02 مهر 1396 - 09:50
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد:

قوانین از فین تک‌ها جاماندند

عضو انجمن صنفی فین تک ایران گفت: تفاوتی که فین تک‌ها در ایران نسبت به عرصه بین المللی دارند، سرعت تغییر قوانین نسبت به پیشرفت فین تک‌ها است و قوانین از پیشرفت جامانده اند.
کد خبر : ۷۵۲۴۵
فین‌تک

مهدی عبادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره وضعیت فعلی فین تک‌ها و روند فعالیت این شرکت ها از ابتدا تاکنون در ایران افزود: فین تک ها از شروع فعالیت خود تاکنون، درحال آزمون و خطا بوده و به دلیل نقاط تاریک در قوانین و مقررات این حوزه،  به دنبال این هستند تا به هر طریقی، خدمات خود را معرفی و ارائه کنند.


مدیر واحد پرداخت الکترونیک تسکا ادامه داد: ادامه این روند آزمون و خطا فین تک ها، دو اتفاق مهم را در پی خواهد داشت، یا نهادهای ناظر برای وضع قوانین و مقررات لازم، اقدام می کنند و یا اینکه به مرور زمان فین تک ها مجبور به تطابق خود با شرایط و محدود شدن فعالیت های خود می شوند که به طور حتم راه دوم هم باعث افزایش هزینه و هم زمان بر خواهد بود.


به گفته مدیر واحد پرداخت الکترونیک تسکا میزان نقل و انتقال مالی و خدمات بانکی انجام شده توسط فین تک ها،  نزدیک به صفر است اما از نظر اجتماعی تاکنون تاثیرگذاری قابل توجهی داشته است.


عبادی درباره مقایسه وضعیت فین تک ها در ایران و سطح بین الملل، گفت: تفاوت عمده ای که میان فین تک ها در ایران و عرضه بین المللی وجود دارد، تفاوت دیدگاه به این نوع کسب و کار است.


این عضو انجمن صنفی فین تک ایران ادامه داد: زیرا در دنیا خدماتی از جمله، سرویس های بانکی، پرداخت و خدمات بیمه ای و... و. توسط فین تک ها ارائه می شود و به دلیل اینکه سرعت عمل فین تک ها به مراتب بیشتر از بانک ها است، هزینه های آنها نیز کمتر از بانک ها است.


نگاه منطقی به فین تک ها وجود ندارد


این فعال حوزه بانکداری الکترونیک گفت: بانک ها هنگامی که با فین تک ها مواجه شدند و سعی در سرمایه گذاری و جذب این شرکت ها داشتند تا حوزه ارتباطی خود با مشتری نهایی را از دست ندهند زیرا عملکرد فین تک ها برای ارتباط گیری با مشتری به مراتب بهتر و آسان تر از بانک ها بود.


عبادی درباره نگاه به فین تک ها در ایران توضیح داد: بانک های ایرانی در حرف از فعالیت فین تک ها حمایت می کنند، در حالی که در دنیا از فین تک ها حمایت نمی شود بلکه با آنها همکاری می کنند و متاسفانه در ایران بیشتر رفتارها  درباره این شرکت ها، هیجانی است و ذهنیت بانک ها نسبت به فین تک ها روشن نیست.


وی در این باره گفت: به نظر من باید کمی از زمان فعالیت این شرکت ها در ایران بگذرد تا بانک ها با نگاه منطقی به این شرکت ها بر روی فعالیت های آنها سرمایه گذاری کنند.


مدیر واحد پرداخت الکترونیک تسکا در پایان به ایبِنا گفت: تفاوت عمده دیگری که درباره فین تک ها در ایران نسبت به عرصه بین المللی وجود دارد، این است که نهادهای قانون گذار در کشورهای دیگر به سرعت وارد عمل شدند به عنوان مثال قانون گذاران در استرالیا، استونی، چین در زمینه قانون گذاری در حوزه فین تک ها به خوبی اقدام کرده و قوانین در این کشورها همگام با پیشرفت فین تک ها، تغییر کرده است در حالی که در ایران شاهد موکول شدن این تغییرات به آینده هستیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر