02 مهر 1396 - 16:23

گزارش جهانگیری از توافقات بانکی/ ۲۶ میلیارد دلار قرارداد امضا شد

معاون اول رییس‌جمهور اعلام کرد: در مذاکرات صورت گرفته با بانک‌های خارجی برای استفاده از ۶۰ میلیارد دلار منابع برنامه‌ریزی شده که تاکنون قرارداد استفاده از ۲۶ میلیارد دلار منعقد شده است.
کد خبر : ۷۵۳۲۷
اسحاق جهانگیری

به گزارش ایبِنا، اسحاق جهانگیری امروز در آیین افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، به مهرماه و آغاز سال تحصیلی اشاره کرد و اظهارداشت: خوداتکایی و توسعه کشور از اهدافی هستند که در جوامع مختلف در نظام تعلیم و تربیت به آن پرداخته می شود و ما نیز باید تلاش کنیم که نظام تعلیم و تربیت کشورمان این اهداف را دنبال کند. چرا که خلاقیت و شکوفایی دفعتاً ایجاد نمی شود.


جهانگیری با اشاره به اینکه وزارت نفت بهترین عملکرد را در اجرای پروژه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی داشته است، صنعت پتروشیمی را یکی از اصلی ترین رشته های صنعتی کشور برشمرد و گفت: یکی از بخش هایی که به صورت ویژه در اولویت نخست جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی قرار دارد صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن است.


معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه نیازمند توسعه و رشد اقتصادی در کشور هستیم، تصریح کرد: باید طرح ها و برنامه های مختلفی اجرا کنیم تا رشد صنعتی پُرشتاب داشته باشیم و بتوانیم به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی عمل نماییم تا افق های تازه برای رونق اقتصاد کشور و حل مشکلاتی نظیر بیکاری ایجاد شود.


جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه در جهان کنونی در مقطع خاصی قرار داریم به برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در هفته گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: در مجمع عمومی سازمان ملل تصویری از جهان به نمایش گذاشته شد که در یک طرف تمایل به جنگ طلبی بود و ترامپ و نتانیاهو آن را نمایندگی می کردند و به نظر می رسد که می خواهند با هراس افکنی ضمن تجارت اسلحه، سیاست سلطه بر دنیا را دنبال کنند.


معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: در طرف دیگر کشورهای مستقلی بودند که به ملت و رأی ملت خود متکی هستند و می خواهند روی پای خود بایستند. جهانگیری سخنان رییس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل را سخنانی سنجیده توصیف کرد و گفت: پیام سخنان دکتر روحانی این بود که جمهوری اسلامی ایران به دنبال تنش زدایی است و به قوانین و مقررات بین المللی پایبند است و جهانی عاری از خشونت، افراطی گری و تروریسم را دنبال می کند.


وی خاطر نشان کرد: لازمه زندگی در جهان پُرمخاطره فعلی همانگونه رهبر معظم انقلاب مکرر گفته اند، توانمندکردن کشور و جامعه است و ما باید به دنبال توانمندسازی کشور در زمینه های مختلف علمی، تکنولوژی، فناوری، صنعتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باشیم و این مهم ترین رسالتی است که بر دوش یکایک ما قرار دارد و نمی توان انتظار داشت که دولت به تنهایی بتواند این اهداف را محقق سازد بلکه باید همه ارکان نظام و آحاد جامعه در رسیدن به این اهداف کمک کنند.


جهانگیری تصریح کرد: ما نیازمند عزم ملی برای نوسازی نگرش ها، ساختارها و نهادها در جهت توانمندسازی شهروندان هستیم و باید بتوانیم سیستم هایمان و نقش آفرینی های موثر در توسعه را در همه زمینه ها جوان تر، خلاق تر و کارآمدتر کنیم و حتماً در مسیر نوسازی با فرصت ها و تهدیدهای مختلف روبرو هستیم.


معاون اول رییس جمهور اظهارداشت: سیاست های مورد نیاز برای توانمندسازی کشور مورد اجماع است و اقتصاد مقاومتی به عنوان راهکاری که بتواند کشور را توانمند کند از سوی همگان پذیرفته شده و یکی از ویژگی های اقتصاد مقاومتی این است که در میان قوای سه گانه، بخش خصوصی و همه نهادها اجماع ایجاد کرده است.


جهانگیری با بیان اینکه امروز در مقطعی هستیم که اقتصاد کشور مسیر خوبی را طی می کند گفت: اقصاد ایران با وجود نقدها، محدودیت ها و تنگناها در مسیر صحیحی قرار گرفته و شاخص های عملکردی اقتصاد کشور قابل قبول است و ثبات مناسبی در اقتصاد به وجود آمده است.


وی ادامه داد: رشد اقتصادی کشور بعد از یک دوره طولانی، در سال ۹۵ طبق گزارش بانک مرکزی به بالای ۱۲ درصد و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران به بالای ۹ درصد رسید که این میزان از رشد اقتصادی در کشور کم سابقه و در سطح بین الملل نیز کم نظیر است.


جهانگیری اضافه کرد: رشد اقتصادی کشور در سه ماهه اول سال جاری ۶.۵ درصد و بدون احتساب بخش نفت ۷ درصد بوده است و این در حالی است که برخی افراد تصور می کردند که به دلیل سهم بالای بخش نفت در رشد اقتصادی سال ۹۵، دولت نمی تواند در سال ۹۶ نیز این رشد اقتصادی را ادامه دهد اما خوشبختانه رشد اقتصادی در همه بخش های اقتصادی کشور مثبت بوده و برای نخستین بار در بخش معدن و ساختمان پس از یک دوره طولانی، رشد منفی به مثبت تبدیل شد و روند منفی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی که از فصل چهارم سال قبل به ۶.۲ درصد تبدیل شد، در سه ماهه اول سال جاری با ۷.۱ درصد رشد مثبت همراه بود.


معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: میزان اشتغال خالص ایجاد شده در سال ۹۵ برابر با ۶۱۶ هزار شغل بود و این میزان اشتغال زایی در سال در فضای موجود بین المللی تنها در میان کشورهای محدود و به اندازه انگشتان یک دست اتفاق می افتد. در سه ماهه سال جاری نیز ۷۰۳ هزار شغل نسبت به سه ماهه بهار سال قبل اشتغال زایی انجام شده است.


جهانگیری در ادامه سخنان خود به تورم تک رقمی در سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: خیلی ها تردید داشتند که آیا دولت قادر خواهد بود تورم تک رقمی را ادامه دهد و این در حالی است که تا یک سال منتهی به مرداد ماه سال جاری بر اساس گزارش مرکز آمار ایران تورم کشور ۷.۷ درصد بوده و امیدوارم این شاخص های مثبت در سال ۹۶ نیز ادامه پیدا کند.


معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: این دستاوردها نتیجه سیاست های عالمانه و کارشناسانه دولت و به خاطر تکیه بر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی حاصل شده است. جهانگیری با تأکید بر اینکه بخش نفت، گاز و پتروشیمی در اقتصاد کشور از سهم بالایی برخوردار هستند، اظهارداشت: هم در اجرای پروژه های اولویت دار سال ۹۵ اقتصاد مقاومتی و هم در اجرای پروژه های اولویت دار سال ۹۶ در حوزه اقتصاد مقاومتی، وزارت نفت و مجموعه وابسته به این وزارتخانه بهترین عملکرد را در قبال وظایف و تکالیف خود داشته اند.


وی اضافه کرد: وزارت نفت در بخش سرمایه گذاری صنایع بالادستی نفت و گاز، میادین مشترک و همکاری شرکت های خارجی اقدامات بزرگی را در سال ۹۵ انجام داد و برای نخستین بار بود که فرمول قراردادهای نفتی در اختیار منتقدین قرار گرفت و حدود یک سال در جلسات مختلف بحث و بررسی شد و تا حد زیادی نظر صاحب نظران جلب شد و امروز اجماع مناسبی در خصوص قراردادهای نفتی وجود دارد و وزارت نفت از طریق شرکای خود قراردادها را پیگیری می کند.


جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه ایران از بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان برخوردار است بر لزوم افزایش تولید متناسب با حجم ذخایر تأکید کرد و گفت: باید ایران را در زمینه تولید به جایگاه مناسب برسانیم و وزارت نفت در این راستا افق های بلندی را ترسیم کرده است.


وی ادامه داد: بهینه سازی مصرف انرژی، نوسازی ناوگان حمل و نقل باری و عمومی و بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان ها از جمله طرح های وزارت نفت برای سرمایه گذاران است که هر کدام زمینه مناسبی برای سرمایه گذاری است.


معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه برنامه های مناسبی برای توسعه صنعت پتروشیمی تدوین شده گفت: باید صنایع پایین دستی پتروشیمی با کمک وزارتخانه های نفت و صنعت، معدن و تجارت توسعه پیدا کنند تا هم در بالا بردن ارزش افزوده و هم در توسعه صادرات نقش داشته باشند.


جهانگیری اظهارداشت: از ابتدای دولت یازدهم یعنی از اواسط سال ۹۲ تا شهریور سال ۹۶، حدود ۱۹ میلیارد و ۳۷۷ میلیون دلار طرح سرمایه گذاری مستقیم در وزارت امور اقتصادی و دارایی تحت قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی کشور به تصویب رسیده که بیش از ۱۱ میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار آن به کشور وارد و به صنعت و کارخانه تبدیل شده و در دوران پسابرجام نیز حدود ۱۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی به کشور جذب شده است.


وی با تأکید بر اینکه ایران شرایط لازم برای تبدیل شدن به یکی از قطب های مهم توسعه را دارد، گفت: در مذاکرات صورت گرفته با بانک های خارجی برای استفاده از ۶۰ میلیارد دلار منابع خارجی برنامه ریزی شده که تاکنون قرارداد برای استفاده از ۲۶ میلیارد دلار با بانک های خارجی منعقد شده و خط اعتباری به تولیدکنندگان داخلی داده شده است.


معاون اول رییس جمهور تأکید کرد: اولویت نخست برای استفاده از منابع خارجی بخش خصوصی و واحدهای تولیدی هستند که بتوانند از محل تولیدات خود باز پرداخت ارزی را انجام دهند.


جهانگیری با تأکید بر اینکه فرصت مناسبی برای توسعه کشور به وجود آمده است گفت: با ظرفیتی که در کشور وجود دارد ایران می تواند به توسعه برسد و در همین راستا ما مسیر تعامل با دنیا را در پیش گرفته ایم و بر خلاف تصور آمریکایی ها که فکر می کنند می توانند ایران را محدود کنند، اما کشور ما قادر خواهد بود در هر شرایطی در جهت توسعه حرکت نماید.


در این مراسم وزیر نفت نیز با تأکید بر لزوم رونق صنایع پایین دستی و میان دستی پتروشیمی در جهت ایجاد ارزش افزوده و اشتغال زایی گفت: ظرفیت های صنایع پایین دستی پتروشیمی بسیار خوب است و حتی ظرفیت خالی وجود دارد و البته در این بخش مشکلاتی نیز وجود دارد که نوسانات پیش بینی نشده در کمیت و قیمت خوراک پتروشیمی و نیز الزام خرید توسط تولیدکنندگان از بورس از جمله این مشکلات است که باید راه حل هایی برای این مسایل پیدا کنیم.


معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم در این مراسم در سخنانی به تشریح برنامه های این شرکت برای توسعه صنایع پایین دستی و میان دستی پتروشیمی پرداخت و گزارشی از اقدامات انجام شده ارایه کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر