23 مهر 1396 - 15:19
معاون اقتصادی رییس جمهور:

سخنان ترامپ التهابی در بازارهای ایران ایجاد نکرد

معاون اقتصادی رییس جمهور با اشاره به سخنان رییس جمهور آمریکا گفت: صحبت‌های ترامپ هیچگونه التهابی در بازار ایران ایجاد نکرده است.
کد خبر : ۷۶۱۶۲
محمد نهاوندیان

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمد نهاوندیان در همایش تجارت ایران و عراق اظهارداشت: ایران در دوران تحریم‌ها آموخت که با اتکای به خود و درعین‌حال با ارتباط عزتمندانه با جهان می‌توان توطئه‌های دشمنان را ناکام کرد.


وی با بیان اینکه میزان آسیب‌پذیری ایران درصحنه‌های سیاسی و اقتصادی از اراده‌های ایران‌ستیزانه در جای‌ جای جهان به کمترین میزان رسیده است، گفت: سخنان ترامپ نه‌ تنها تأثیر التهاب انگیزی بر بازارهای ایران نداشت، بلکه فعالان سیاسی و اقتصادی ایران به سخنرانی سراسر لفاظی و بی‌ادبی ترامپ پاسخ دادند.


معاون اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در ایران مؤثر واقع‌ شده و دولت و ملت در اقتصاد کشور همراه و هم‌ هدف هستند، افزود: ایران در توافق برجام پیروز شده و امروز شاهد فاصله افتادن بین آمریکا و متحدان سابق اروپایی‌اش هستیم و این توفیق، حاصل رویکرد عزتمندانه دیپلماسی و اقتصادی ایران است.


نهاوندیان تصریح کرد: پس از برجام، جهانیان به عینه ظرفیت‌های اقتصادی ایران را شناختند و مطابق گزارش مؤسسات مطالعاتی بین‌المللی، ایران امیدوارکننده‌ترین اقتصاد نوظهور جهان است و از آن به‌ عنوان یک فرصت اقتصادی هزار میلیارد دلاری یاد می‌شود.


وی با اشاره به اینکه ایران به دنبال توسعه منطقه‌ای است، گفت: باید رویکرد توسعه مشترک دو کشورایران و عراق بر پایه سرمایه‌گذاری روی ذخایر مشترک، مکمل بودن دو کشور و فرهنگ مشترک طراحی شود که نیازمند نهادسازی است که جای بحث روی آن در چنین همایش‌هایی است. معاون اقتصادی رییس جمهور خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک در یک منطقه مرزی بین دو کشور مطرح شد و این ایده را باید دنبال کرد.


نهاوندیان تاکید کرد: نیازهای میان‌مدت و بلندمدت عراق از سوی ایران باید شناسایی شود؛ به‌ عنوان نمونه در صنعت ساختمان زمینه برای توسعه همکاری‌های مشترک فراهم است و مهندسان ایرانی و عراقی باید برای تأسیس شرکت‌های زیرساختی بزرگ، جزو بزرگترین شرکا باشند.


وی افزود: صنعت دارویی ایران در سال‌های گذشته به افتخارات فراوانی نائل شده، اما سهم ایران در صنعت دارو و تجهیزات پزشکی عراق ناچیز است و باید در این زمینه و سایر زمینه‌ها نظیر بیوتکنولوژی و آی. سی. تی به کار مشترک بپردازیم.


این مقام مسئول با بیان اینکه مانع اصلی تجارت میان دو کشور، روابط بانکی است که به‌ تناسب روابط تجاری پیش نرفته و نهادینه نشده است، گفت: این در حالی است که امروز ایران با برخی کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی روابط بانکی داشته و گام‌های اساسی در این راستا برداشته است.


معاون اقتصادی رییس جمهور تاکید کرد: دو کشور باید به سمت موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی و حتی تجارت آزاد در آینده حرکت کنند، همچنین برداشتن ویزا می‌تواند به گسترده‌تر شدن همکاری‌های اقتصادی دو کشور بیانجامد.


وی ادامه داد: دولت‌های دو کشور باید موانع موجود را از پیش رو بردارند و باید با کاهش بوروکراسی‌ها، بستر را برای حرکت موفق بخش خصوصی مهیا کنند. نهاوندیان خاطرنشان کرد: باید افق‌های ۱۰، ۲۰ و حتی ۱۰۰ ساله مناسبات دو کشور دیده شود که در این صورت می‌توان پایه‌های ارتباطات را مستحکم‌تر کرد.


برچسب ها: برجام ترامپ
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها