15 مهر 1396 - 10:47

مدل بومی توسعه روستاطراحی شود/بیکاری،آب ومحیط زیست؛چالش های کشور

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه توسعه روستایی به معنای شهری شدن آن نیست، گفت: باید به مدل بومی از توسعه روستاها دست یابیم.
کد خبر : ۷۵۷۲۵
جهانگیری

به گزارش ایبِنا از خبرگزاری صدا و سیما، اسحاق جهانگیری که صبح امروز (شنبه) و در همایش روز ملی روستا سخن می گفت، با بیان این مطلب افزود: روستاها ظرفیت های پنهان زیادی برای توسعه دارند اما مهمترین این ظرفیت ها افراد نخبه و نیروی انسانی آنهاست.


وی با بیان اینکه ایران کشوری جوان با ظرفیت جوانان تحصیل کرده است که این امر مهمترین سرمایه توسعه کشور است و هنر مسئولان باید این باشد که از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کنند، اظهار داشت: در بخش روستایی مسئولان باید بتوانند از این ظرفیت معنوی برای توسعه و پیشرفت روستاها استفاده کنند.


جهانگیری ادامه داد: برای توسعه همه جانبه کشور باید مراکز تصمیم گیری و برنامه های توسعه ای به جلب توجه به توسعه روستاها داشته باشند؛ نخبگان و صاحب نظران کشور نباید فکر کنند روستا وقتی توسعه می یابد که به شهر تبدیل شود چون این امر موجب ضرر و زیان به روستاها می شود و باید نگرشی که روستاییان به زندگی دارند و واقعیت هایی که منتقل می کنند به مدل های خوبی برای توسعه روستایی منجر شود.


معاون اول رئیس جمهوری یکی از این نمونه های توسعه بومی را ایجاد مدرسه در کوچ با همت مرحوم بهمن بیگی دانست و افزود: این طرح برای آموزش عشایر متکی بر خصلت های زندگی عشایر بود که نتیجه خوبی برای کشور دربرداشت.


جهانگیری گفت: برنامه های توسعه در روستا باید به گونه ای باشد که در عین برخورداری از خدمات موردنیاز زندگی و فناوری، روستا باقی بماند و نباید به شکل کاریکاتور کوچکی از شهر در روستا فکر کنیم.


وی خواستار کمک نخبگان روستایی در زمینه ایجاد فرهنگ روستایی به دولت شد و تاکید کرد: در موضوع اقتصاد مقاومتی هم مهمترین کانون توسعه اقتصاد مقاومتی مناطقی هستند که متکی به تولید باشند و به همین دلیل روستاها نقش مهمی در تحقق آن دارند.


وی افزود: پیام اقتصاد مقاومتی این است که باید تمام برنامه های دستگاه های مختلف کشور زیرمجموعه اقتصاد مقاومتی باشند و روح اقتصاد مقاومتی می گوید باید اقتصاد مقابل تکانه های خارجی مقاوم باشد.


بیکاری، آب و محیط زیست؛ سه چالش کشور


جهانگیری سه چالش مهم پیش روی کشور را بیکاری، آب و محیط زیست دانست و تاکید کرد: در هر سه بخش روستاها می توانند نقش کلیدی در رفع این سه معضل ایفا کنند و سیاست دولت در این بخش هم این است که کشور با رشد مستمر، پایدار و اشتغالزا بتواند بر این مشکلات فایق آید.


وی افزود: در موضوع رشد اقتصادی باید امنیت تولیدکننده و سرمایه گذار فراهم شود و چنانکه در پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب هم اعلام شد که باید برای رشد پایدار سرمایه گذاری ایجاد شود بلافاصله رهبر معظم انقلاب بر امنیت سرمایه گذاری تاکید کردند.


معاون اول رئیس جمهوری اهمیت سرمایه گذاری را امنیت روانی همه جامعه دانست و گفت: بخش خصوصی دانا و آگاه است و می فهمد که مسئولان چقدر به حرف هایی که می زنند عمل می کنند و امروز اگر کسی حرمت بخش خصوصی را رعایت نکند در مسیر آمریکا عمل می کند و در مقطعی که آمریکا و دیگران برای برجام خط و نشان می کشند و ما به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم این گونه عمل می کنند.


جهانگیری افزود: بخش خصوصی حتما می خواهد که با فساد مبارزه شود چون فساد در کشور توسعه یافته و به جاهای حساسی رسیده و من بیش از بقیه اطلاع دارم که به کجا رسوخ کرده است.


وی گفت: باید به صورت همه جانبه با فساد مبارزه کرد اما هیچ کس حق ندارد به بهانه مبارزه با فساد تسویه حساب سیاسی کند و نهادهای امنیتی باید در چارچوب قانون عمل کنند.


جهانگیری افزود: چالش های پیش رو با مدیریت صحیح قابل حل است و با اتکا به ظرفیت های درون کشور می توانیم زندگی و معیشت افراد را به زندگی شرافتمندانه تبدیل کنیم.


وی آبخیزداری و آبخوان داری را یکی از برنامه های مهم دولت دوازدهم در تحقق برنامه ششم توسعه دانست و افزود: آبیاری مدرن با منابع بیشتری در دستورکار دولت قرار گرفته و در چالش های محیط زیست باید در بخش روستا و عشایر از خاک، جنگل و مراتع به صورت جدی حراست شود.


معاون اول رئیس جمهوری زمین خواری را یکی از مشکلات بزرگ کشور دانست و گفت: متاسفانه زمین های حاصلخیز به کاربری های دیگری نظیر ویلا و کارخانه سازی تبدیل شده درحالی که میلیون ها سال طول می کشد تا خاک شکل بگیرد و جنگل ها بزرگترین سرمایه کشور هستند به همین دلیل روستایی ها باید خود کمک کنند و اجازه ندهند که جنگل ها و مراتع تغییر کاربری پیدا کنند.


جهانگیری افزود: در زمینه توسعه روستاها هم باید به خدمات موردنیاز روستاییان و عشایر از جمله راه، آب آشامیدنی و بهداشت بپردازیم که دولت در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است.


رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: در حال حاضر ۹۲ درصد روستاها از راه مناسب برخوردارند و در زمینه آب آشامیدنی دولت سال قبل ۵۰۰ میلیون و امسال ۳۰۰ میلیون دلار به این موضوع اختصاص داد و سال قبل ۲ هزار و ۹۵۰ روستا به آب آشامیدنی سالم دسترسی یافتند که معادل ۱۰ سال قبل از آن بود.


وی همچنین گازرسانی و ایجاد شبکه بهداشت در همه روستاها را از دیگر اقدامات مهم دولت برای توسعه مناطق روستایی دانست و تاکید کرد: هم اکنون ۷۷ درصد روستاها و ۶۱ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار از گاز بهره مند هستند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها