04 مهر 1396 - 09:05
مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی عنوان کرد،

سه راهکار شناسایی اعتبار چک های صیادی اعلام شد

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی با تشریح ویژگی‌های امنیتی چک‌های صیادی گفت: لمس کردن، نگاه کردن و استفاده از ابزار برای شناخت اسکناس یا اوراق امنیتی برای شناسایی معتبر بودن چک های صیادی در نظر گرفته شد.
کد خبر : ۷۵۳۶۰
سامانه صیاد

مسعود رحیمی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره ویژگی‌های امنیتی سامانه صیاد ، افزود: معمولا برای پایداری سیستم‌ها چند روش داریم که یک روش این است که در خود سایت اصلی یک سایت آینه ایجاد می‌شود که معادل سرویس‌هایی که در سرورهای اصلی به وجود می‌آید را ارائه می‌دهد و اگر تجهیزاتی که سرویس اصلی را ارائه می‌دهد با چالشی مواجه شود تجهیزات آینه وارد مدار می‌شود.


وی با بیان اینکه بخش دیگری به عنوان سایت‌های پشتیبان نیز در نظر گرفته شده که از سایت اصلی فاصله دارد و این دو سایت با خطوط فیبر به هم متصل هستند، افزود: هر تراکنشی که در سایت اصلی انجام شود در سایت پشتیبان نیز ذخیره می‌شود و در هر شرایطی اگر سایت اصلی و آینه‌ها با مشکل مواجه شود، سرویس از سایت‌های پشتیبان برقرار می‌شود.


مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی تاکید کرد: اکنون پایداری سامانه‌ها ۹۹.۹۹ درصد است که پایداری بسیار بالایی برای سامانه‌های حاکمیتی محسوب می‌شود.


رحیمی با اشاره به فیچرهای امنیتی این سامانه گفت: در کنار فیچرهایی که روی خود چک ایجاد شده از استانداردهایی مانند ISMS در سامانه‌ها و دیتاسنترها استفاده می‌کنیم که این سامانه‌ها و سایت‌ها ممیزی می‌شود و تاکنون مشکلی در سامانه گزارش نشده است.


وی درباره فیچرهای امنیتی تعبیه شده روی چک نیز گفت: تلاش داریم همانطور که اسکناس هویتی ملی دارد و همه افراد به راحتی اسکناس واقعی را از جعلی تشخیص می‌دهند، چنین هویت ملی را برای چک نیز ایجاد کنیم.


مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی یادآور شد: بانک‌ها پیش از این چک‌های متنوعی داشتند که باعث شده بود امکان احراز اصلیت آن سخت شود که این مشکل حتی برای کاربران شبکه بانکی نیز وجود داشت.


رحیمی با بیان اینکه در دنیا سه راهکار لمس کردن، نگاه کردن و استفاده از ابزار برای شناخت اسکناس یا اوراق امنیتی وجود دارد، افزود: سری و سریال‌های چک به صورت برجسته چاپ شده که با لمس قابل تشخیص است، همچنین ویژگی‌های امنیتی نگاه کردنی مانند واتر مارک و طرح مخفی در برگه چک وجود دارد که این دو روش به راحتی توسط عموم مردم قابل تشخیص است.


وی تصریح کرد: ویژگی های امنیتی حرفه ای نیز به چک‌ها افزوده شده که قابل تشخیص توسط ابزارهایی چون اشعه ماورای بنفش است و برای کاربران شبکه بانکی و اشخاصی که استفاده مستمر و مکرر از چک‌ها دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.


برچسب ها: چک سامانه صیاد
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر