17 مهر 1396 - 10:23
مدیرعامل بانک تجارت با ایبِنا مطرح کرد؛

بهبود روابط بانکی زمینه‌ساز اجرای موفق تک‌ نرخی شدن ارز

مدیرعامل بانک تجارت گفت: بهبود روابط بانکی و روان شدن جریان نقل و انتقال ارز در اجرای موفقیت‌آمیز تک نرخی شدن ارز می‌تواند موثر باشد.
کد خبر : ۷۵۸۴۹
مقدم

محمد ابراهیم مقدم نودهی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به چالش‌های بازار پول در کشور افزود: بازار پول، سرمایه و صنعت بیمه طی سال‌های گذشته با بحران‌های عمیقی روبرو بوده‌اند که ناشی از تورم، افزایش نقدینگی و رکود اقتصادی بود و به همین منظور دولت یازدهم با سیاست انضباط و انقباض اقتصادی تصمیم گرفت تا اوضاع را سروسامان داده و تنش‌های اقتصادی را از بین ببرد.


وی افزود: در دولت یازدهم شاهد کاهش تورم از رقم ۴۵ درصد تا ۹ درصد، ثبات نسبی نرخ ارز و رشد اقتصادی چشمگیر در مقایسه با سال‌های گذشته بودیم که با وجود این توفیقات دولت دوازدهم در شروع کار خود با چالش‌هایی روبرو است.


مدیرعامل بانک تجارت با تاکید بر اینکه رشد نقدینگی طی سال‌های اخیرو رسیدن به رقم ۱۳۰۰ میلیارد تومان فقط یکی از این چالش‌هاست، گفت: رکود اقتصادی نیز سبب شد تا دولت نرخ سود بانکی را کاهش داده و به حدود ۱۵ درصد برساند. این در حالی است که تولید و سرمایه‌گذاری در شرایطی قرار دارد که بتوان این نقدینگی را به سوی آن حرکت داد.


مقدم نودهی با اشاره به اینکه با تداوم شرایط رکودی و کاهش نرخ سود بانکی این نگرانی وجود دارد که ثبات موجود تغییر کند، تصریح کرد: گسترش احتمالی موسسات غیرمجاز، تمرکز شدید روی بانک‌ها برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی، کاهش قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌ها با توجه به انجماد دارایی‌های آنها و عدم بازگشت نسهیلات اعطایی و... را می‌توان از جمله چالش‌های اصلی بازار پول ذکر کرد.


وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های دولت برای اصلاح بازار پول باید در چند محور به موازات هم دنبال شود، افزود: در کوتاه مدت دولت باید بر تقویت نقش نظارتی بانک مرکزی، سیاست‌گذاری پولی، بهبود محیط کسب و کار بانکی و انضباط مالی تمرکز کند.


مدیرعامل بانک تجارت ادامه داد: افزایش قدرت وام‌دهی بانک‌ها که با سه هدف بهبود وضعیت جریان نقد، کاهش انجماد دارایی‌ها و افزایش پوشش ریسک دنبال می‌شود، می‌تواند گام دیگری در جهت اصلاح بازار پول تلقی شود.


مقدم نودهی خاطرنشان کرد: اقدامات اخیر بانک مرکزی در ساماندهی موسسات مالی غیرمجاز از جمله بخشی از اقدامات برای بهبود محیط کسب و کار ارزیابی می‌شود؛ منوط به اینکه تا انتها ادامه داشته باشد و از این دستاورد محافظت لازم به عمل آید.


وی افزود: در گذشته موسسات مضاربه‌ای، ایجاد موسسات قرض‌الحسنه و بعد از آن شکل‌گیری تعاونی‌های اعتبار ترفندهایی بودند که عملا به بازار پول کشور آسیب‌های زیادی را وارد کردند و مراقبت‌های لازم برای جلوگیری از چنین معضلاتی بسیار مهم خواهد بود.


مقدم نودهی تاکید کرد: به موازات این امر باید سلامت بانک‌ها و موسسات مالی ارتقا یابد و رعایت شاخص‌های استاندارد بانکی بین‌المللی، بهره‌گیری از مدیران با تجربه و آگاه در اداره بانک‌ها و موسسات پولی و مالی از جمله مسایل مهم دیگر در این حوزه است.


مدیرعامل بانک تجارت با بیان اینکه بانک مرکزی ضمن نظارت باید حمایت‌های لازم را در جهت سوق دادن بانک‌ها به رعایت استانداردهای بین‌المللی بانکداری به عمل آورد، گفت: تک نرخی شدن ارز که از جمله برنامه‌های وزیر اقتصاد و دارایی در دولت دوازدهم است، جزو اولویت‌هایی است که اجرا شدن آن در بهبود بازار پول بسیار موثر خواهد بود. این در حالی است که بهبود روابط بانکی و روان شدن جریان نقل و انتقال ارز در اجرای موفقیت‌آمیز تک نرخی شدن ارز می‌تواند کمک کند.


وی یادآور شد: تجربه ناموفق این موضوع طی سال‌های گذشته توجه و مراقبت ویژه در اجرای این برنامه را می‌طلبد، در عین حال بسترسازی لازم برای استفاده از منابع مالی خارجی جهت اجرای طرح های عمرانی باید به عمل آید.


مقدم‌نودهی در پایان خاطرنشان کرد: قراردادهای اخیر برخی از بانک‌ها با اگزیم بانک کره جنوبی نمونه خوبی است که باید با سایر کشورها نیز دنبال شود، چراکه به عقیده بسیاری از صاحب نظران نظام بانکی این اقدام از جمله اقداماتی است که جریان اصلاح بازار پول را تسریع خواهد کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها