04 مهر 1396 - 17:01

آینده مبهم سرمایه‌گذاران در اقلیم کردستان عراق

رییس اتاق مشترک ایران و عراق گفت: آتیه خوبی را برای روابط تجاری با اقلیم کردستان عراق پیش‌بینی می‌کردیم که با توجه به حوادث سیاسی پیش‌آمده این آتیه مبهم است.
کد خبر : ۷۵۴۴۰
یحیی آل اسحاق

به گزارش ایبِنا به نقل از اتاق بازرگانی تهران، همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق در حالی برگزار شد که به دستور شورای عالی امنیت ملی و به درخواست حکومت مرکزی عراق کلیه پروازهای ایران به فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه لغو شده است. از زمان برگزاری همه‌پرسی محدودیت‌های مختلف ارتباطی از سوی کشورهای همسایه عراق از جمله ایران و ترکیه اعمال‌ شده، محدودیت‌هایی که بدون تردید بر سطح و حجم روابط تجاری این بخش از عراق با این کشورها اثرگذار خواهد شد.  


یحیی آل‌اسحاق؛ رییس اتاق مشترک ایران و عراق در اینباره با بیان اینکه روابط تجاری به نسبت خوبی در زمینه‌های مختلف با اقلیم کردستان عراق برقرار کردیم که پروژه‌های فنی و مهندسی سهم بیشتری در روابط اقتصادی دارند، گفت: آتیه خوبی را برای این روابط پیش‌بینی می‌کردیم که با توجه به حوادث سیاسی پیش‌آمده این آتیه مبهم است.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: شرایط فعلی فضای سرمایه‌گذاری در اقلیم کردستان را تهدید می‌کند و تنش‌های سیاسی آثار سوئی بر روابط تجاری خواهد گذاشت. اکنون راه‌ها بسته‌شده و رفت‌ و آمد فعالان اقتصادی به اقلیم کردستان انجام نمی‌شود که این مسئله پروژه‌های در حال‌ توسعه را با مشکل مواجه می‌کند.


آل اسحاق با اشاره به اینکه به دلیل عدم توانایی مالی دولت عراق پرداخت‌ها به پیمانکاران با تأخیر همراه شده بود، افزود: وضعیت اقتصادی این منطقه خوب نبود و پروژه‌های نیمه‌کاره در وضعیت جدید با مشکلات دیگری دست‌به‌گریبان خواهند شد.


عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با ابزار امیدواری از حل مسئله اقلیم کردستان عراق گفت: اگر در اقلیم کردستان عراق در مسیر اختلاف حرکت کنیم، در منطقه با آشوب جدیدی روبرو خواهیم شد.


آل اسحاق بیان داشت: حتی در دوره‌ای که حملات داعش به این منطقه تشدید شده بود، سرمایه‌گذاری‌ها انجام شد و پیمانکاران کارشان را انجام می‌دادند اما ادامه روند اختلاف در کردستان ترکیه و سوریه مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. خوشبختانه کردستان ایران منطقه امن است و این مسئله برای ایران تنش‌زا نخواهد بود.


همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان در سومین روز از مهرماه سال جاری برگزار شد. ایران و ترکیه و دیگر کشورهای منطقه، سازمان‌های بین‌المللی از جمله اتحادیه عرب و سازمان ملل در مورد این همه‌پرسی ابراز نگرانی کرده‌اند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر