16 مهر 1396 - 09:53
نوبخت اعلام کرد؛

تقدیم لایحه بودجه ۹۷ قبل از ۱۵ آذر/ جراحی نظام بودجه‌ریزی

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: با شرایط جدید بودجه‌نویسی و جراحی نظام بودجه‌ریزی که امسال توسط دولت در حال انجام است، بودجه سال ۱۳۹۷ پیش از ۱۵ آذر به مجلس می‌رسد.
کد خبر : ۷۵۷۸۰
محمدباقر نوبخت

به گزارش ایبِنا، محمدباقر نوبخت که صبح امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس به منظور گزارشی درباره نحوه واگذاری طرح‌های عمرانی نیمه تمام سخن می‌گفت، با اعلام این خبر افزود: آنچه در برنامه ششم تصویب شده در بودجه ۹۷ تبلور پیدا می کند و من از نمایندگان و رئیس مجلس برای همکاری های صورت گرفته به منظور جراحی بزرگ بودجه‌ریزی قدردانی می کنم.


وی ادامه داد: هفته آینده گزارش مشروحی از نحوه نوین بودجه نویسی ارائه می کنم.


معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه از ۴ هزار و ۱۳۱ پروژه به ارزش ۴۵ هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان در دست واگذاری است، افزود: این مبلغ، مبلغ سرمایه گذاری اولیه آن برآورد شده و از محل این واگذاری صرفه‌جویی معادل سالانه ۴ هزار و ۳۸۶ میلیارد تومان شده و مبلغ کل صرفه‌جویی به تفکیک پروژه‌های ملی و منطقه‌ای ۶۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.


نوبخت تصریح کرد: در واگذاری‌ها از ظرفیت‌های متنوع قانونی که در اختیار دولت قرار گرفته، استفاده شد اما هنوز ما نیازمندیم برای برخی دیگر از این ظرفیت‌ها از مجلس اجازه قانونی بگیریم؛ به همین جهت ما در گزارش مکتوب به این موارد اشاره کردیم که هم باید در بررسی بودجه اعمال شود و هم در قوانین مستقلی که تدوین می شود.


وی افزود: دولت مانند مجلس به درستی دریافت کرد که ما با وضعیت فعلی اعتبارات عمرانی و جاری با توجه به فزاینده بودن اعتبارات جاری نمی توانیم کاری بکنیم و بخش زیادی از اعتبارات عمرانی ما نیز در تسخیر اعتبارات جاری است.


رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: از بودجه ۳۰۶ هزار میلیارد تومانی که تقدیم مجلس کردیم، مجلس هزینه‌های جاری را به ۳۴۶ هزار میلیارد تومان رساند و باید توجه کرد هر مقدار بودجه جاری را افزایش دهیم کم می آوریم و برای حل مشکل پروژه‌های عمرانی یا باید بخشی از آنها را واگذار کنیم یا باید بتوانیم همین مبلغ محدودی را که در اختیار داریم به کار گیریم.


معاون رئیس جمهوری ادامه داد: از ۵۸ هزار میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، بخشی برای طرح‌های عمرانی پرداخت شد؛ بخشی از آنها به فروش رسید که منابع آن به خزانه واریز شد و بخش دیگری از آنها از طریق مشارکت بخش خصوصی که در قانون بودجه هم دولت به آن مقید شده، پیش رفته و در گزارش مکتوبی که به مجلس دادیم، در آن آورده شد.


سخنگوی دولت اظهارداشت: با عنایت به اینکه مجموع منابعی که ما برای طرح‌های عمرانی داشتیم و محدودیت‌هایی در این بخش داریم تاکنون حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی بودجه تخصیص دادیم که ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن نقدی بود.


وی با بیان اینکه براساس روال گذشته اتمام این پروژه‌ها ۱۲ سال زمان و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز داشتیم، ادامه داد: برای شناسایی وضع ۶۵ هزار طرح یا پروژه استانی و ۶ هزار پروژه ملی اقداماتی انجام دادیم؛ بر اساس ابلاغیه مجلس باید نسبت به واگذاری این پروژه‌ها اقدام می کردیم اما همه این طرح‌ها از توجیه اقتصادی از منظر خصوصی و پیمانکاری برخوردار نبودند به این نحو که پیمانکاری حاضر به خرید پروژه راه روستایی که قرار بود در اختیار مردم عام قرار گیرد، نمی‌شد.


نوبخت با بیان اینکه ساز و کار نوین در جهان برای انجام پروژه‌ها به سبک عمومی- خصوصی وجود دارد، عنوان کرد: تصمیم گرفتیم از این روش نوین استفاده کنیم و آموزش‌های لازم را ارائه کردیم؛ همچنین سایتی طراحی کردیم تا بر اساس آن وضعیت ۶۵ هزار پروژه استانی و ۶ هزار پروژه ملی را بررسی کنیم تا پروژه‌هایی که قابلیت واگذاری و مشارکت به بخش خصوصی را دارد، احصاء و در سایت طراحی شده ارائه کنیم.


سخنگوی دولت با بیان اینکه به این منظور آیین‌نامه هایی تدوین شد، ادامه داد: اما دستگاه‌های خصوصی به دلیل ریسک‌های زیادی که در واگذاری یا فروش پروژه‌ها وجود داشت تمایلی به خرید پروژه‌ها نداشتند اما در نهایت در سامانه چنین فضایی ایجاد شد و پروژه‌ها را به ۳ گروه نیمه تمام استانی، تمام ملی و پروژه‌های نیمه تمام استانی در بخش دولتی تقسیم کردیم و پروژه‌ها را یا به بخش غیردولتی واگذار کردیم یا قرارداد مشارکتی عمومی خصوصی منعقد کردیم.


وی ادامه داد: همچنین۱۷۹ پروژه جدید ملی و ۷۵ پروژه جدید استانی را که دولت در آن هنوز هزینه نکرده بود را به بخش‌های خصوصی واگذار کردیم. همچنین برآورد شد بعد از آن که پروژه‌ها به اتمام برسد نگهداری آنها هزینه سالانه می‌طلبد بنابراین دو هزار و ۷۸۱ پروژه تکمیل شده را نیز به بخش خصوصی واگذار کردیم.



صرفه جویی ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی دولت


نوبخت با اشاره به کل واگذاری‌ها از نیمه سال ۹۵ تا خرداد ۹۸ تأکید کرد: بالغ بر ۴۴ هزار و ۱۳۱ پروژه را واگذار کردیم که سرمایه‌گذاری بالغ بر ۴۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در این باره صورت گرفت و در واقع دولت سالانه ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی کرده است و این کل صرفه‌جویی در دوران بهره‌برداری ۶۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود.


معاون رئیس جمهوری افزود: توانستیم ۶ درصد از طرح‌های جدید، ۲۷ درصد از طرح‌های نیمه تمام و ۶۷ درصد از پروژه‌هایی که سابقه دریافت اعتبار از بودجه عمومی را داشتند واگذار کنیم.


وی تأکید  کرد: واگذاری  ۴ هزار و ۱۳۱ پروژه در چنین شرایطی با این فضای کسب و کار از نظر ما گام اول و درستی بود، لازم بود اما کافی نیست.


رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه گزارش مکتوبی از نحوه واگذاری پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای به مردم به نمایندگان مجلس ارائه می‌شود، گفت: این حق نمایندگان است بدانند چه مقدار پول وارد خزانه شده است و این پول چه میزان از منابع نفتی و غیرنفتی بوده است؛ سازمان برای تدوین بودجه سال ۱۳۹۷ اقداماتی را در دست دارد که قبل از ۱۵ آذر لایحه بودجه سال۹۷ روی میز نمایندگان خواهد بود.


نوبخت با بیان اینکه بودجه سال ۹۷ به شکل متفاوتی تدوین می‌شود، عنوان کرد: نمایندگان انتظار دارند که بودجه سال آینده مطابق برنامه ششم توسعه ارائه شود به همین جهت یکشنبه دو هفته آینده گزارش مشروحی از نحوه بودجه‌ریزی برای بودجه سال ۹۷ ارائه خواهیم کرد.



واگذاری یکهزار و ۴۱۸ پروژه نیمه تمام در سال جاری


نوبخت با اشاره به اینکه برای واگذاری پروژه ها از ظرفیت قانونی که مجلس شورای اسلامی در اختیار دولت قرار داده استفاده شده است، گفت: برای برگزاری برخی دیگر از پروژه ها نیاز به کسب مجوز از سوی نمایندگان است که امیدواریم این مهم به صورت قوانین مستقل یا در بودجه ۹۷ تصویب شود.


وی با بیان اینکه برای واگذاری ۱۷۵ پروژه از ماده الحاق ۲ قانون استفاده شده است، تصریح کرد: در  این بین ۷۷۹ پروژه ملی و استانی نیز از سایر ظرفیت های قانونی برای واگذاری آن ها استفاده شده است.


رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه تاکنون ۴ هزار و ۱۳۱ پروژه نیمه تمام عمرانی به مردم واگذار شده است، گفت: برای اتمام طرح های عمرانی دو راه وجود دارد یا باید به سمت برون سپاری حرکت کرد که واگذاری بیش از ۴ هزار پروژه نمادی از این راه تلقی می شود یا اینکه مبلغ محدود بودجه های عمرانی را به طرح های نیمه تمام اختصاص دهیم که آن هم کافی نیست.


نوبخت تصریح کرد: هزینه های جاری در بودجه کشور افزایش یافته و این مهم سبب می شود اعتبار لازم برای طرح های عمرانی کاهش یابد.


وی با اشاره به اینکه بخشی از پروژه ها به فروش رسیده و مبلغ آن مستقیما به خزانه واریز شده است، گفت: در این بین بخشی دیگر از پروژه های ناتمام نیز با مشارکت بخش خصوصی به اتمام رسیده است.


رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به طرح های عمرانی تخصیص یافته است، افزود: در این میان ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی پرداخت شده است.


نوبخت با اشاره به اینکه باید از اعتبارات دولتی به صورت اهرم برای اتمام پروژه های نیمه تمام استفاده شود، اظهار داشت: براین اساس ۲۵ درصد اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه ها از سوی دولت پرداخت شده، ۲۰ درصد از سوی پیمانکار و ۵۵ درصد مابقی طبق قانون از طریق سرمایه گذاری یا ارائه تسهیلات بانک ها تامین می شود.


وی با اشاره به بند الف تبصره ۱۹ گفت: براساس قانون مذکور دولت باید در خصوص ۵۵ درصد اعتبار موردنیاز ضمانت ارائه کند که پیش نویس آئین نامه مربوط به این مهم نیز توسط سازمان برنامه و بودجه تهیه شده و در اختیار مجلس شورای اسلامی نیز قرار خواهد گرفت.


رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه ۶۵ هزار پروژه نیمه تمام استانی و ۶ هزار پروژه نیمه تمام ملی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: براین اساس ۱۴۱۸ پروژه نیمه تمام به منظور واگذاری در سال جاری تعیین شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها