01 مهر 1396 - 09:56
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

تدوین نسخه جدید بانکداری بدون ربا/ اصلاح نیازهای مشتریان بانکی

قائم مقام بانک ملت با تاکید بر لزوم اصلاح قوانین و تنظیم نسخه‌های جدید قانون بانکی بدون ربا، بیان داشت: قانون باید نیازهای متنوع مشتریان را شامل شود.
کد خبر : ۷۵۲۱۴
لگزایی

علیرضا لگزایی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، در خصوص وضعیت اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا در شبکه بانکی کشور و همچنین نقاط قوت و ضعف آن، گفت: قانون عملیات بانکی بدون ربا در اجرا دارای نقاط ضعف جدی بوده و این روند در ۳ دهه گذشته و از زمان تصویب آن وجود داشته است.


قائم مقام بانک ملت اظهارداشت: در عین حال، نقاط قوت فراوانی نیز در قانون بوده و توسط بانک ها اجرایی شده است. با این وجود، یکی از نقاط ضعف این قانون را باید کمرنگ بودن ملاحظات عوامل موثر در صنعت بانکداری و اقتصاد و بازیگرانی که در نظام اقتصادی کشور فعال هستند، دانست.


لگزایی ادامه داد: قانون عملیات بانکداری بدون ربا در بخش هایی بسیار آرمان گرایانه دیده شده، در حالی که ما در محیط واقعی و به عنوان نمونه در بخش تسهیلات، با مشتریانی مواجه هستیم که موارد متنوعی را مطرح می کنند اما ما ابزارها و قابلیت هایی که بتواند عینا آن نیازها را برآورده کند در قانون نداریم.


وی تاکید کرد: به دلیل وجود این نقص قانونی، نظام بانکی ناگزیر شده نیازهای مردم، مشتریان و کارآفرینان را اصلاح کند که بتواند متناسب با چارچوب های قانونی در ارائه تسهیلات عمل نماید.


قائم مقام بانک ملت افزود: کارشناسان و علما نیز نسبت به کارایی قانون عملیات بانکی بدون ربا نقدهای جدی دارند. با این وجود، در اصالت، مشروعیت و همچنین کفایت ابعاد فقهی، شرعی و قانونی عملیات بانکی بدون ربا در سیستم بانکی کشور اتفاق نظر وجود دارد.


به گفته لگزایی، چیزی که مستلزم اصلاح و بهبود است اینکه ما در تنظیم نسخه های جدید قانون بانکداری بدون ربا به متنوع سازی ابزارها و قابلیت ها در عملیات بانکی برای پاسخگویی به نیازهای متنوع مشتریان نظام بانکی برسیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها