19 مهر 1396 - 16:01
معاون اقتصادی رییس جمهور:

بازار ارز در آرامش قرار می‌گیرد/ سوداگران ضرر می‌کنند

معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: می‌توان با اطمینان پیش‌بینی کرد که آرامش در بازار ارز ادامه خواهد داشت و بعضی از شتابزدگی‌های کوتاه مدت ممکن است به ضرر سوداگران منجر شود.
کد خبر : ۷۶۰۱۶
محمد نهاوندیان

به گزارش ایبِنا، محمد نهاوندیان در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار داشت: مناسباتمان با اقتصاد جهانی به طور روز افزون در حال افزایش بوده و این موضع‌گیری‌های ناسنجیده و نابخرادانه‌ای که دولت جدید آمریکا اتخاذ کرده باعث شده دیگران در جهان از جمله اتحادیه اروپا به همکاری نزدیک‌تر با ایران علاقه‌مند شوند.


وی با بیان اینکه صف حامیان ایران منسجم‌تر و صف حامیان آمریکا بسیار کمتر و آمریکا منزوی‌تر در این موضع خود شده است، خاطر نشان کرد: به این جهت فرصت افزایش و تغییرات مناسبات اقتصادی ایران با دیگر کشورهای جهان بیش از گذشته شده است.
معاون اقتصادی رئیس جمهور در ادامه گفت: با توجه به اتخاذ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اکنون در شرایطی بسیار بهتر از گذشته ایستاده‌ایم و روی پای خود هستیم، مثلا اگر امروز ذخیره کالاهای اساسی را نسبت به سال ۹۲ مقایسه کنیم، می‌بینیم شرایط بهتر شده است.
نهاوندیان با اشاره به میزان تولیدات، نرخ رشد و پایین آمدن تورم افزود: در مجموع شرایط اقتصادی ایران در درجه بسیار بالاتری در تاب‌آوری و ایستادگی قرار دارد.
وی اظهار داشت: تاثیرات اینگونه لفاظی‌ها را خیلی جدی نمی‌بینم و به انسجام ملت ما و در صحنه بودن فعالان اقتصادی کاملا بستگی دارد و هر کسی که در هر جایی است می‌تواند نقش آفرین باشد و یک بار دیگر ما از این امتحان سرافراز بیرون خواهیم آمد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره برجام گفت: امروز رئیس جمهور در هیئت دولت گفت، برجام اکنون به آزمونی در صحنه جهانی تبدیل شده است آن دولتی که یاغیانه مقررات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد معلوم می‌شود که کیست و آن کشور، ملت و دولتی که احترام بین المللی را به سوی خودش جلب کرده و مورد حمایت همه کشورهای جهان به استثناء یکی دو کشور قرار دارد، ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران است.
نهاوندیان افزود: اتفاقاً یک صحنه انتخاب بین المللی رخ داده که در آن ایران و مواضع حکیمانه، خردمندانه و اخلاقی ایران مورد تحسین جامعه جهانی است و به جایگاه بین المللی ایران کمک خواهد کرد.
معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به وضعیت ارز در این چند روز گفت: یکی از توفیقاتی که در این سه چهار سال اخیر به دست آمده کاهش این التهابات و نوسانات در بازار ارز بود و آرامش عمومی در سطح قیمت ها و تورم حاصل شد و این یک رویکرد استراتژیک اقتصادی دولت بوده و این رویکرد ادامه پیدا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه بعضی از نوسانات ارز تحت تاثیر بعضی از عوامل اقتصادی و روانی است افزود: در سال ۹۵ ما یک حرکت رو به بالایی را داشتیم اما بعد این جبران شد و کسانی که سوداگرانه در این بازار آمده بودند متحمل زیان‌هایی شدند.
نهاوندیان گفت: سیاست ارزی دولت تغییری نکرده و سیاست شناور و مدیریت شده است و آنچه که به صلاح اقتصاد کشور بوده حفظ ثبات اقتصادی است.
معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: با توجه به پایین آمدن نرخ تورم داخلی که مورد تایید کارشناسان هم است و با توجه به تورم خارجی باید این مدیریت صورت بگیرد و در قانون برنامه توسعه هم مورد تصویب قرار گرفته بود و همین سیاست ادامه پیدا خواهد کرد و طبعاً فعالان اقتصادی هم که سابقه دارتر هستند بلندمدت نگاه می کنند.
وی افزود: بعضی از شتابزدگی های کوتاه مدت ممکن است به ضرر سوداگران منجر شود.
 نهاوندیان در پایان گفت: بانک مرکزی در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و با توجه به گشایش های بعد از برجام می توان با اطمینان پیش بینی کرد که آرامش در بازار ارز ادامه خواهد داشت.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر