحانی با بیان اینکه حمایت قاطع ژاپن از برجام در تحکیم صلح و ثبات منطقه موثر است، گفت: ما آغازگر نقض برجام نخواهیم بود و امیدواریم بقیه کشورها هم پایبند به تعهدات قانونی، حقوقی و اخلاقی خودشان باشند.


رییس جمهوری در ادامه زمینه‌های سرمایه‌گذاری و توسعه همکاری‌های مشترک ژاپن با ایران را فراوان برشمرد و گفت: از توسعه روابط و همکاری‌های همه جانبه تهران و توکیو استقبال می کنیم و ژاپن می‌تواند در بخش‌های گوناگون از جمله نفت، گاز، پتروشیمی و توسعه بنادر در ایران حضور یافته و فعالیت کنند.


وی گفت: توسعه بنادر جنوبی از جمله چابهار نقش مهم و مؤثری در گسترش روابط ایران و ژاپن و کل منطقه خواهد داشت و سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ژاپن نیز می‌توانند در توسعه بنادر و شبکه ریلی، سرمایه‌گذاری کنند.


رییس جمهوری همچنین به ضرورت تقویت همکاری های دو کشور در بخش محیط زیست و مبارزه با آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: موضوع مبارزه با آلودگی هوا برای ما مهم است و از همکاری خوب ایران و ژاپن در بحث محیط زیست حمایت می کنیم. ژاپن برای بهینه کردن مصرف انرژی تجربه زیادی دارد و می تواند اجرای طرح های مهمی را در این عرصه در ایران برعهده بگیرد.


روحانی افزود: در زمینه علمی و فناوری، های تک و پارکهای علم و فناوری و دانشگاه ها نیز  آمادگی و زمینه زیادی برای همکاری وجود دارد.


رییس جمهوری به موضوع اهمیت گردشگری اشاره کرد و گفت: گردشگری و ارتباط دو ملت مساله بسیار مهمی است و ما علاقمند به توسعه تسهیلات لازم برای رفت و آمد ملت ها هستیم.


وی نهایی شدن اعتبارات بانکی برای توسعه طرحهای مشترک دو کشور را موثر برشمرد و گفت: در حوزه ارتباطات بانکی قدم هایی برداشته ایم اما نیازمند روابط نزدیکتر و گسترده تر بانک ها هستیم و امیدوارم در مجموع با این اقداماتی که انجام گرفته، روابط دو کشور در همه زمینه های اقتصادی، علمی و فناوری گسترش یابد.


نخست وزیر ژاپن نیز در این دیدار تاکید کرد که دولت ژاپن خواستار توسعه روابط خود با ایران در همه زمینه های مورد علاقه است و ما از فعالیت شرکت های ژاپنی در ایران حمایت می کنیم.


 شینزو آبه با اشاره به خط اعتباری ژاپن به ایران، گفت: امیدوارم بزودی این مذاکرات به نتیجه برسد و اجرای پروژه های مرتبط با انرژی را شتاب بخشد.


وی همچنین با بیان اینکه همکاری ژاپن و ایران در پزشکی و محیط زیست از جمله احیای دریاچه ارومیه و آب و هوا پیشرفت داشته است، اظهارداشت: آماده ایم در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و گردشگری روابط را هر چه بیشتر توسعه دهیم.


نخست وزیر ژاپن همچنین با حمایت مجدد از توافق برجام تصریح کرد: ایران محور خاورمیانه است و ما خواستار پایبندی همه طرف ها به برجام هستیم.


توسعه مناسبات بانکی؛ پایه مستحکم روابط اقتصادی تهران-اسلو


حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر سه شنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دیدار خانم «ارنا سولبرگ» نخست وزیر نروژ با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از گشایش روابط با کشورهای اتحادیه اروپا بویژه نروژ استقبال می‌کند، اظهار داشت: توافق برجام زمینه خوبی برای توسعه روزافزون روابط ایران و اتحادیه اروپا ایجاد کرده است.


وی تلاش برای افزایش حجم روابط اقتصادی تهران - اسلو را به سطح ظرفیت‌های موجود مورد تأکید قرار داد و گفت: شرایط جدید پسابرجام فرصت‌های خوبی را برای توسعه روابط دو کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی بوجود آورده است که استفاده از این فرصت‌ها به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه است.


روحانی حمایت اتحادیه اروپا از توافق برجام را موجب خرسندی و امیدوارکننده دانست و گفت: این توافق به نفع جهان است و نشان می‌دهد مشکلات بین‌المللی از طریق مذاکره قابل حل و فصل است.


رییس جمهور با اشاره به فعالیت برخی شرکت‌های اروپایی در بخش انرژی ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای ۵ سال آینده در بخش انرژی ۲۰۰ میلیارد دلار پروژه تعریف کرده است و آمادگی داریم شرکت‌های نروژی نیز از این فرصت بهره‌مند شوند و این اراده وجود دارد که روابط اقتصادی با نروژ در همه عرصه‌های اقتصادی توسعه یابد.


روحانی همچنین لزوم توسعه روابط بانکی بین دو کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: توسعه مناسبات بانکی تهران – اسلو پایه مستحکمی برای ایجاد شتاب در روابط اقتصادی دو کشور خواهد بود.


خانم «ارنا سولبرگ» نخست وزیر نروژ نیز در این دیدار با استقبال از گسترش روابط نروژ با جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: نروژ به برجام متعهد است و گزارش‌ها حاکی از آن است که تهران به تعهدات خود پایبند بوده است، لذا زمینه همکاری با جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از عرصه‌ها گشایش یافته است.


نخست وزیر نروژ با تأکید بر لزوم توسعه حجم روابط تهران – اسلو در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله نفت، گاز، انرژی، شیلات و بازرگانی، اظهار داشت: نروژ مصمم است از فرصت‌هایی که برای سرمایه‌گذاری مشترک در ایران وجود دارد، استفاده کند و در این راستا برای رفع موانع بانکی به طور جدی در حال تلاش هستیم.


لزوم تشویق بانک های ایران و پاکستان برای تاسیس شعبه


حسن روحانی همچنین در دیدار شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان در نیویورک، از تحرکی که در روابط دو کشور در سالهای اخیر ایجاد شده، استقبال و اظهارداشت: خواست دو ملت، روابطی مستحکم و همیشگی میان ایران و پاکستان است.


رییس جمهور با اشاره به ظرفیت های گسترده ایران و پاکستان برای تعمیق همکاری های مشترک گفت: ما آماده تامین انرژی پاکستان و همچنین استقبال از سرمایه گذاران پاکستانی در این حوزه هستیم.


روحانی، لازمه توسعه روابط اقتصادی را همکاری بهتر بانک های دو کشور دانست و افزود:  باید بانک های ایرانی و پاکستانی بر مبنای توافقات انجام شده برای ایجاد شعباتی در دو کشور تشویق و حمایت شوند.


رییس جمهور همچنین به خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان اشاره کرد و گفت: در این بخش ما به سهم خود عمل کردیم و در قالب یک کار عظیم، لوله های خطوط انتقال گاز را تا نزدیک مرز دو کشور آورده ایم.


وی با بیان اینکه ایران آماده تکمیل خط لوله انتقال گاز است، گفت: امیدوارم تعهدات دو طرف عملی شود که این به نفع هر دو کشور خواهد بود.


رییس جمهور افزود: ما همچنین آماده ایم با سرمایه گذاری مشترک کشورهای دیگر در مناطق مرزی با پاکستان نیروگاه احداث و برق به پاکستان صادر کنیم.


نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه ایران کشوری بسیار مهم و به قلب ما بسیار نزدیک است، خواهان توسعه و تعمیق روابط دو کشور در همه حوزه ها شد.


شاهد خاقان عباسی همچنین همکاری های اقتصادی، امنیتی و منطقه ای را مقوم پایه مناسبات مشترک دانست و گفت: ما پیگیر نگرانی ها شما در مورد مرزها هستیم و ارتش را برای محافظت مرز، مستقر کرده ایم.


وجود ۲۰۰ میلیارد دلار پروژه در حوزه انرژی ایران برای سرمایه گذاری


رییس جمهوری با بیان اینکه توسعه روابط با بلغارستان به عنوان کشوری دوست در کنار دریای سیاه برای ایران حائز اهمیت است، زمینه ها را برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری تهران – صوفیه گسترده خواند و گفت: باید فعالان اقتصادی و بخش‌های خصوصی دو کشور در جهت تقویت و تحکیم مناسبات و همکاری‌های مشترک تشویق شده و مورد حمایت قرار گیرند.


حسن روحانی همچنین در دیدار «رومن رادف» رییس جمهور بلغارستان، با اشاره به جایگاه استراتژیک ایران و بلغارستان و اتصال راه‌آهن ایران از طریق آذربایجان و گرجستان به شرق دریای سیاه و اروپا، گفت: ایران و بلغارستان می‌توانند از این ظرفیت برای توسعه روابط خود در بخش‌های مختلف حمل و نقل و تجارت استفاده کنند.


رییس جمهوری افزود: ایران به عنوان بزرگترین منبع انرژی و نفت و گاز می‌تواند نیازهای اروپا در این بخش را برطرف کند که در این بخش نیز آماده توسعه همکاری‌ها با بلغارستان هستیم.


وی گسترش روابط دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی تهران- صوفیه را موجب تقویت مناسبات دو کشور و سایر کشورهای اروپایی برشمرد و خاطر نشان کرد: امروز اراده ایران و بلغارستان پس از برجام بر توسعه روابط همه جانبه، سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی و استفاده از قابلیت‌ها و پیشرفت‌های گسترده دو کشور در گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری است.


روحانی با اشاره به پیشرفت‌ها و گام‌های بلند ایران در بخش های مختلف علم و فناوری، اظهار داشت: باید در راستای توسعه همکاری‌های علمی و فناوری و روابط دانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری دو کشور با یکدیگر تلاش کنیم.


رییس جمهور با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار پروژه در بخش انرژی برای سرمایه‌گذاری در ایران آماده بوده و تقاضا برای سرمایه گذاری در این پروژه ها از سوی شرکت های خارجی نیز زیاد است، گفت: شرکت‌های فنی – مهندسی و بخش‌های خصوصی بلغارستان نیز می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کنند.


روحانی برقراری پرواز مستقیم تهران – صوفیه را در توسعه گردشگری و ارتباط مردم دو کشور، تأثیرگذار دانست و افزود: دو ملت ایران و بلغارستان فرهنگ نزدیکی با یکدیگر داشته و سابقه طولانی در روابط با هم دارند، لذا دولت‌های دو کشور باید شرایط مساعد برای توسعه این روابط را فراهم کنند.


وی همچنین بر تلاش کمیسیون‌های مشترک دو کشور برای برنامه‌ریزی در راستای گسترش همکاری‌ها و مناسبات فی‌مابین تأکید کرد.


رییس جمهوری بلغارستان نیز در این دیدار با بیان اینکه بخش خصوصی بلغارستان علاقمند به سرمایه گذاری‌های مشترک در پروژه‌های گوناگون، حمل و نقل و انرژی است، گفت: باید تلاش کنیم تا سطح مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور بیش از پیش ارتقاء پیدا کند.


وی تعاملات فرهنگی دو ملت را بسیار حائز اهمیت دانست و با تأکید بر ضرورت حمایت از توسعه مناسبات فرهنگی و علمی دو کشور، افزود: برقراری پرواز مستقیم بین تهران و صوفیه موجب تشویق مردم برای گسترش روابط و تعاملات فرهنگی و علمی خواهد بود.


رییس جمهوری بلغارستان با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان ایران و بلغارستان در بخش‌های مختلف بر ضرورت استفاده از این پتانسیل‌ها در راستای توسعه همه جانبه محاسبات فی‌مابین تأکید کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها