02 مهر 1396 - 10:24

واردات ۸۰۰ کالای غیرضرور ممنوع می‌شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تصویب یک فوریت ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولید داخلی خبر داد.
کد خبر : ۷۵۲۸۳
گمرک ایران

به گزارش ایبِنا، حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به تصویب یک فوریت ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولید داخلی به کشور، گفت: در راستای فرمایشات ابتدای سال مقام معظم رهبری که فرمودند، کالایی که در داخل کشور تولید می شود، اگر از خارج از کشور وارد شود، حرام شرعی است، لذا طرحی دو فوریتی به این منظور تهیه شد که در صحن علنی دو فوریت آن رای نیاورد اما یک فوریت آن تصویب شد و در فرآیند تصمیم گیری قرار گرفت.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این مطلب به خبرگزاری خانه ملت، معتقد است که طرح یک فوریتی مجلس درباره ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولید داخل که در صحن تصویب شده شامل واردات ۸۰۰ کالای غیرضرور نیز می شود.


وی با بیان اینکه این طرح هم اکنون به منظور بررسی در کمیسیون اقتصادی مجلس است، افزود: کمیسیون اقتصادی باید این طرح را سریعتر بررسی کند و گزارش نهایی آن را به صحن علنی ارائه کند، چرا که ۶ ماه از سال گذشته اما هنوز یک قانون جوابگو برای جلوگیری از ورود کالاهایی که در داخل کشور تولید می شود از خارج از کشور وجود ندارد.


حاجی دلیگانی با اشاره به اینکه متنی که در طرح نوشته شده اصلاح قوانین گذشته است، ادامه داد: براساس این طرح دولت مکلف شده که هر ۶ ماه یکبار به کالاهایی که می توانند وارد کشور شوند، اعم از کالاهایی که در داخل به صورت کلی تولید نمی شوند و یا آن میزان کمبودی که از میزان تولید به نسبت تولید داخل و میزان مصرف است، اجازه ورود دهد.


وی با اشاره به رد واردات ۸۰۰ کالای غیرضرور در هیات دولت، یادآور شد: اگر کمیسیون اقتصادی هرچه سریعتر به این طرح رسیدگی کند و گزارش آن را ارائه دهد، می تواند مشکل واردات ۸۰۰ نوع کالای غیرضرور را به نوعی رفع کند، چرا که این قانون و طرحی که تهیه شده فراتر از مصوبات دولت است و مصوبات دولت ذیل آن قرار می گیرد که می توان واردات ۸۰۰ کالای غیر ضرور را با آن ممنوع کرد.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اگر گزارش کمیسیون اقتصادی آماده شود، می توان با جمع آوری امضاء آن را در اولویت دستورکار صحن علنی قرار داد، تصریح کرد: زمانی که کالاها در داخل کشور تولید می شود لزومی ندارد که مشابه آن از خارج وارد شود که بازار داخل را تحت الشعاع قرار دهد و هیچ لزومی بر واردات کالاهای غیر ضرور به کشور نیست.


برچسب ها: واردات قاچاق
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر