05 مهر 1396 - 09:01
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

۱۰ اصل کلیدی مدیریت نیروی کار/۵۲درصد افراد به شغلشان علاقه ندارند

کارشناس ارشد بازار کار و اشتغال با برشمردن کلیدی‌ترین اصول مدیریت سرمایه‌های انسانی گفت: نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد، شغل ۴۸ تا ۵۲ درصد ایرانی‌ها با علایق آنها منطبق نیست.
کد خبر : ۷۵۴۳۲
اشتغال

مسلم خانی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، با بیان اینکه موضوع مدیریت سرمایه های انسانی از اهمیت بسیار بالایی در کسب و کار و کارآفرینی برخوردار است، افزود: سرمایه اصلی یک بنگاه کسب و کار، انسان ها هستند.


کارشناس ارشد بازار کار و اشتغال اظهارداشت: تکنولوژی، پول و سایر عوامل غیرانسانی ماندنی نیست و تنها سرمایه های انسانی است که می تواند کسب و کار را صاحب برند کند و ۱۰ اصل مهم به عنوان اصول مدیریت بین المللی سرمایه های انسانی شناخته می شوند.


خانی ادامه داد: اولین موضوع مهم، الگوهای جذب و پذیرش نیروی انسانی است که در این بخش ما باید بتوانیم شرایط احراز شغل و تناسب شغل و شاغل و همچنین موضوع تدوین استراتژی و راهبرد کسب و کار را به عنوان اسناد بالادستی داشته باشیم که بتوانیم افراد مناسبی را برای انجام کسب و کار دعوت کنیم.


این استاد دانشگاه و مدرس کارآفرینی افزود: موضوع بعدی جانمایی صحیح شاغلین است که از الگوهای مهمی است که در مکاتب مدیریتی می توان آن را دنبال کرد که می تواند در بهره وری تاثیر بالایی داشته باشد و در ادبیات ایرانی ما نیز این مفهوم وجود دارد که هر کسی را بهر کاری ساختند.


نتایج یک مطالعه درباره رضایت شغلی


وی تاکید کرد: مطالعه ای در این زمینه در دانشگاه الزهرا انجام شد که نشان داد ما در ایران در موضوع جانمایی نیروی انسانی با بحران مواجه هستیم و ۴۸ تا ۵۲ درصد سرمایه های انسانی در کسب و کاری که با علایق و توانمندی های آنها همسو باشد مستقر نشده اند.


این مدرس کارآفرینی و کسب و کار گفت: نکته دیگر به مسئله توانمندسازی نیروی کار مربوط است و ما در بنگاه کسب و کار عملا یادگیری داریم که می تواند در عملکرد ما تاثیرگذار باشد. نظام دانشگاهی و آموزشی ایران و جهان معرفت محور است و تنها یکسری اصول اولیه را آموزش می دهد و مدرک تحصیلی ارایه می شود که حداقل های لازم برای انجام مشاغل را به همراه دارد، ولی افراد در محیط های واقعی تجربه کرده و یادگیری واقعی خواهند داشت.


به گفته خانی، تیم ها و گروه های کاری نیز می تواند به کارآمدی بنگاه های کسب و کار کمک کند و این موضوع نیز در کسب و کار بسیار مهم است. ایجاد تیم های کاری می تواند عملکرد افراد را ارتقاء بدهد.


کارشناس ارشد بازار کار و اشتغال به موضوع تقسیم نقش در پروژه های شغلی به عنوان موضوع مهم دیگر در کسب و کارها اشاره کرد و افزود: الگوی تقسیم نقش در پروژه های کاری به معنای تفویض اختیار است که می تواند به شدت به رضایت شغلی منجر شود.


اشتراک گذاری مدیریت کسب و کار


این استاد دانشگاه تصریح کرد: اینکه صاحب کسب و کار بیشتر اختیارات را در دست داشته باشد، آن کسب و کار چندان توفیقی نخواهد داشت و تقریبا همه به این نتیجه رسیده اند که باید مدیریت کسب و کارها را به اشتراک بگذارند و تقسیم نقش و تفویض اختیار بسیار حایز اهمیت است.


وی به مسئله مدیریت مشارکتی از طریق مدیریت طرح ها، ایده ها و پیشنهادات اشاره کرد و افزود: این دیدگاه می تواند تاثیر بسیار بالایی در رقابتی شدن کسب و کارها داشته باشد. ایده مدیریت مشارکتی در حال حاضر در بخش خصوصی به خوبی اجرایی می شود و این مسئله در کسب و کارهای نوپا و کوچک از اهمیت بالاتری برخوردار است.


کارشناس ارشد بازار و کار و اشتغال اظهارداشت: اصل دیگر بسیار مهم در کسب و کارها، اصل جبران خدمت است. یکی از مباحث مهمی که در تمام دنیا برای نیروی کار اهمیت دارد اینکه احساس کند در مقابل انجام کار، جبران خدمت مناسبی هم انجام می شود.


روش مدرن پرداخت حقوق شاغلان


خانی تاکید کرد: در حال حاضر، شرکت های دانش بنیان روش جالبی را در جبران خدمت به کار گرفته به نحوی که از طریق تیم یابی و بکارگیری متخصصین در شرکت خود، افراد بر اساس سودآوری پروژه ها سهم خواند بُرد. وقتی الگوی تقسیم نقش انجام می شود و سهم و وزن و جایگاه هر فرد در خلق ارزش افزوده مشخص می شود، بعد از یک دوره ای به سودآوری می رسیم و به همان نسبت می تواند در بین افرد تقسیم شود.


این استاد دانشگاه کارآفرینی اظهارداشت: اصل دیگر در موفقیت کسب و کارها، اصل جانشین پروری است. این اصل در همه مکاتب مدیریتی به عنوان یک اصل مسلم جهانی شناخته می شوند. از افتخارات کسب و کارها این است که در دوره فعالیت خود مدیرانی را پرورش بدهند.


وی با اشاره به اینکه وزارتخانه ای داریم که در صادرات مدیر و وزیر تخصص دارد، افزود: در این وزارتخانه الگوها به نحوی طراحی شده که تاکنون و در دوره های مختلف ۱۷ وزیر در این وزارتخانه خلق شده است. البته در واقعیت بازار کار، کارها توسط مدیران میانی انجام می شود و مدیران ارشد بیشتر نقش سیاستی دارند.


خانی گفت: وفادارسازی در کسب و کارها نیز اهمیت بسیار ویژه ای دارد. وقتی مدیران پرورش می یابند، باید علاقه سازمانی نیز در آنها ایجاد شود چون در غیر اینصورت ممکن است افراد سازمان را ترک کنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها