25 مهر 1396 - 09:56
تاکید دوباره رییس پلیس فتای تهران:

شهروندان رمز کارت بانکی را افشا نکنند

رییس پلیس فتای تهران از شهروندان درخواست کرد تا رمز کارت های بانکی خود را افشا نکنند و خود از دستگاه های کارتخوان استفاده کنند.
کد خبر : ۷۶۲۴۶
بانکداری الکترونیک

به گزارش ایبِنا، سرهنگ محمد مهدی کاکوان در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره کلاهبرداری های اخیر از کارت های بانکی اظهار داشت: اسکینر دستگاه سخت افزاری است که با هدف کلاهبرداری از کارت های بانکی مورد استفاده قرار می گیرد، اسکینرها قادرند رمز کارت را شناسایی و در نهایت در روز های بعد از تک تک کارت های بانکی سرقت کنند.


وی در ادامه تاکید کرد: از فروشندگان می خواهیم که اجازه دهند مشتری، خود از دستگاه های کارت خوان ها استفاده کنند و از مردم نیز درخواست می شود رمز خود را در اختیار فروشنده قرار ندهند.


رئیس پلیس فتای تهران افزود: امروز همه معتقد هستند که باید از اینترنت استفاده کرد و باید تلاش شود تا مردم استفاده صحیح از آن را یاد بگیرند، اما اینکه گفته می شود ایران در رتبه سوم شرط بندی در جهان است صحت ندارد، البته باندهایی بودند که دستگیر شد اما انصافا مردم به خوبی از اینترنت استفاده می کنند.


سرهنگ کاکوان در ادامه درباره جدیدترین پرونده کلاهبرداری اینترنتی گفت: جدیدترین کلاهبرداری آموزش شیمی از طریق کامپیوتر بود که کاربران باید به صفحه خاصی مراجعه و پول واریز کنند.  


وی افزود: این را قبول داریم که ۹۰ درصد از ایرانیان از اینترنت استفاده می کنند اما تاکید می کنیم که فرهنگ ایرانی، بهترین راه برای پیشگیری از وقوع جرم است.


سرهنگ کاکوان ادامه داد: اینترنت مفید است اما باید به گونه ای از آن استفاده شود که آسیب نداشته باشد خوشبختانه ملت ایران به خوبی از اینترنت استفاده می کنند.  


مردم، فریب نخورید


هادی سجادی دیگر مهمان برنامه درباره کلاهبرداری در فضای مجازی گفت: فیشینگ به معنای ماهی گیری است و مصادیق زیادی در فضای سایبری دارد که از ابتدای سال تاکنون ۳۰۰ فیشینگ در تهران کشف شد.


وی افزود: در این بحث فریب مردم مطرح است به این صورت که صفحه بانکی را در اختیار کاربران قرار می دهد که در واقع جعلی است و پس از کشف رمز کارت های بانکی عمل سرقت از حساب بانکی انجام می شود.


معاون امنیت تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: همچنین پیشنهادهایی برای خرید نرم افزار که پس از دریافت پول، نرم افزاری ارائه می شود که اصلا کار نمی کند و به دلیل پرداخت پایین هرگز مورد شکایت قرار نمی گیرند، مورد بعدی باج افزارهاست که روی تلفن های همراه و کامپیوتر فایل ها را کد می کند که بعد از دریافت پول اجازه دسترسی به آن فایل ها صادر می شود که در غیر این صورت این اطلاعات برای همیشه از بین می رود.


وی با تاکید بر اینکه از درگاه ها و یا اپلیکیشن های معتبر نسبت به دریافت نرم افزار استفاده کرد،  افزود: در کنار مزایای فضای مجازی اگر سواد استفاده از آنها هم داشته باشیم می توانیم دغدغه ها و آسیب ها را هم کاهش دهیم.


سجادی در ادامه افزود: طرح کوآ برای کودک و اینترنت است تا کودکان را با استفاده صحیح از این وسایل الکترونیکی و فضای مجازی آشنا کنیم. ما حدود ۴۰۰ مربی آموزش و پرورش را تحت آموزش قرار داده ایم تا آنها بتواند آموزش های لازم را به دانش آموزان بدهند.


وی افزود: ما دو دسته فعالیت مهم فنی برای مبارزه با کلاهبرداری های سایبری داریم، اگر فیشینگ ها به سمت تراکنش های مالی رود به طور خودکار جلوی آن را می گیرد اگرچه نسبی است.  


معاون امنیت تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات گفت: فضای مجازی رو به توسعه است که اگر امنیت نباشد ممکن است کاربران را با عوارض منفی مواجه کند، ما با سه سطح می توانیم با فیشینگ ها مقابله کنیم، نخست اقدامات دولتی، دوم شرکت هایی که سیستم را ایجاد می کنند که ممکن است به لحاظ امنیتی دچار باگ هایی باشند و در نهایت مردم که اگر اطلاعات عمومی در این حوزه افزایش یابد می توان آسیب ها را به حداقل رساند.


سجادی نیز تاکید کرد: ملت ما استفاده خوبی از اینترنت دارد و باید کمک کنیم تا پلشتی ها به حداقل برسد.


ارائه اطلاعات شخصی به دیگران در فضای مجازی جرم است


سلمان کونانی کارشناس فضای مجازی دیگر مهمان برنامه با انتقاد از استفاده های نابجا از فضای مجازی در کشورمان، گفت: در مجمع الجزایری لجام گسیخته فضای مجازی، جرایمی مثل کلاهبردای و فیشینگ یک صدم جرایم اصلی هستند.  در جدیدترین رخدادها با قمار سایبری مواجهیم که ایران را در این مرتبه به سوم جهان نزدیک کرده است. در این روش موردی بوده که شخص ۸۰۰ میلیون تومان سود گرفته است.


وی افزود: اطلاعات خود و دیگران را در فضای مجازی در اختیار دیگران قرار میدهیم که خود یک جرم است چون به ناهنجاری های اجتماعی تبدیل می شود. برخی کانال ها مجرم شدن را آموزش می دهند. همسریابی های سایبری نیز به کهکشانی از فساد تبدیل شده است که باید این مسائل جرم انگاری شود.


کونانی افزود: مهمترین دلیل آسیب های اجتماعی این است که باید توقع متناسب از قانون داشته باشیم. اول باید بستر سازی و درباره بستر اجتماعی تحقیق کنیم.  


وی گفت: هشدار اصلی متوجه خانواده هاست چراکه اخلاق و ارزش ها از دست رفته است. ما باید با فضای مجازی مانند دنیای مدرن و اروپا برخورد کنیم چون در جوامع اروپایی و امریکا برای بچه های کمتر از دوازده سال گوشی هوشمند ممنوع است.  


 کونانی کارشناس فضای مجازی گفت: یک انسان عاقل باید مدافع سود دهی اینترنت باشد. در شبکه تلگرام ۸۰ درصد کاربران آن ایرانی هستند. وقتی ۸۰ درصد یک شبکه ایرانی هستند با چه عقلانیتی بپذیریم که قماربازی در فضای مجازی نداشته باشیم.


وی افزود: در پرونده قتل کودک افغانی که قاتل او نوجوانی بود در مصاحبه اقرار کرد که در گروه های دوست یابی به آدم کشی رسیدم. اروپایی ها و امریکایی ها معتقدند که به ازای هر ۵ واحد کلیک یک پیغام ناخواسته در کمین کودک است. به ازای هر فعالیت مثبت ممکن است فعالیت منفی نیز رخ دهد.


این کارشناس فضای مجازی گفت: در فضای مجازی یاد نگرفته ام که به راحتی احساس آرامش کنم. گاهی دیده ایم در فضای مجازی و گروه های دوستی بیش از ۹۰ درصد کاربران حداقل حجاب را نیز رعایت نمی کنند.  


کونانی درپایان گفت: تاثیر پذیری از فضای مجازی گاهی اوقات ناخواسته است.
 


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها