18 مهر 1396 - 09:33
معاون رییس جمهور مطرح کرد:

کاهش هزینه‌ها و سهولت دسترسی به خدمات با رواج استارت آپ‌ها

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: استارت‌آپ‌هایی که در این سال‌ها تشکیل شده‌اند هر روز زندگی ما را تغییر می‌دهند و خدماتی که ارائه می‌دهند باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش سطح دسترسی می‌شود.
کد خبر : ۷۵۹۱۴
سورنا ستاری

به گزارش خبرنگار ایبنا، سورنا ستاری امروز در صبحانه کاری با اعضای اتاق بازرگانی ایران افزود: از ابتدای دولت یازدهم با توجه به مشکلاتی چون فرار مغزها، عدم تعامل صنعت و دانشگاه و ... سعی کردیم ایده‌های جدیدی در اقتصاد داشته باشیم.


وی افزود: کسب و کارهای دانش‌بنیان را با حجم بسیار کوچکی آغاز کردیم و اکنون ۳ هزار و ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان داریم که سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان است که هر سال نیز دو برابر می‌شود.


معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر اینکه از دانشگاه دولتی ایده در نمی‌آید، گفت: باید دانشگاه‌هایی داشته باشیم که بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد بودجه‌شان توسط بخش خصوصی تامین شود و اکنون به این سمت در حال حرکت هستیم.


ستاری با بیان اینکه بستر آموزش شهرها هستند و به این دلیل بحث شهرهای خلاق مطرح می‌شود، اظهار داشت: اخیرا با شهرداری تهران پیگیری‌های جدی برای ایجاد شهر خلاق داشته‌ایم.


وی خاطرنشان کرد: استارت‌آپ‌هایی که در این سال‌ها تشکیل شده‌اند هر روز زندگی ما را تغییر می‌دهند و خدماتی که ارائه می‌دهند باعث کاهش هزینه ها و افزایش سطح دسترسی می‌شود برای مثال در حوزه حمل و نقل درون شهری شاهد این مسئله بوده‌ایم که می تواند به حمل و نقل بین شهری نیز تسری پیدا کند.


ستاری تاکید کرد: استارت آپ های حوزه خدمات باید هفته‌ای ۱۰ درصد رشد داشته باشد و اگر این میزان کمتر باشد نشان‌دهنده مشکل در کارشان است.


وی افزود: در حوزه تکنولوژی شرکت‌های بسیار خوبی در حوزه بیوتکنولوژی داریم و اگر می‌خواهیم این رشد را ادامه دهیم باید نوع اقتصاد را عوض کنیم و به سوی اقتصاد دانش‌بنیان برویم که برای این منظور باید فرهنگ استخدام را به فرهنگ کارآفرینی تغییر دهیم.


معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: سال گذشته فروش شرکت‌ها در حوزه نانو ۹۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به سال ماقبل سه برابر شد. همچنین از نظر تعداد مقالات در حوزه نانو رتبه چهارم دنیا را در اختیار داریم.


ستاری اظهارداشت: آنچه که اقتصاد دانش بنیان را شکل می‌دهد زیست بومی است که باید شکل گیرد و شکل گیری آن تنها کار دولت نیست.


وی ادامه داد: در ۱۰۰ سال گذشته پس از استخراج نفت خیلی چیزها را از دست دادیم که یکی از مهمترین این موارد فرهنگ توجه به ایده ها و نیروی انسانی بوده است.


وی افزود: در معاونت علمی کمتر از ۵ درصد هزینه ها جاری است و معتقدیم که اجرا کار دولت نیست، چرا که بنای دانش بنیان بر پایه شرکت‌های خصوصی است و هیچ شرکت خصولتی نیست در این حوزه نداریم.


وی تصریح کرد: قانون شرکت‌های دانش بنیان از قوانین مدرن کشور است و هرچند بازنگری آن را شروع کرده ایم اما هنوز ایده خاصی نداریم که چه تغییراتی در آن انجام دهیم.


ستاری خاطرنشان کرد: یکی از معضلات زیست بوم در این حوزه شتاب دهنده ها هستند که اکنون ۲۰ تا ۲۵ شتاب دهنده فعال هستند که این تعداد کم است.


وی ادامه داد: استارتاپ ها با وام شکل نمی‌گیرند و نیاز به سرمایه گذاری خطرپذیر دارند؛ باید به سرمایه گذاران اثبات کنیم که به جای سرمایه گذاری در حوزه ساختمان، مراکز تجاری و غیره در شرکتهای دانش بنیانی سرمایه‌گذاری کنند که هفته ای ۱۰ تا ۱۲ درصد رشد دارند.


معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: در حوزه شرکت های دانش بنیان مشکل ارزیابی داریم و ارزش شرکت ها مشخص نیست که در این زمینه نیاز به شرکت های ارزیاب داریم.


وی با بیان اینکه فعالیت شرکتهای دانش بنیان در بورس و به ویژه فرابورس در حال رشد است، گفت: تاکنون صندوق‌های خطرپذیر سه پذیره‌نویسی و هشت مورد ثبت داشته اند و ماهی یک پذیره نویسی انجام می شود، همچنین بورس ایده نیز در حال فعالیت است اما رشد لازم را نداشته است.


وی با بیان اینکه در این زیست بوم نواقص زیادی وجود دارد، گفت: توسعه آینده تهران در ساختمان سازی نیست، بلکه آینده در مغز جوانان این شهر است، سوله ها و فضاهای فاقد استفاده زیادی در این شهر وجود دارد که باید استارت‌آپ فکتوری‌ها در آنها راه‌اندازی شوند و سرمایه گذاری در این حوزه را به همه سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنیم.


وی با اشاره به گزارش آنکتاد درباره علم و فناوری در ایران گفت: رتبه GII ایران از ۱۲۰ و ۷۵ رسیده و در معیار نیروی انسانی چهارم در رتبه دنیا قرار داریم اما در فضای کسب و کار رتبه مناسبی نداریم و شاهد توسعه ای کاملا نامتقارن هستیم.


حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق ایران نیز در این جلسه گفت: مرز بین وظایف مأموریت‌ها و اهدافی که وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری دنبال می‌کنند در برخی مواقع مشخص نیست و شاهد موازی کاری در این حوزه هستیم.


وی افزود: همچنین به نظر می‌رسد حوزه نوآوری و فناوری متولی خاصی ندارد فعالیت های معاونت علمی بیشتر به سمت تکنولوژی میل می کند.


سلاح‌ورزی ادامه داد: سختی های فضای کسب و کار در حوزه دانش بنیان بیشتر از سایر حوزه‌ها است و تورم و تعداد مقررات کار را برای فعالان این حوزه سخت کرده است.


پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: مسیر خطایی که در نظام آموزش ابتدایی کشور طی می کنیم فاجعه های را در کشور و به ویژه مناطق محروم برجای می گذارد و فضاهای آموزشی متناسب با نوآوری و خلاقیت نیست و شکاف ما در این حوزه هر روز با دنیا بیشتر می شود.


وی ادامه داد: تجربه بخش خصوصی نشان می‌دهد که متولیان نظام آموزشی اعتقادی به فناوری ندارند و بسیار محافظه کار هستند.


سلطانی افزود: نرخ بیکاری جوانان ۲۵ تا ۲۶ درصد اعلام شده که این نرخ به دلیل بی مهارتی است و جوانان ما تحصیل کرده ما قابلیت جذب ندارند و از سوی کارفرماها در عطش جذب نیروی کار با مهارت هستند.


وی پیشنهاد کرد در هیئت امنای دانشگاه‌ها کارآفرینان حضور داشته باشند تا خروجی دانشگاه های ما به سمت نیروی کار با مهارت برود.


سلطانی تصریح کرد: در مدل‌های نوین کسب و کار مفهوم ابزار تغییر کرده و اکنون گوشی های هوشمند و تبلت ابزار تولید هستند که پیشنهاد می‌شود نرخ ورود این گوشی ها به کشور را به صفر برسانیم و اجازه دهیم سرعت مسلح شدن مردم به این ابزار تولید افزایش یابد.


وی تأکید کرد: قانون کپی‌رایت امنیت روانی لازم را به تولیدکنندگان نمی‌دهد و تولیدکنندگان نگران این هستند که در مسیر تولید ایده شان نشر کند.


نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: آنچه مانع تولید و عرضه کالاهای دانش بنیان شده فساد است چرا که خریدار این کالاها بیشتر دولت است و دلالان و واسطه ها در این میان تولیدات را به دولت عرضه می کنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر