04 مهر 1396 - 11:38

خدمات ویژه برای صادرات نفت/ توقف فرآورده‌ها در گمرک صفر شد

با اصلاح دستورالعمل صادرات فرآورده‌های نفتی و مشتقات مایع نفت و گاز که مربوط به ۱۰ سال پیش بود، صف آزمایش این نوع فرآورده‌ها از بین رفت.
کد خبر : ۷۵۴۱۲
نفت

به گزارش ایبِنا، مدیرکل دفتر صادرات گمرک کشور با اعلام این خبر افزود: در چارچوب ماده ۴۵ آیین نامه مواد ۵۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت نفت؛ دستورالعمل گذشته را اصلاح و از خرداد برای اجرا ابلاغ کرده اند.


به گفته علی اکبر شامانی، در دستورالعمل گذشته ابتدا باید ماهیت فرآورده های نفتی از سوی استاندارد و کارگروه مربوطه درخصوص وجود مواد یارانه ای بررسی و اعلام نظر و سپس مجوز صادرات داده می شد.


وی ادامه داد: در این دستورالعمل به جز محموله های تولید کنندگان خوشنام که با تعهد مدیر عامل ارسال می شد، بقیه فرآورده های نفتی باید ۲۰ تا ۳۰ روز در گمرک می ماند تا ماهیت آن تعیین شود.


شامانی تصریح کرد: این صف انتظار علاوه بر مخاطرات برای گمرکات، با افزایش هزینه های توقف، صادر کنندگان را هم متضرر می کرد که با رویکرد تسهیل صادرات همخوانی نداشت.


وی افزود: در اصلاحیه اخیر همه واحدهای تولیدی خوش نام هستند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود و هر واحد تولیدی که کالایش کد استاندارد سازی سازمان استاندارد را دریافت کرده باشد می تواند صادرات کند و پس از آن آزمایش استاندارد انجام خواهد شد.


مدیرکل دفتر صادرات گمرک کشور خاطر نشان کرد: فرآورده های نفتی دیگر ماندگاری در گمرکات ندارد و اتحادیه ها و انجمن های مربوطه نیز این اقدام را رضایت بخش خواندند.


دو ماه پیش با همکاری وزیر نفت و رییس کل وقت گمرک ایران با هدف تسهیل صادرات و استفاده بهینه از پتانسیل واحدهای تولیدی مشتقات نفتی و پتروشیمی دستورالعمل جدید بهبود فرآیندهای صادرات، واردات، ترانزیت و سوآپ نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌ها و مشتقات نفتی نهایی و ابلاغ شد.


براساس دستورالعمل جدید، سوآپ نفتی از سر گرفته شد و خوشنامی از  تشریفات گمرکی صادرات فرآورده های نفتی حذف شد. در واقع ابلاغ این دستورالعمل طی هفته های اخیر به منظور از سرگیری سوآپ نفتی و تسهیل و توسعه صادرات فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین تسهیل ترانزیت سوخت، میان گمرک و وزارت نفت انجام شد که محور اصلی آن آسان سازی و در برگیری تسهیلات صادراتی برای تمام صادرکنندگان فرآورده ها و مشتقات نفتی است و فصل نوینی در حمایت از بخش خصوصی به شمار می رود و منجر به تسهیل و تسریع انجام تشریفات گمرکی مربوط به صادرکنندگان به ویژه واحدهای تولیدی صادراتی شده است.


فرود عسگری؛ رییس کل گمرک ایران نیز قول داده بود که این دستورالعمل عملیاتی شود و جلسات منظمی را با سازمان های همکار از جمله استاندارد جهت اجرایی شدن دستورالعمل یاد شده برگزار نمود که با توجه به اظهارات مدیر کل دفتر صادرات گمرک ایران، دستورالعمل یاد شده در گمرکات اجرایی عملیاتی شده و ماندگاری فرآورده های نفتی در گمرکات به صفر رسیده است.


برچسب ها: گمرک مواد نفتی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر