16 مهر 1396 - 15:15
معاون سازمان برنامه؛

۵۰ درصد اقتصاد مالیات نمی‌دهد/ آغاز ساماندهی معافیت‌های مالیاتی

معاون سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: کارگروهی مشترک از نمایندگان وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه، معافیت‌های مالیاتی در کشور را ساماندهی می‌کنند.
کد خبر : ۷۵۸۱۴
 سید حمید پورمحمدی

به گزارش ایبِنا، سیدحمید پورمحمدی در اجلاس مدیران مالیاتی سراسر کشور با تاکید بر اینکه بهترین شیوه بازتوزیع ثروت در جامعه، مالیات است، گفت: مالیات بهترین شیوه بازتوزیع ثروت در جامعه و برگرفته از آموزه های دینی است.


معاون سازمان برنامه و بودجه که در جمع مدیران مالیاتی سراسر کشور سخن می‌گفت، با اشاره به خاستگاه دینی زکات و مالیات و توصیه اولیاء و بزرگان دین به پرداخت زکات که به منزله بخشش الهی از طریق مردم به مردم است، عنوان کرد: مالیات از دیدگاه دینی، عرضه و بازتوزیع ثروت در جامعه و در حقیقت بخشش و سخای الهی و از مظاهر و جلوه های رحمت است.


پورمحمدی با اشاره به معانی مختلف زکات خاطرنشان کرد: زکات که در قرآن از نماز بیشتر تکرار شده، به معنای بخشش، حمایت عدالت اجتماعی و حمایت از اجتماع است و مالیات که تصویر امروزی از زکات است نیز از همین ارزش و جایگاه والا و فاخر برخوردار است.


معاون سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه در انجام ماموریت مهم اخذ مالیات از مردم که عمران و آبادانی کشور و رفاه مردم بدان وابسته بوده و امری دینی و الهی است، رعایت اخلاق و احترام به حقوق مردم بسیار حیاتی است، اظهارداشت: این جایگاه فاخر مالیات، باعث شده تا کارگزاران نظام مالیاتی که در تحقق امر مهم بخشش الهی مشارکت و نقش دارند، نیز از جایگاه مهم و والایی برخوردار بوده و این سازمان از جایگاهی متعالی تری در حکومت اسلامی برخوردار باشد.


پورمحمدی با اشاره به اثرات بی بدیل مالیات در ارتقای متغیرهای کلان اقتصادی گفت: ما به عنوان بازیگران این نسل، نباید منابع خدادادی همچون نفت را که متعلق به آیندگان و همه نسل هاست، صرف تامین هزینه های جاری کشور کنیم و با اتکای بودجه به مالیات باید منابع خدادادی را برای آیندگان حفظ کنیم.


وی در ادامه به برخی اهداف و کارکردهای مهم مالیات در اقتصاد و جامعه اشاره کرد و افزود: اهداف درآمدی و بودجه ای، اهداف توزیعی، اهداف تثبیتی و اهداف تخصیصی، برخی از اهداف و کارکردهای مهم مالیات در اقتصاد هستند و در حقیقت حفظ و ثبات جامعه منوط به افزایش سهم مالیات در تامین هزینه های جاری کشور است.


معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه در بخشی از سخنان خود که پیرامون روابط مالی مردمان و حاکمان در گذر تاریخ ایران بیان می شد، عنوان داشت: ارتقای شفافیت اقتصادی به عنوان یکی از ضرورت های تحول اقتصادی و از پیش نیازهای حرکت اقتصاد و جامعه به سمت پیشرفت و آبادانی، از طریق توسعه نظام مالیاتی میسر است که در نهایت منجر به همراهی هر چه بیشتر مردم با برنامه های دولت و در نتیجه افزایش رضایتمندی و اعتماد مردم به دولت می شود.


وی مبارزه بی وقفه با فرار مالیاتی را از مهمترین مسئولیت های نظام مالیاتی برشمرد و گفت: کاهش فرار مالیاتی مسیر تحول اقتصادی و توسعه همه جانبه کشور را هموار می سازد.


پورمحمدی با ذکر این مطلب که در حال حاضر حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد اقتصاد از مالیات معاف است، گفت: معافیت های گسترده در اقتصاد باعث شده تا میزان مالیات وصولی با حجم اقتصاد کشور تناسب نداشته باشد و بدین منظور کارگروهی مشترک از نمایندگان وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه، معافیت های مالیاتی در کشور را ساماندهی خواهند کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر