بانک جهانی: نرخ تورم ایران تا سال ۲۰۱۹ میلادی کمتر از ۱۲ درصد است

بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود از چشم انداز اقتصادی ایران عنوان کرد، نرخ تورم ایران تا سال ۲۰۱۹ میلادی کمتر از ۱۲ درصد خواهد بود.
کد خبر : ۷۶۱۴۵
بانک جهانی

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از وب سایت بانک جهانی، بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود موسوم به «چشم انداز اقتصادی ایران» اعلام کرد، به دنبال افزایش سرمایه گذاری در راستای ثبات اقتصادی و سیاسی بیشتری در ایران، رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی قوی تر خواهد بود.


در همین حال این بانک جهانی پیش بینی کرد که رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی با احتساب قیمت های ثابت بازار ۳.۶ درصد باشد.


همچنین تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی به ترتیب ۴ درصد و ۴.۳ درصد برآورد شده است؛ این در حالی است صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی ایران را در سال جاری و آینده میلادی به ترتیب ۳.۵ درصد و ۳.۸ درصد پیش بینی کرده است؛ ضمن اینکه صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی ایران را در سال ۲۰۲۲ میلادی ۴.۱ درصد برآورد کرده است.


در چشم انداز رشد اقتصادی ایران از سوی بانک جهانی به این نکته اشاره شده است که در شرایط معمولی انتظار می رود اقتصاد ایران رشد متعادل قابل توجهی با بهره بردن از ظرفیت نفتی خود داشته باشد.


بانک جهانی اعلام کرد، اقتصاد ایران از اوایل سال ۲۰۱۶ میلای به بعد یعنی همزمان با رفع تحریم های بین المللی شتاب گرفته است.


بانک جهانی نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۷. ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی را کمتر از ۱۲ درصد و به ترتیب ۱۱.۵ درصد، ۱۰.۹ درصد و ۱۰.۶ درصد عنوان کرد.


طبق گزارش صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی به رقم بی سابقه ۱۲.۵ درصد رسید که علت اصلی آن به افزایش تولید نفت این کشور با رفع تحریم ها بر می گردد.


بر همین اساس بانک جهانی برآورد کرد رشد اقتصادی در سایر بخش های ایران با احتساب قیمت های ثابت بازار در سال ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی در حوزه کشاورزی به ترتیب ۴ درصد، ۴.۱ درصد و ۴.۱ درصد خواهد بود و این رقم برای بخش صنعتی ۴.۶ درصد، ۴.۷ درصد و ۴.۸ درصد پیش بینی می شود.


همچنین رشد اقتصادی در بخش خدمات در این بازه زمانی ۲.۳ درصد، ۳ درصد و ۳.۴ درصد در نظر گرفته شده است؛ البته بانک مرکزی در برآورد خود از رشد اقتصادی بخش های کشاورزی، صنعتی و خدمات ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی به ترتیب رقم ۴.۲ درصد، ۲۴.۷ درصد و ۳.۷ درصد را اعلام کرده بود.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر