انعقاد قرارداد چند میلیارد دلاری عربستان و روسیه

چندین میلیارد دلار قرار داد در حوزه های مختلف در دیدار پادشاه عربستان از رئیس جمهور روسیه در مسکو میان دو کشور به امضاء رسید.
کد خبر : ۷۵۷۰۷
ولادیمیر پوتین

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از راشاتودی، به دنبال دیدار «سلمان بن عبدالعزیز السعود»، پادشاه عربستان سعودی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در مسکو چندین میلیارد دلار قرار داد میان دو کشور منعقد شد.


به گفته مقامات کاخ کرملین، رهبران دو کشور، گام های مشترکی را بمنظور توسعه همکاری های دوجانبه در حوزه تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری و فرهنگی برداشتند.


  همچنین ۸۵ نفر از مدیران عامل شرکت های بزرگ سعودی به منظور انعقاد قرار داد با شرکت های روسی و توسعه مناسبات در همه بخش ها به روسیه سفر کرده اند.


البته پیش از این سفر رسمی، دو کشور صندوق سرمایه گذاری در بخش انرژی را با اعتبار اولیه یک میلیارد دلار تاسیس کرده بودند که از اعتبار آن برای سرمایه گذاری در بخش پروژه های گاز طبیعی و کارخانه های پتروشیمی بهره بری خواهد شد.


در همین حال شرکت نفت «آرماکو» عربستان سعودی قراردادی را با «صندوق سرمایه گذاری مستقیم» روسیه و شرکت فرآیند گاز و پتروشیمی «سیبر» روسیه در پروژه های مشترک مرتبط با  پالایش نفت به امضاء رساند.


از سویی دیگر دو کشور توافق کردند در بخش انرژی هسته ای، کشاورزی، فناوری اطلاعات، تجارت، سرمایه گذاری و توسعه اجتماعی همکاری داشته باشند.


همچنین «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه ،گفت: در حوزه انرژی هسته ای ظرفیت بالایی برای توسعه همکاری داریم و عربستان سعودی قصد دارد یک برنامه جدی را در حوزه انرژی هسته ای شروع کند.


وی در ادامه گفت: انرژی هسته ای می تواند یکی از از منابع اصلی باشد؛ ضمن اینکه می تواند در توسعه صنایع مختلف و همچنین فناوری های نوآورانه در عربستان سعودی کمک قابل توجهی داشته باشد.


«نواک» خاطر نشان کرد: روابط پارلمانی نشان از پویایی است و حلقه های تجاری دو کشور مذاکراتی فشرده ای را شروع کرده اند. به گفته وزیر انرژی روسیه، این برای اولین باری است که یک هیئت بلند پایه از عربستان سعودی متشکل از تقریبا ۲۰۰ نماینده و ۸۵ نفر از مدیران عامل شرکت های بزرگ این کشور به روسیه سفر می کنند.


وی تصریح کرد که توسعه همکاری های تجاری، اقتصادی، علمی و فنی در یک دوره میان مدت در دستور کار دو کشور است.


بر پایه این گزارش، انتظار می رود «ولادیمیر پوتین» و پادشاه عربستان بر روی تعهد تمدید توافق کاهش تولید نفت اوپک توجه خاصی داشته باشند تا به افزایش بهای نفت منجر شود.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر