بانک مرکزی اروپا از بحران مالی یونان ۸ میلیارد یورو سود برد

بانک مرکزی اروپا از برنامه کمک مالی به یونان در حدود ٨ میلیارد یورو سود برده که این موضوع منجر به «تضاد منافع» شده است.
کد خبر : ۷۶۰۴۲
بانک مرکزی اروپا

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از فایننشال تایمز، با توجه به مدارک بدست آمده مشخص شد که بانک مرکزی اروپا از بدهی دولتی یونان سود قابل توجهی بدست آورده است.


 اسناد مکتوب حاکی از آن است که بانک مرکزی اروپا بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ میلادی ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو از پرداخت بهره اوراق قرضه تحت عنوان «برنامه خرید اوراق قرضه بورس و بازار» سود برده است.


البته سودهای حاصل از این راه معمولا دوباره در میان ۱۹ بانک مرکزی منطقه یورو توزیع می شوند.


بر همین اساس، روزنامه آلمانی «زودیچه زیتانگ» در سر مقاله خود نوشت؛ بانک مرکزی اروپا در سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از یک میلیارد و یکصد میلیون یورو از پرداخت بهره اوراق قرضه یونان که تقریبا به ارزش ۲۰ میلیارد یورو است و در اختیار داشت، سود کلانی به جیب زده است.


از سویی دیگر تحلیل های انجام گرفته نشان می دهد صندوق بین المللی پول از وام هایی که به یونان اعطاء کرده، ۲.۵ میلیارد یورو سود برده است.


ضمن اینکه مشارکت بانک مرکزی اروپا در برنامه کمک مالی به دولت یونان منجر به «تضاد منافع» شده است.


 بر پایه این گزارش، «برنامه خرید اوراق قرضه بورس و بازار» در سال ۲۰۰۹ میلادی یعنی همزمان با بحران بدهی منطقه یورو با هدف کاهش فشار بازار بر روی هزینه های بدهی کشورهای عضو توسط بانک مرکزی اروپا کلید خورد.


میزان بدهی دولت یوناندر حال حاضر نزدیک به ۳۰۰ میلیارد یورو است که معادل ۱۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور محسوب می شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر