۳ هزار میلیارد دلار؛ تقاضای پوشش ریسک در اقتصاد ایران

خالص موجودی سرمایه در ایران حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار است که ریسک نهفته در این سرمایه بیش از ۳ هزار میلیارد دلار برآورد می شود.
کد خبر : ۷۵۸۸۰
بیمه

به گزارش خبرنگار ایبِنا، پرویز خسروشاهی قائم مقام بیمه مرکزی که هفته گذشته و در نشست دو روزه اقتصادی ایران و اروپا در زوریخ سوئیس شرکت کرده بود، این رقم را اعلام کرده است.


در این نشست دو روزه که پنل های تخصصی در حوزه های مختلف اعم از بانک و بیمه، صنعت، تجارت، گردشگری و ... با موضوع زمینه های توسعه سرمایه گذاری خارجی در ایران در حاشیه آن برگزار شد، علاوه بر مسئولین اقتصادی ایران، هلگا اشمیت معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سفرای برخی از کشورهای اروپایی مقیم ایران مانند انگلیس، دانمارک و هلند نیز حضور داشتند.


از سوی صنعت بیمه ایران نیز علاوه بر پرویز خسروشاهی قائم مقام بیمه مرکزی، یونس مظلومی مدیرعامل بیمه تعاون و غلامرضا کرد زنگنه نائب رئیس هیات مدیره بیمه معلم حضور داشتند.


این نشست در حالی برگزار می شد که بعد از برجام تحولات مهمی در صنعت بیمه ایران رخ داد و نسبت واگذاری اتکایی به خارج از کشور که به کمتر از یک درصد در دوره تحریم ها رسیده بود، بتدریج بهبود یافت.


با لحاظ مشارکت بیمه‌گر اتکایی بزرگ اروپایی اسکور در قرارداد مازاد خسارت بازار بیمه ایران (CAT) که در هفته‌های اخیر قطعی شد این نسبت رشد چشمگیری نیز خواهد یافت.


خسروشاهی در این نشست اعلام کرد که پس از برجام، حدود ۷۰ درصد نفتکش‌های ایران و بیش از ۴۵ درصد کشتی‌های ایرانی توانسته‌اند از کلوب بین‌المللی  IG پوشش بیمه‌ای بگیرند؛ همچنین کشتی‌های بیمه‌شده توسط موسسات P&I ایران اینک می‌توانند در بنادر کشورهای اروپایی تردد کنند.


اما آمارهای ارائه شده در این نشست، ظرفیت های بکر و استفاده نشده صنعت بیمه کشور را برای سرمایه گذاری فعالان اقتصادی خارجی نمایان کرد.


براین اساس، خالص موجودی سرمایه در ایران حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار است که ریسک نهفته در این سرمایه، بالغ بر ۳ هزار میلیارد دلار برآورد می شود. با این حال در حال حاضر تنها کمتر از ۳۰ درصد این ریسک تحت پوشش بیمه‌ قرار دارد و ۷۰ درصد آن فاقد بیمه است.


قائم مقام بیمه مرکزی در این نشست اعلام کرد که از حدود ۲۵ میلیون خودرو، فقط ۳ میلیون ۱۴۰ هزار دستگاه آنها یعنی ۱۳ درصد پوشش بیمه بدنه دارند و از نزدیک ۸۰ میلیون ایرانی، فقط ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر یعنی ۱۸ درصد، بیمه عمر دارند.


براین اساس تعداد بیمه ‌شده‌ های درمان تکمیلی ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است یعنی فقط ۱۶ درصد مردم از این نوع بیمه برخوردارند.


صنعت بیمه ایران که ضریب نفوذش طی ۲۰ سال گذشته نسبت به تولید ناخالص داخلی همواره در حال رشد بوده، خواهان جذب سرمایه گذاری خارجی است و لزوما واگذاری ریسک را دنبال نمی کند.


در ۲۰ سال گذشته، صنعت بیمه ایران ۴.۵ برابر کل اقتصاد کشور رشد داشته است که نشانگر ظرفیت بالای این صنعت برای توسعه سرمایه‌گذاری است.


با این حال مهم ترین محدودیت های این صنعت برای رشد و توسعه را محدودیت منابع مالی و محدودیت های فنی به ویژه ارزیابی ریسک و مدیریت ریسک بعد از قبول ریسک هستند.


البته در کنار این دو مولفه کلیدی، مسایلی همچون عدم توسعه فرهنگ بیمه و گستره وسیع حضور دولت در اقتصاد نیز از دیگر موانع و محدودیت های موجود برای ناتوانی صنعت بیمه در جذب سرمایه گذاری محسوب می شوند.  


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر