03 مهر 1396 - 11:43
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

بی‌اقبالی بازار به NFC / خدمتی که در فروشگاه‌ها خاک می‌خورد

خدمت NFC که از اردیبشت ماه سال جاری اجرایی شده، تاکنون نتوانسته جای خود را در میان مردم باز کند و این خدمت جز برخی موارد، در اکثر فروشگاه‌ها در حال خاک خوردن است.
کد خبر : ۷۵۳۴۸
NFC

به گزارش خبرنگار ایبِنا، پیشرفت روز افزون تلفن های همراه از یک سو و صنعت بانکداری از سوی دیگر باعث شده تا تلفن همراه هر شخصی به بانک او تبدیل شود. یکی از اقدامات انجام شده استفاده از سرویس NFC در تلفن های همراه به جای کارت های بانکی است.  فناوری NFC یک ارتباط رمزگذاری شده بی‌سیم با برد کوتاه در فاصله ۴ سانتیمتر و کمتر است که توانایی تبادل اطلاعات با سرعت را دارد.


 NFC قادر است با کارت‌های هوشمند غیر تماسی موجود و همچنین سایر دستگاه‌های مجهز به NFC ارتباط برقرار کرده و به راحتی به تبادل اطلاعات با آنها بپردازد، از همین رو این فناوری با زیرساخت‌های موجود پرداخت غیر تماسی مورد استفاده در سامانه حمل و نقل عمومی و پرداخت‌های خرد سازگار است.


ناصرحکیمی، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی ۱۳ اردیبهشت ماه سال جاری از ابلاغ مجوز پرداخت های موبایلی (NFC) به بانک های کشور از سوی بانک مرکزی خبر داد و افزود: باتوجه به توسعه استفاده از تلفن های همراه هوشمند در کشور استفاده از ابزارهای جدید پرداخت که جایگزین پایانه های فروش خودپردازها و یا پرداخت های اینترنتی شود، در جامعه احساس شد.


 وی با بیان اینکه در این شیوه پرداخت ها بدون استفاده از کارت و با استفاده از نشان گذاری کارت های بانکی در بستر امن انجام می شود ادامه داد: این شیوه را می توان از طریق هر دستگاه هوشمندی چون ساعت هوشمند، تلفن همراه و یا فناوری های پوشیدنی اجرا کرد.


حکیمی در تشریح روش استفاده از پرداخت موبایلی پول تصریح کرد: در این شیوه با نزدیک کردن گوشی هوشمند به پایانه های فروشی که به فناوری NFC مجهز باشند، اطلاعات به شکل نشان گذاری شده از طریق نرم افزارهایی که در گوشی نصب شده است به شاپرک منتقل می شود و پس از پردازش اطلاعات پرداخت انجام می شود که کل این مراحل کمتر از ۱۰ ثانیه طول می کشد.


معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با پیش بینی اینکه این شیوه نظام های پرداخت در ایران را متحول می کند، خاطر نشان کرد: با این کار می توان انواع پرداخت های جدید را برای نظام های پرداخت تعریف کرد و حتی پرداخت ارقام پایین را بدون وارد کردن رمز و در سقفی که مشتری می خواهد، انجام داد.


به دنبال این رونمایی، نمایشگاه بین المللی کتاب اولین تجربه برای استفاده از روش پرداخت NFC با هدف ارائه خدمات نوین بانکی به مشتریان سیستم بانکی در حوزه بانکداری الکترونیک و پرداخت از طریق تلفن همراه و با استفاده از کارت مجازی را رونمایی کرد.


با استفاده از این روش، پرداخت صرفا از طریق تلفن همراه بر روی پایانه های فروشگاهی (POS) شرکت های پرداخت و بدون نیاز به حضور کارت بانکی صورت می گیرد.


 اما براساس بررسی های خبرنگار ایبِنا، این روش پرداخت در برخی مراکز و فروشگاه های دارای روش پرداخت NFC به دلیل عدم آشنایی مشتریان با این روش و یا ارائه نادرست این خدمت، باعث شده که کارایی لازم را نداشته باشد و مشتریان همچنان به روند استفاده از کارت های بانکی ادامه دهند.


از سویی یکی از مشکلاتی که مصرف کنندگان این روش پرداخت نسبت به آن انتقاد داشتند، تعدد برنامه های موبایلی برای استفاده از  خدمت NFC شرکت ها و بانک های مختلف در فروشگاه های متفاوت به دلیل عدم وجود یک برنامه واحد برای استفاده از این نوع روش پرداخت است.


این در حالی است که آنطور که از سوی حکیمی اعلام شد استفاده از این خدمت باید از اوایل اردیبهشت ماه در جامعه آغاز می شد که براساس مشاهدات خبرنگار ایبِنا اجرای این طرح بسیار بی رمق در جامعه در حال اجرا است و آنطور که انتظار می رفت این طرح تاکنون تحول چشمگیری در روش های پرداخت در کشور ایجاد نکرده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر