02 مهر 1396 - 11:40

کاهش ریسک شرکت‌ها با بهره‌مندی از فناوری رگ تگ

رگ‎تک (RegTech) یکی از زیرمجموعه‌های فین تک با آینده‌ای روشن که ریسکِ شرکت‌ها را با استفاده از بیگ دیتا و ماشین‌های یادگیرنده (learning machines) کاهش می‌دهد.
کد خبر : ۷۵۲۹۲
رگ تگ

به گزارش  ایبِنا به نقل از ایران ارقام، مقررات و قوانین بانکداری و مالی به‌صورت مستمر در حال تغییر هستند و بانک‌ها و مؤسسات مالی باید با این تغییرات همگام باشند. Regulatory Technology یا به‌اختصار رگتک (RegTech) تکنولوژی نوظهوری است که به حل این مشکل کمک کرده و به بانک‌ها کمک می‌کند که در جریان آخرین تغییر و تحولات این حوزه قرار گیرند.


عبارت "رگ تک" در سال ۲۰۱۵ با این تعریف به بازار معرفی شد: زیرمجموعه‌ای از فین تک‌ها که روی تکنولوژی تمرکز می‌کند و هدفشان تسهیل نیازهای مقرراتی در مؤسسات و ادارات است.


 هدف اصلی رگ تک حل مشکلات و مسائل در بانک‌ها، مؤسسات مالی و اداری به شیوه‌ای کاراتر و مؤثرتر با استفاده از فناوری اطلاعات و مدرن‌ترین روش‌ها و خداحافظی با شیوه‌های کند و زمان‌بر موجود است. استارت آپ های فعال در حوزه رگ تک کمک می‌کنند تا نظام‌های اداری و مالی قدیمی با کمک آن‌ها و صرف هزینه و زمان کمتر با شیوه فعالیت در دنیای مدرن قرار گیرند.


پس از فاجعه مالی سال ۲۰۰۸ مقررات و قوانین در بخش مالی افزایش یافت و قوانین جدیدی وضع شد. هم‌زمان با این قوانین جدید، استفاده نوآورانه فناوری در بخش‌های مالی آغاز گشت. پیشرفت خارق‌العاده فناوری موجب زیادشدن شرکت‌ها و استارتاپ‌های فین‌تکی شد درنتیجه محصولاتِ فناوری محور باهدف بهبود رضایت مشتری از مؤسسات مالی شکل گرفتند. تولید محصولات دیجیتال وابسته به داده‌های مصرف‌کننده ست، که سازمان‌های نظارتی را مجبور به وضع قوانین بیشتر در جهت حفظ حریم خصوصی داده‌ها و انتشار آن‌ها کرده است. افزایش قوانین و اقدامات نظارتی، آمیزش فناوری با بخش‌های مختلف و بالا رفتن پیچیدگی و حجم داده‌ها نیاز سازمان‌ها را به رگ‌تک می‌افزاید.


شرکت‌های رگ‌تک با سازمان‌های مقرراتی و مؤسسات مالی همکاری می‌کنند و با به‌کارگیری بیگ دیتا و پردازش ابری، داده‌ها را به اشتراک می‌گذارند. پردازش ابری یک تکنولوژی کم‌هزینه است که امکان به اشتراک‌گذاری سریع و ایمن داده‌ها را بین اشخاص را فراهم می‌آورد. بانک‌ها معمولاً حجم بالایی از اطلاعات را دریافت می‌کنند و به دلیل پیچیدگی بالای اطلاعات، هزینه بالا و زمان‌بر بودن، تواناییِ لازم برای بررسی دقیق این اطلاعات را ندارد. شرکت‌های رگ‌تک با استفاده از ابزارهایی مانند تحلیل پیش‌گویانه، داده‌های ورودی بانک را با ناکارآمدی‌های مقرراتیِ گذشته مقایسه می‌کند و ریسک‌های ممکن را برای بانک شرح می‌دهند. به این شیوه در هزینه و زمان بانک صرفه‌جویی شده است.


مقررات وضع‌شده در بانک‌ها و مؤسسات مالی چالش‌ها و هزینه‌های بسیاری به بار می‌آورد. رگ‌تک برای حل این چالش‌ها تلاش می‌کند. با ظهور دنیای دیجیتال وقایعی همانند نشت داده‌ها، حملات سایبری، پول‌شویی و دیگر اعمال کلاه‌بردارانه افزایش‌یافته است. رگ‌تک ریسکِ شرکت‌ها را با استفاده از بیگ دیتا و ماشین‌های یادگیرنده (learning machines) کاهش می‌دهد برای مثال ممکن است تیم مقرراتی شرکت به دلیل حجم عظیم داده‌ها حتی متوجه فعالیت‌های پول‌شویی نگردند. از پروژه‌هایی که اتوماسیون کردن آن‌ها بر عهده رگ تگ می‌شود به نظارت بر کارکنان، مدیریت تطابق داده، جلوگیری از کلاه‌برداری و حسابرسی اشاره نمود.


سه مورد از استارتاپ‌های برجسته حوزه رگ‌تک:


Identity Mind Global: توسعه‌دهنده سرویس‌های مدیریت ریسک و ضد سرقت برای تراکنش‌های دیجیتال


 Trunomi: گرفتن رضایت مشتریان برای استفاده از داده‌های شخصی آن‌ها به‌صورت شفاف و دقیق


Suade: کمک به بانک‌ها برای ارائه گزارش‌ها نظارتی موردنیاز بدون ایجاد خلل در ساختار بانکی


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر