25 مهر 1396 - 11:52
جهانگیری اعلام کرد؛

جذب فاینانس خارجی ۲۵ میلیارد دلار شد/ ایجاد ۷۹۵ هزار شغل در بهار

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه ثبات خوبی در اقتصاد ایران به وجود آمده است، گفت:‌ تاکنون ۲۵ میلیارد دلار فاینانس خارجی جذب شد.
کد خبر : ۷۶۲۵۷
اسحاق جهانگیری

به گزارش ایبِنا، اسحاق جهانگیری در مراسم روز جهانی استاندارد با بیان اینکه استاندارد رمز جهانی شدن اقتصاد است، افزود: رمز بقای بنگاه های تولیدی و صنعتی در بازارهای جهانی نیازمند بازنگری در قیمت و کیفیت محصول است و حتی برای ورود و حضور مستمر در بازارهای داخلی نیازمند توجه به کیفیت هستیم و بدون توجه به شاخص های رقابتی امکان حضور پایدار در بازار وجود ندارد.


معاون اول رییس جمهور گفت: باید به کمک استاندارد به سمت جهانی شدن حرکت کنیم و با تولید کالاهای باکیفیت در بازارهای بین المللی حضور یابیم. کشور ما سالانه حدود ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دارد، یعنی این کشور در بازارهای رقابتی حضور دارد و اگر فضا بهتر شود در سال های آینده می توانیم کشور را از نظر ارزی بدون وابستگی به نفت اداره کنیم.


جهانگیری افزود: امروز اقتصادی کشور در مسیر صحیحی قرار گرفته است. ارزیابی از قرار گرفتن اقتصاد در مسیر صحیح متاسفانه در فضای رسانه ای اینگونه است که با دیدن چند بنگاه ناکارآمد می گویند اقتصاد خوب نیست، ده ها هزار بنگاه داریم مگر با بد شدن وضع چند بنگاه می توان گفت وضع اقتصاد خراب و بحرانی است؟


وی اظهارداشت: در دنیا سالانه چند صد بنگاه متوقف و از رده خارج می شود، آیا وضع اقتصادی آنها بحرانی است؟ سیاست های اقتصاد مقاومتی در حال اثرگذاری است، به اقتصاد مقاومتی اعتقاد و باور داشتیم و داریم، به این سمت حرکت کردیم و امروز می توانیم بگوییم اقتصاد در مسیر درستی است.


جهانگیری افزود: مهمترین دستاورد کشور ثبات اقتصادی است و سال ۹۲ اعلام کردیم اقتصاد باید برای فعالان اقتصادی قابل پیش بینی باشد و بداند حرکت ارز، تورم و نرخ سود تسهیلات به چه سمتی است، اینها برای حیات هر بنگاه اقتصادی تعیین کننده است.


وی گفت: امروز ثبات خوبی در شاخص های اقتصادی وجود دارد و تعامل خوبی با محیط های اقتصادی دنیا در حال انجام است، ما در مقطعی در یکی از کشورهای دوست ۲۲ میلیارد دلار سپرده گذاری کردیم که ۱۸ میلیارد دلار به ما فاینانس دهند، اما امروز فاینانس را با امضای وزیر اقتصاد زیر یک برگه می گیریم، تا به حال در اقتصاد دنیا سپرده گذاری برای دریافت فاینانس معمول نبوده است.


معاون اول رییس جمهور گفت: اقتصاد ایران قدرت خود را نشان داد و سخنان ترامپ هیچ تاثیری نداشت. رسانه ها از چند ماه پیش روی سخنرانی که ترامپ می خواهد انجام دهد، مانور می دادند و در داخل هم خیلی ها فاتحه برجام را می خواندند.


جهانگیری اظهارداشت: رییس جمهور آمریکا با سخیف ترین واژه ها علیه ایران و ملت ایران سخن گفت اما چه کسی حرف او را قبول کرد، چه اثری روی اقتصاد و بازار سرمایه داشت؟ هیچ اثری نداشت، چون ملت ایران به آینده اقتصاد و توان دولت ایران ایمان دارد و می داند که دولتمردان می توانند کشور را مدیریت کنند.


معاون اول رییس جمهور گفت: ملت ایران هیچ اعتنایی به این سخنان نداشت و کسی پول از بانک خارج نکرد، قیمت نفت باید افزایش می یافت ولی یک سنت تغییر نکرد و دنیا هم اعتنایی به آن نکرد، ما توانستیم از ایران چنین چهره ای در دنیا تصویر کنیم و این قدرت ایران است.


وی افزود: تاکنون ۲۵ میلیارد دلار فاینانس از دیگر کشورها دریافت کردیم. در حوزه نفت و گاز شرکت های مهمی با ایران کار می کنند، قرارداد توتال نهایی شد و ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است، ۴۴ میلیارد دلار پارسال صادرات غیرنفتی داشتیم و نرخ رشد اقتصادی پارسال ۹ تا ۱۲ درصد بود که بالاترین رقم در جهان است.


معاون اول رییس جمهور گفت: البته سهم نفت در رشد اقتصادی بالا بود، امسال رشد اقتصادی ۷، ۷ درصد بوده و از سه ماه ۹۵ از بیش از ۶ درصد به بیش از ۷ درصد در سال ۹۷ رسیده است.
جهانگیری افزود: پارسال بیش از ۶۰۰ هزار شغل ایجاد شد و در فصل بهار امسال ۷۹۵ هزار شغل ایجاد شده است، در همه جای دنیا هم بر اساس داده ها و شاخص ها میزان رشد را اعلام می کنند.


جهانگیری افزود: برنامه های خوبی برای حمایت از بنگاه های تولیدی و صنعتی داریم، پارسال ۱۷ هزار میلیارد تومان تخصیص یافت و امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان به رونق تولید تخصیص داده می شود، واحدهای با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد از این تسهیلات استفاده خواهند کرد.


وی گفت: باید کاری کنیم بنگاه های ما به بازار جهانی دسترسی پیدا کنند. جهانگیری افزود: دو شوک در ۵ سال اخیر به اقتصاد کشور وارد شد که یک مورد شوک به نفت بود، سال های ۹۲ و ۹۳ بشکه ای ۱۰۰ دلار می فروختیم ولی در سال های ۹۵ و ۹۴ بشکه ای ۳۰ دلار نفت می فروختیم، اما اقتصاد کشور مقاوم شده و کسی این تغییرات را حس نکرد.


جهانگیری افزود: باید برنامه ریزی و با جدیت کار کنیم و توجه به استاندارد و انتخاب زبان کیفیت برای ما و جهان یک ضرورت است، استاندارد و کیفیت برای اقتصاد، علم، فرهنگ و حتی سیاست کشور تعیین کننده است.


وی گفت:­ وقتی گفته می شود استانداردسازی از ارکان پیشرفت کشور است حرف درستی است، حقوق مردم این است که بدانند چه استاندارد و کیفیتی بر خدمت و کالایی که استفاده می کنند، حاکم است. ­


جهانگیری تصریح کرد: توسعه­ به معنی ارتقای کیفیت زندگی آحاد ملت است، اگر بهره وری در تصمیم گیری سازمان ها و بخش های مختلف اعم از صنعت، کشاورزی، پژوهش، آموزش و پرورش بالا برود به استاندارد بالا می رسیم. ­


وی گفت:­ استاندارد بر همه عرصه ها از جمله سیاسی، اقتصادی و حاکمیتی تسری پیدا کند و مردم بدانند خروجی فعالیت ما در بهبود زندگی آنها تعیین کننده است. نباید فقط به ارایه برخی آمار مثل برگزاری جلسات بسنده کنیم. اینکه از جلسات چه خارج می شود کیفیت تصمیم گیری را تعیین می کند. ­


جهانگیری افزود: حتی اگر بخواهیم برای نیاز جدی کشور، برای مقابله با رانت، قانون گریزی در حوزه علم و صنعت و اقتصاد و ... تلاش کنیم باید به مبانی کاربرد استاندارد توجه کنیم. ­


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر